Bosc Verd reclama que s’acceleri la futura xarxa de carrils bici amb més ambició i consens

El col•lectiu ecologista es queixa de “les moltes paraules i pocs fets” dels grups polítics i l’Ajuntament.

La futura xarxa de carrils bici de Vilafranca, un dels projectes inclosos en l’exposició “Vilafranca en marxa: + progrés serveis + qualitat”, no acaba de satisfer les pretensions del col•lectiu ecologista Bosc Verd, que ha insistit a demanar més ambició a l’Ajuntament i que s’accelerin dels terminis d’execució dels trams previstos. Bosc Verd ha lamentat alhora que el projecte no s’estigui fent amb consens. El govern, però, manté un compromís de crear una “xarxa d’itineraris per a bicicletes amb la voluntat de connectar la xarxa de camins històrics amb el centre de la ciutat i les diferents microcentralitats, així com els equipaments esportius, educatius i culturals”. La xarxa de carrils bici és un els projectes del govern municipal per a aquesta legislatura per aconseguir “una ciutat homogènia i ben comunicada”. La concorreguda exposició de la capella de Sant Joan va permetre observar la xarxa ciclable existent, la xarxa ciclable en construcció, els carrers per a vianants del centre i la proposta de carrers d’ús cívic per a bicis prevista al POUM. Però la proposta no acaba de convèncer alguns dels col•lectius que vénen reclamant amb més insistència l’ús normalitzat de la bici com a mitjà de transport al nucli urbà de Vilafranca.

Escepticisme.

Bosc Verd ha mostrat el seu escepticisme en la gestació d’aquesta xarxa de carrils per a bicicletes: “La xarxa de carrils bici és una promesa de tots els grups municipals a cada campanya electoral. A cada escomesa són moltes les paraules i pocs els fets. Fins ara, s’han construït alguns trams de carril bici, però són curts i desconnexos, i no possibiliten una bona mobilitat amb aquest vehicle. Els trams més espectaculars són: el tram de l’avinguda de Catalunya (que durant força anys ha estat l’únic tram de carril bici de la vila), el sorprenent tram curt i aïllat del carrer Sant Pau i el nou tram, més curt encara, del Pont de Moja. El més interessant és el que circula dins la Ciutat-Jardí Sant Julià. La resta dels pocs trams que s’han construït circulen per l’exterior del perímetre de la ciutat. El que tampoc no solventa la necessitat de circular amb bicicleta per dins el nostre nucli urbà i no ens dóna la idea que podem moure’ns per dins Vilafranca per una xarxa de vies segures i còmodes per a les bicicletes. Es fan carrils o trams de carrils a les noves zones urbanitzades però, i dins el nucli urbà?”. Tot i això, el govern municipal manté que “cal recuperar la ciutat per als vianants” i es va posicionar obertament en aquest sentit en defensar que “la mobilitat més sostenible dins la ciutat per a la majoria de la població és anar a peu o amb bicicleta”. Però des de Bosc Verd no s’observa que l’impuls a la xarxa de carrils bici sigui una prioritat: “Vàrem perdre una ocasió d’or quan es va remodelar l’avinguda de Barcelona i l’avinguda de Catalunya i no s’hi va incorporar cap carril bici. Aquesta era una artèria excel•lent per creuar Vilafranca d’extrem a extrem amb bicicleta. Però no es va tenir en compte. I en el projecte de remodelació de la rambla de Nostra Senyora, el carril bici tampoc no hi és”.

Un ritme lent.

Bosc Verd també ha criticat amb fermesa el ritme de realització d’aquesta xarxa: “És molt lent i la xarxa completa de carrils connectats entre ells, que creuïn en diversos sentits tots els barris de la vila i que connectin els principals espais i instal•lacions, sembla, d’entrada, que no serà una realitat fins d’aquí molts anys, si seguim aquest ritme”. Bosc Verd adverteix alhora sobre “el pressupost amb què compta la regidoria de medi ambient per realitzar la xarxa de carrils bici i quin és el calendari d’execució i sobretot quines seran les vies interiors del nucli urbà que connectaran els diferents barris i instal•lacions. Aquí és on tenim la mare dels ous”. En aquest sentit, el projecte defensat pel govern, però sense concretar els terminis d’execució, remarca “la importància de garantir l’accés amb bicicleta als equipaments esportius i als centres d’ensenyament secundari i per tal de promoure l’ús de la bicicleta entre les generacions més joves i, per tant, en el futur”.

www.el3devuit.com