Comença el procés d’explotació privada dels edificis del Fòrum de les Cultures 2004

La zona de banys, la illa Pangea, el port, l’Edifici Fòrum, el Palau de Congressos i part de la plaça ja han estat concedides a la gestió privada.

General Location Events, Marina-Premià, Diagonal Mar, Indra, Agbar, La Caixa, ACS, FCC i tantes altres companyies ja es freguen les mans després de la finalització del Fòrum. La gestió dels grans edificis absolutament privada convertirà el recinte en una font d’ingressos amb la celebració de grans congressos de sectors de l’economia farmacèutica i sanitària, informàtica i de computació, del món de l’automòbil i les energíes fòssils, etc... Els marges de beneficis d’aquestes empreses s’hauran vist incrementats àmpliament després del tracte tancat sota secret de sumari amb el director general Jordi Oliveras, un tracte que ha possibilitat l’augment del patrocini per intentar arribar al dèficit zero del Fòrum 2004. Ja es parla extraoficialment de la data del 2008 com a moment de l’obertura total del recinte perquè hi accedeixen els i les ciutadanes de Barcelona. Ara bé, aquestaobertura serà difícil tenint en compte que la zona de banys, la illa Pangea, el port, l’Edifici Fòrum, el Palau de Congressos i part de la plaça ja han estat concedides a la gestió privada. L’ajuntament s’ha venut un tros de ciutat. De fet ja s’han començat a construir pilars al damunt de la plaça per tal de construir-hi nous hotels que havien quedat paralitzats per realitzar-hi l’esdeveniment.

L’últim dia de la Gran Mentida.

El dia 141 de l’esdeveniment va tenir més del mateix. Una hora abans de l’inici de la cerimònia de clausura, desenes de persones van ser expulsades a cops i empentes d’alguns dels edificis del recinte, fet que va provocar protestes i insults amb els agents de la policia nacional. S’havia de netejar la zona ja que estaven a punt d’arribades les autoritats monàrquiques i institucionals. Després del cant de Jaume Sisa (al que s’hi va sumar un Joan Clos tararejant pàrrafs com: «... casa meva és casa teva, si és que hi ha cases d’algú»), una enorme muntanya de pòlvora i sofre s’encenia sobre la línea costanera, cremant en 20 minuts prop de 120 milions de pessetes en un Piromusical que va deixar l’aigua plena de restes químiques i papers
surant a la superfície.

Repartiment del pastís.

Mentrestant, a l’exterior unes 200 persones amb pancartes i cartells sortien des de la torre Agbar per participar de la convocatòria de l’Assemblea de Resistències. Una gran «caca» amb el logo del Fòrum obria la marxa, amb tot de mosques amb etiquetes de multinacionals que vorejaven tan ric reclam. Diverses persones vestides de cambreres oferien pà sec als i les vianants i als passatgers del Trambesòs, aquest suculent canapé duïa la inscripció «Això és tot el que treuràs del Fòrum... i encara gràcies». Després d’omplir d’enganxines de boicot la façana d’Indra, de plantar un arbre al solar de Central Park (on hi volen fer un gratacels) i de xiular a les portes de Diagonal Mar, es va arribar a les portes del recinte on esperava un cordó policial.

Un enorme pastís per repartir-se.

Sota una lona negre varen aparèixer 11 enormes triangles de 2 metres que configuraven un pastís. D’un dels trossos i sota el ritme de la Samba do Bahía va sortir un doble de l’alcalde Joan Clos, que va anar repartint els bocins entre les multinacionals patrocinadores del Fòrum i responsables de moltes de les grans destruccions culturals i mediambientals del planeta. Entre els que recollien premi en forma de pastís hi ha haver Jordi Oliveras, Alícia Koplovitz, Rodolfo Martín Villa i Ricard Fornesa. La cercavila es va desconvocar mentre començaven a cremar-se les primeres racions de pòlvora del Piromusical.