Batasuna llença la seva oferta política de cara a trobar una solució dialogada al conflicte basc

L'esquerra independentista basca va omplir el Velòdrom d'Anoeta de Donosti amb els parlaments de Arnaldo Otegi, Jon Idigoras i Itziar Aizpurua.

Batasuna va fer pública ahir la seva proposta per superar el conflicte basc en el Velòdrom d'Anoeta de Sant Sebastià, ple de seguidors. El líder de Batasuna, Arnaldo Otegi, va anunciar set compromisos que estava disposada a assumir la seva formació, però va fer poques referències a ETA, més enllà de la necessitat d'obrir un debat entre l'organització armada i els estats espanyol i francès. Otegi va dir que Batasuna havia «mogut fitxa» i va demanar que tothom fes el mateix per resoldre definitivament el conflicte basc. Però també va advertir els qui pretenguin «fer descarrilar el procés» perquè s'equivocarien.

Arnaldo Otegi va exposar ahir en un acte massiu al Velòdrom d'Anoeta -hi van assistir 15.000 persones- la proposta que fa l'esquerra independentista per resoldre el conflicte basc. La proposta està basada en la necessitat d'obrir un procés de diàleg entre tots els partits, sense exclusions. Al llarg de la seva intervenció, Otegi va exposar set compromisos que Batasuna estaria disposada a assumir perquè el conflicte basc es pugui superar. Entre aquests compromisos Otegi es va referir a la coneguda exigència que sigui el poble basc qui decideixi el seu futur.

Però al costat de les reivindicacions clàssiques, Otegi també va apuntar-hi novetats com ara el compromís de Batasuna que el procés de pau es condueixi «en condicions pacífiques i democràtiques» i amb respecte envers les diferents sensibilitats dels ciutadans del país. Potser allò més significatiu va ser la proposta que va fer que ETA i l'Estat negociessin les conseqüències de tants anys de violència, entre les quals va fer una referència explícita a la situació de totes les víctimes. En aquest sentit, Otegi també va fer una crida per a la completa «desmilitarització» del País Basc.

El discurs d'Otegi va partir del fet que per aconseguir resoldre el conflicte basc «definitivament», seria absolutament prioritari que s'aconseguís un clima de pau. Només així es podria arribar -segons va dir- a les condicions necessàries per crear dues taules de negociació, la primera de les quals formada pels agents polítics, sindicals i socials, sense exclusions, i la segona, per ETA i els estats francès i espanyol. Otegi, en reposta a les primeres reaccions hostils del PSOE i el PP a les informacions filtrades el dia anterior, va acabar el seu discurs amb una crida a la responsabilitat dels altres partits espanyols i bascos. «Batasuna ha mogut fitxa. Ara, si tots la movem, resoldre el conflicte basc serà possible», va afirmar. El líder independentista va avisar a ontinuació que «qui pretengui fer descarrilar el procés s'equivocarà».

El text es divideix concretament en sis punts (el cinquè punt és el que té set compromisos), en els quals Batasuna arriba a la conclusió que «la pau és la prioritat» i amb aquesta finalitat es compromet a «treure el conflicte dels carrers» i portar-lo a una «mesa de negociació i diàleg», en el context d'un procés «global i multilateral, desenvolupat amb seriositat, sense presses i sobre bases sòlides», i durant el qual està disposat a «dirimir les diferències de manera pacífica i democràtica».

«L'objectiu final d'aquest procés de superació del conflicte polític i armat ha de ser la construcció i posada en marxa, de manera acordada, d'un escenari que possibiliti el trànsit cap un nou acord marc polític en què es garanteixin tots els drets al conjunt del poble basc», destaca Batasuna.

Aquesta formació assegura que els «vells estatus polítics han demostrat una capacitat sobrada per regenerar el conflicte i una insuficiència sobrada per resoldre'l», i que, per contra, «un nou estatus, fonamentat en l'acord i el reconeixement de tots els drets, portarà implícit un canvi polític i la pau».

La veu dels històrics

Significativament, els històrics Jon Idigoras i Itziar Aizpurua van tenir un paper important en l'acte, que només va tenir tres parlaments. Tot i que Aizpurua fes una emotiva apologia dels darrers vint-i-cinc anys de lluita de l'esquerra independentista -sovint interrompuda per crits a favor d'ETA-, Jon Idigoras va fer-hi una intervenció més cauta, que semblava dissenyada per preparar el terreny per al discurs posterior d'Otegi. Malgrat presentar el punt polític a què s'ha arribat, amb la presentació de diversos projectes de superació de l'actual marc jurídic, com un èxit de l'esquerra independentista, va recalcar la necessitat que tenia Batasuna de fer una nova aposta, un nou pas que va definir com a «díficil però vital». Tot fa pensar que era una clara «benedicció» de la proposta de l'actual Batasuna per part dels històrics.

L'acte es va allargar durant més de tres hores i s'hi va poder veure un espectacle de ballet, música, una actuació de cors, la projecció de diversos audiovisuals de repàs a la història recent del País Basc i altres mostres del folklore basc.

-Oferta política de Batasuna (PDF).