Augmenten les queixes dels usuaris pel servei de la línia de Barcelona que ofereix la Hispano Iguala

Els usuaris troben insuficient el nombre de serveis i el nombre de busos que posa la companyia.

De forma paral•lela a l’increment del nombre de viatgers, al llarg de l’any 2004 van augmentar també les queixes dels usuaris en relació amb el servei que la companyia de tranports de passatgers Hispano Igualadina ofereix en la línia Vilafranca-Barcelona en considerar que el nombre de serveis que hi ha en determinades hores resulta del tot insuficient per cobrir la demanda tant a l’anada com a la tornada. La resposta de la companyia als usuaris és que el servei és suficient a l’actual afluència de viatgers. La Generalitat dóna per bona l’explicació de l’empresa. A l’hora de parla d’un servei de transport deficient, els usuaris posen com a exemple el fet que entre les 6 i les 9 del matí -un horari considerat punta- hi hagi només 5 serveis de Vilafranca a Barcelona, quan en aquesta mateixa franja horària Renfe compta amb 10 serveis de trens amb el nombre de vagons doblat. Els usuaris també troben insuficient les quatre sortides de Barcelona que hi ha entre la 1 i les 4 de la tarda i els tres serveis de Barcelona a Vilafranca que hi ha entre les 6 i les 9 del vespre.

Autobusos insuficients.

Igualment, en un document signat per 31 usuaris, les queixes tenen a veure amb el nombre d’autobusos que cobreixen el servei i que també es considera insuficient: “Si ens referim al nombre d’autobusos que s’ofereixen en cada hora, els usuaris habituals sabem perfectament que són del tot insuficients i que massa sovint ens hem hagut de quedar a terra esperant el següent servei, tant a l’anada com a la tornada, cosa que provoca els consegüents retards en l’entrada a la feina o a l’aula. La política de la Igualadina és procurar que només surti un autobús per freqüència horària, tan ple com sigui possible. A més, en determinades èpoques de l’any, com per exemple, els començaments de curs, la imprevisió sobre la demanda potencial és escandalosa, de manera que sempre es generen situacions de malestar per la incapacitat d’absorbir el nombre d’usuaris.” Així les coses, durant l’any 2004 es van produir diversos casos d’abandonament, és a dir, passatgers que es van quedar a terra -a Vilafranca i a Barcelona- perquè no cabien a l’autobús i no els va tocar altre remei que esperar el següent servei. “La majoria dels conductors -explica el document dels usuaris- tampoc no s’atreveixen a fer pujar l’excés de viatgers (que haurien d’anar drets o asseguts als passadissos), ja que, en cas de multa, la companyia no se’n vol fer responsable.”

204 denúncies

Precisament, una d’aquestes situacions d’abandonament va fer que el grup de passatgers que es van quedar a terra a Barcelona retingués l’autobús a la parada de Palau Reial fins que la companyia no s’avingués a posar un altre autobús. Això va passar el 17 de novembre i uns dies més tard l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Vilafranca va rebre 204 denúncies d’usuaris contra el servei de la Hispano Igualadina, recordant que es tracta d’un servei essencial: “Entenem, com ho fa la legislació, que la Hispano Igualadina, SA presta un servei públic essencial per a la comunitat, amb independència de la seva titularitat privada. Recordem també que la Igualadina exerceix aquesta titularitat en règim de monopoli i amb subvencions de diner públic. Finalment, demanem no només millores puntuals sinó una solució duradora que tingui en compte el que pot passar a curt i mig termini.” Per bé que, almenys fins ara, no existeix un col•lectiu d’usuaris constituït com a tal, un grup de viatgers va mantenir una entrevista amb Marcel Esteve en la qual l’alcalde es va comprometre a organitzar una reunió entre representants dels usuaris, de l’empresa i de la direcció general de ports i transports de la Generalitat. Entretant, la resposta de la companyia a les denúncies dels usuaris ha estat, en termes generals, manifestar que compleix amb el servei. Així, la Hispano Igualadina explica per escrit que, entre les 6 i les 9 del matí en el trajecte Vilafranca-Barcelona, té sis serveis: 6,50 hores (dos autocars), 7,15 hores (dos autocars), 8, 8,10 -aquest bus, asseguren els usuaris, no consta als horaris, ja que es tracta d’un autocar procedent de Valls-, 8,25 i 9.

No hi ha hores punta.

Pel que fa a les sortides de Barcelona, la companyia respon que “el retorn des de Barcelona es fa de forma més repartida durant tot el dia” i, per tant, “no hi ha ‘hores punta’ en aquest servei”. Amb tot, l’empresa manifesta que, “com a mínim, tenim una expedició cada hora”. L’empresa, explica que dobla els dos serveis que presta de Vilafranca a Barcelona de primera hora del matí. Igualment, també es doblen els serveis que surten de Barcelona a les 14,20 i a les 19,20 hores, mentre que el de les 18,15 el fa un autocar de 15 metres. La resposta de la companyia també fa constar que havia adquirit nous autocars de major capacitat de passatgers: “Amb aquestes mesures, estem convençuts que atenem adequadament les necessitats dels nostres usuaris.” Pel que fa a la Generalitat, la resposta del servei territorial de Ports i Transports es decanta per donar la raó a l’empresa en considerar que intentava ajustar oferta i demanda: “No compartim, per tant, les vostres observacions respecte a la reticència d’incorporació de més vehicles en hores punta, atès que habitualment es vénen realitzant aquests esforços de l’oferta de servei.”

www.el3devuit.com