Convocada pel 27 de novembre una manifestació contra la constitució espanyola i les reformes dels es

La manifestació organitzada per Endavant i la CAJEI duu com a lema: “25 anys de mentides. Ni estatuts ni constitució. Independència!”

25 anys enrere, la classe política espanyola ens venia la Constitució Espanyola com el projecte que havia de solidificar la democràcia i solucionar els conflictes històrics amb els diferents pobles de l’Estat. També s’aprovava l’estatut d’autonomia al Principat i posteriorment al País Valencià i a les Illes. Aquests projectes es venien com una gran victòria democràtica. El poder polític d’aquell temps s’encarregava de crear il•lusió i expectatives per aconseguir la seva aprovació.

La Constitució Espanyola havia d’apuntalar el suposat “canvi” i iniciar la transició, però la realitat era ben diferent. Aquest “canvi” només era una cortina perquè les estructures de l’Estat no canviessin el més mínim. La Constitució va ser la màscara que va permetre dir-li transició a una època en què els polítics del règim, l’oligarquia espanyola i els alts funcionaris es van poder mantenir en el poder gràcies a aquesta neteja de cara.

El paper claudicant del PCE, PSOE, CCOO i UGT va possibilitar que la Constitució es pogués aprovar sense cap oposició, el que facilità crear un fals consens il•lusionador.

Ara s’intenten crear les mateixes expectatives i il•lusions en ple debat sobre l’estatut d’autonomia al Principat. Per altra banda, al País Valencià també ha aparegut el debat sobre la reforma de l’estatut, i diferents partits i associacions estan presentant aquesta reforma com la solució a tots el problemes que pateix la Comunitat Autònoma Valenciana.

Tot i els anys passats, res canvia; ens tornen a vendre els mateixos projectes per continuar-nos oprimint. I aquí està la clau del problema: la Constitució espanyola és l’eina que permet que les classes dominants puguin oprimir-nos com a poble i com a persones. És l’eina principal que permet dividir el nostre poble en tres regions diferents a l’Estat Espanyol, que legitima la violència militar contra el nostre poble, que sustenta les relacions de producció sota el sistema capitalista, que legitima el rei, la bandera i l’himne per sobre dels nostres símbols, que utilitza una falsa imatge de discriminació del castellà com a argument per ofegar la nostra llengua, etc.

La dreta espanyola, les multinacionals, i tot el poder econòmic espanyol (inclosa la gran burgesia catalana) defensaran aquesta Constitució amb tots els mitjans que tenen al seu abast (premsa, exèrcit, policia, partits polítics, ...), perquè d’això depèn que puguin mantenir el seu estatus.

Només permetran canvis minsos, canvis en la façana; canvis que presentaran com a grans canvis, però que mai posaran en perill l’Estat com a tal. I els partits regionalistes i autonomistes vendran aquests canvis com una gran conquesta descentralitzadora i com un gran avenç nacional pel nostre poble.

I aquest és el paper dels partits polítics, tant espanyols com catalans, mantenir un discurs enganyós, mantenir esperances de canvi, mantenir una il•lusió i unes expectatives d’avenç. Encara que els partits polítics (ERC, CIU, i IC, principalment) parlin de grans canvis i avenços polítics en la millora de l’autogovern, està clar que els grans partits estatals (PP i PSOE) tenen un Pacte d’Estat signat per evitar qualsevol intent de desestructuració de l’Estat. El PP i el PSOE negocien sabent que qualsevol intent que posi en perill la vertebració de l’Estat, serà aturat immediatament. Com a partits estatals, actuaran fermament per mantenir a qualsevol preu el model d’Estat.

ERC, CIU, BNV i IC saben de sobres que els canvis que proposen no prosperaran (el congrés espanyol mai ho permetrà), però així poden mantenir el seu discurs progressista i nacionalista per acontentar les seves bases.

Per això, tot el debat que s’està produint sobre el dret a l’autodeterminació és un debat buit de contingut. L’autodeterminació és un dret, i com a tal no es demana sinó s’exerceix. L’Estat Espanyol mai permetrà l’aprovació d’aquest dret en un text estatutari, per tant, aquestes propostes dels partits polítics només volen lapidar el camí de la lluita per a la consecució d’aquest dret.

L’alternativa no és mantenir un discurs per a la reforma de l’estatut, l’alternativa és la lluita des de la base, la lluita de les classes populars, la construcció de noves estructures de poder sorgides des de baix, la desobediència civil, les actituds combatives; en definitiva la construcció d’un contrapoder popular català.

- ENDAVANT (OSAN)
- Coordinadora d'Assemblees de Joves
de l'Esquerra Independetista (CAJEI)

Països Catalans, 6 de desembre de 2004