[Constitució europea] Es presenta la plataforma “El Penedès diu No a la Constitució Europea”

La Plataforma es va presentar dimecres a l’Escorxador i vol donar a conèixer els motius per demanar el No a l’actual tractat constitucional.

La Plataforma El Penedès diu No a la Constitució Europea, que integra diversos col•lectius a l’entorn de l’esquerra independentista, va obrir ahir formalment la campanya per demanar el vot contrari a l’actual proposta constitucional amb la participació d’un portaveu de la Plataforma, el vilafranquí Roger Guasch, i de Jordi Torrents, historiador i membre d’Endavant, que va fer un resum dels continguts de la Constitució que serà votada en un referèndum no vinculant el proper 20 de febrer. L’objectiu de la Plataforma, integrada en la plataforma “Els Països Catalans diuen No a la Constitució Eoropea”, consisteix “a informar la població i sensibilitzar-la respecte a la nova realitat que es dibuixa als Països Catalans” amb la proposta de Constitució Europea i promoure una àmplia campanya demanant el vot contrari a aquesta proposta de Constitució Europea. L’acte va tenir lloc dimecres a l’Escorxador i hi van assistir prop de quaranta persones que van donar el tret de sortida als actes convocats en el marc d’aquesta campanya. Al llarg de la xerrada informativa, Jordi Torrents va fer una especial menció a la necessitat de recórrer al “boca a boca” per demanar que es vagi a votar que no. Alhora es recordava que la campanya del govern espanyol no informa els ciutadans sobre la Constitució Europea per poder formar-se una opinió i votar lliurement sí o no. La campanya demana obertament el sí i només ofereix argumentacions a favor de l’actual text constitucional.

Pas enrere per al català

Torrents es va referir al suposat reconeixement de la llengua catalana a Europa com un dels motius per demanar el sí. Per a Torrents, l’actual tractat europeu “és un pas enrere per a la llengua catalana. No serà cap de llengua de treball i no serà una llengua apta ni per comunicar-se amb les institucions”. Torrents va denunciar el caràcter de les principals institucions europees: “No seran escollides per sufragi universal” sinó pels governs dels estats membres de la Unió Europea. “Només el Parlament Europeu hi té unes competències molt limitades”. Alhora es va referir al concepte de “confiança mútua i interna” entre els estats membres, el que significa que els afers interns de cada estat no podran ser qüestionats per cap altre. L’únic recurs possible és recórrer a la justícia europea. Torrents, a més d’argumentar el dèficit democràtic, també es va referir al contingut buit de la declaració de drets socials perquè no es concreten i queden com simples “brindis al sol”. Finalment, des del públic, es va recordar la impossibilitat pràctica de modificar el tractat perquè requeriria la unanimitat de tots els estats membres, una circumstància que deixa gairebé immutable la proposta de tractat constitucional. Roger Guasch, com a representant de la Plataforma, va demanar participació en els actes de la campanya que s’estendran a diversos municipis del Penedès com Sant Martí, Sant Quintí, Sant Sadurní, Sant Pere de Riudebitlles i Vilafranca. I va anunciar alhora la convocatòria d’una manifestació el 19 de febrer contra la Constitució Europea.