Desprès de les vacances d’agost, continua el debat sobre la base de muntatge

La Candidatura d’Unitat Popular (CUP) manté la necessitat d’una mobilització contra la base de l’AVE però replanteja la convocatòria per a què pugui ser més àmplia.

L’estació de trens regionals es postula com la contrapartida anhelada pel Govern municipal a la construcció de la base de muntatge i manteniment de l’AVE al terme municipal de Vilafranca del Penedès. El Govern (PSC-ERC) també aspira a una cessió final de la resta de terrenys al municipi que resultin de la transformació de la base de muntatge i manteniment de l’AVE. Però de moment no hi ha cap compromís ferm per part del Ministeri de Foment ni de la Generalitat de Catalunya. Definitivament no hi haurà oposició des de l’Ajuntament de Vilafranca al nou projecte de base de muntatge i manteniment de l’AVE modificat pel Gestor d’Infraestructures Ferroviàries (GIF), organisme vinculat al Ministeri de Foment i responsable de l’execució de les obres de l’AVE. Des del GIF no s’ha deixat lloc a dubtes: es farà la base de l’AVE a Vilafranca tot i que es reduirà la superfície afectada de 170.000 metres quadrats a 110.000 metres quadrats en una primera fase. La previsió, segons l’anunci del GIF, és que quan la base de muntatge es transformi en base de manteniment la superfície afectada es redueixi a no més de 70.000 metres quadrats. El GIF, a més, ha retocat el projecte amb mesures per “potenciar la integració paisatgística” ha previst disposar en “el perímetre de la base una barrera visual d’espécies vegetals adequades que seran definides tenint en compte l’opinió” de l’Ajuntament de Vilafranca. Però la gran bassa que juga el Govern municipal en aquest procés, acceptant com un fet consumat la base de l’AVE a Vilafranca, és la cobejada estació de trens regionals. Marcel Esteve, que atorga una gran importància estratègica al projecte d’estació de regionals, aspira a poder aconseguir aquest nus de comunicacions en els terrenys que quedin desocupats en el trànsit cap a una base de manteniment, possiblement més de quatre hectàrees o el que és el mateix 40.000 metres quadrats.

Increment dels rodalies.

Marcel Esteve, alcalde de Vilafranca, ha reiterat en nombroses ocasions els avantatges que suposaria aconseguir que els trens regionals (a Girona, Lleida o Tarragona) s’aturessin a Vilafranca. Rere, hi ha també la possible millora de les comunicacions amb l’àrea de Barcelona i un increment notable del trànsit dels trens de rodalies. A hores d’ara, la línia de costa (Vilanova-Barcelona) té una freqüència mínima de quatre trens per hora Barcelona. Mentre que la freqüència de la línia interior (Vilafranca-Barcelona) és de dos trens per hora. A més, el viatge des de Vilanova a Barcelona es fa en la meitat del temps que el de Vilafranca a Barcelona. Tot el projecte defensat per l’Ajuntament de Vilafranca es vincula, en aquests moments, a la construcció de la futura estació de trens regionals en els terrenys alliberats de la base de muntatge. L’Ajuntament considera avui inviable altres opcions. El Govern municipal ha descartat la possibilitat de plantejar que la futura nova estació de rodalies de Vilafranca (prevista en les obres d’execució del soterrament i cobriment de la línia de l’AVE) pogués ser habilitada com a estació de regionals, compatibilitzant l’aturada dels trens de rodalies i els regionals. Una opció que va defensar recentment el Partit Popular de Vilafranca i que va ser argmentada tècnicament pels reponsables de la Junta Local del PP, tant en roda de premsa com a través d’articles d’opinió a la premsa.

Estació central.

El Partit Popular no comparteix, en absolut, la proposta del Govern d’emplaçar al costat de la base de muntatge una estació de trens regionals. Per al PP “si s’acaba traslladant l’estació fora de Vilafranca, al costat de la projectada base de manteniment, amb l’increment de comoditats que aquest fet comportarà (gran part dels usuaris de la futura estació hauran de traslladar-s’hi en cotxe) el primer intent de soterrament de les vies no hauria estat fallit sinó erroni”. EL PP, en un article d’opinió, insistia que “en aquell moment caldria haver instat que les vies del tren convencional passessin per fora de Vilafranca i recuperar el terreny de les vies al seu pas per Vilafranca”. En aquest supòsit el PP manté la lògica que s’hagués “recuperat molt terreny; s’hagués suprimit l’efecte barrera de les vies del tren al seu pas per Vilafranca des de fa molts anys, i finalment ens haguéssim estalviat la fortuna que ens costarà la cobertura de la via del tren al seu pas pel centre de Vilafranca, que solament es justifica tenint una estació cèntrica”.

Nul compromís.

De fet, tant la CUP com CiU han coincidit a manifestar l’absència de “cap compromís” per part dels responsables del GIF a materialitzar una estació de trens regionals en un futur. Otger Amatller, regidor de la CUP, un dels assistents a la la reunió amb el GIF a l’Ajuntament de Vilafranca el passat dijous, s’ha referit a les explicacions “vagues ofertes sobres aquesta qüestió. Només van dir que ells no s’oposarien que no es fes i que deixarien els terrenys desocupats aptes per a una futura estació de regionals”. Però en els seus comunicats públics, el GIF no va oferir cap mena d’explicació pública sobre l’estació de regionals, ni tan sols la va esmentar. De fet, la delegació d’alt nivell del GIF que es va desplaçar a Vilafranca es va negar a deixar-se fer fotos en la seva visita a l’Ajuntament, ometent qualsevol referència a aquesta qüestió. Tant CiU com la CUP van valorar positivament “l’inici d’un diàleg” però van considerar extemporània la visita de la delegació del GIF perquè “està tot consumat i es fa quan no hi ha possibilitat de fer cap aportació per consensuar res o discutir la conveniència de l’emplaçament al terme municipal de Vilafranca del Penedès”.

Mobilització de la CUP.

Continua sent necessària una mobilització popular contra la base de l’AVE. Almenys aquesta és l’opinió d’Otger Amatller, regidor de la CUP, grup que havia plantejat la convocatòria d’una mobilització ciutadana als terrenys de la base de l’AVE. Amatller ha explicat que la CUP està replantejant la convocatòria per fer-la més àmplia i cedint el protagonisme: “el rebuig a aquesta gran infraestructura és compartida per molta gent. Crec que seria positiu que la responsabilitat de la convocatòria fos assumida per una plataforma plural i que recollís sensibilitats diverses amb un únic objectiu: la defensa del territori”.