El Correllengua s’escampa per tot el Penedès reivindicant l’ús social i la unitat del català

El ple municipal de Vilafranca va subscriure una moció a favor del Correllengua per unanimitat de tots els grups municipals.

La columa Vicent Andrés Estellés ha entrat de ple a l’Alt Penedès amb nombrosos actes a bona part dels municipis. Aquest cap de setmana Sant Pere de Riudebitlles, el Pla del Penedès, Vilafranca, Gelida, Sant Joan de Mediona i Sant Martí Sarroca se sumaran o donaran continuïtat als actes del Correllengua, mentre Sant Sadurní d’Anoia ho farà dimecres amb un correfoc de la colla de diables local i un concert.

El Correllengua ja s’ha començat a escampar per l’Alt Penedès, la comarca dels Països Catalans que acull més actes i adhesions a aquesta iniciativa de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL). Caminades populars, concerts, actes per a la mainada, conferències o debats, un llarg rosari d’iniciatives en favor de la llengua que es parla de Fraga a Maó i de Salses a Guardamar, els punts cardinals del territori històric de parla catalana. El ple municipal de Vilafranca del Penedès va subscriure per unanimitat la moció a favor del Correllengua, ja que tots els grups polítics amb representació al Consistori s’hi van adherir. La moció donava suport al Correllengua “com un instrument reivindicatiu de la societat a favor de la plena normalització i l’ús social de la llemgua catalana i a favor del respecte a la seva unitat”. En segon lloc es demanava el “ple reconeixement de la plena oficialitat del català a les institucions europees”. Alhora també es va aprovar fer una aportació econòmica. Durant els primers dies del Correllengua diverses poblacions han organitzat actes. Entre aquests hi ha Vilafranca o Sant Quintí de Mediona. Els actes que van envoltar el Correllengua de Sant Quintí de Mediona el cap de setmana del 25 i 26 de setembre es van caracteritzar per una bona resposta popular. Dissabte 25, a les 6 de la tarda, s’obria la jornada amb una lectura de textos en català. Al mateix temps, l’organització del Correllengua disposava d’un conjunt de textos de diferents èpoques per tal de fer evident la riquesa lingüística catalana. A les 8 del vespre, el filòleg i professor de la UB Francesc Bernat feia una conferència-col•loqui sobre la unitat de la llengua. Una xerrada amb clares referències a la polèmica iniciada pel ministre Moratinos entorn del secessionisme lingüístic al País Valencià. L’assistència va ser alta i composta de gent de diverses edats, i la participació en la lectura de textos i en el col•loqui va ser més que excel•lent. Ja a la nit, pels volts de la mitjanit, començava el concert del grup penedesenc Vinguenvà i seguidament la festa Toc de Rock, de la Cadena Ser Penedès-Garraf. La nit va transcórrer amb un ambient festiu, pacífic i reivindicatiu. Diumenge, una arrossada popular reunia un centenar de persones a la plaça del Sol en un dinar molt emotiu. A més de quintinencs, al dinar s’hi va aplegar força gent de poblacions veïnes tant del Penedès com de l’Anoia. Va acabar amb un seguit d’actes per acompanyar l’arribada de la flama i la lectura del manifest del Correllengua. El portador de la flama va ser el quintinenc Carles Compte, i la lectora del Manifest va ser Montserrat Bel (dinamitzadora cultural des de fa més de vint anys a partir de la Biblioteca de la vila, també molt apreciada pels quintinencs). La flama va ser acompanyada pels Sqàndol, timbalers de Sant Quintí, que van animar els assistents al dinar.

Actes del Correllengua.

Sant Pere de Riudebitlles. Divendres 1 d’octubre. 24 d’11 de la nit a les Escoles Velles. Concert popular amb el grup TRES. Dissabte 2 d’octubre. 6 de la tarda a la plaça del Paper. Gimcana per la llengua dirigida a nens i nenes a partir de cinc anys. En finalitzar la gimcana hi haurà una xocolatada popular per a tots els participants i públic en general. El Pla del Penedès. Dissabte 2 d’octubre. 24 de 12 de la nit al Poliesportiu Municipal. Concert Jove amb la participació dels grups: The Ska Potables, Opció K-95, Pangea, Camarada Kalashnikov i la Torradora. Lectura del Manifest del Correllengua. Dissabte 2 d’octubre. 24 de 6 de la tarda a la plaça de l’Ajuntament. Mural i xocolatada: elaboració d’un mural gegant amb motiu del Correllengua 2004 amb la participació de tots els nens i nenes. A les 7 del vespre, xocolatada i lectura del manifest per un grup de nois i noies del municipi. Diumenge 3 d’octubre. 24 d’1 del migdia a la plaça de l’Església. Diada Popular. Lectura de la biografia del poeta valencià Vicent Andrés Estellés per part del grup de teatre local Llavor d’Art. Tot seguit, a la plaça, actuació de la Coral Sol Ixent conjuntament amb l’Esbart Dansaire, ballada dels gegants, capgrossos i grallers. Lectura del Manifest i fi de festa amb el cant d’Els Segadors per part de tots els assistents. A les 2 del migdia, vermut popular. Sant Joan de Mediona. Dissabte 2 d’octubre. 17.00, als Jardinets de la zona esportiva. Pintada i penjada del cartell mural del Correllengua. Vilafranca del Penedès. Dissabte 2 d’octubre. 2/4 de 6 de la tarda, a L’Escorxador. Taller de decoració del grup “La Xarxa” de Vilafranca. A l’entrada, exposició de jocs fets de material reciclat a càrrec del grup “Guixot de 8”. Gelida. Diumenge 3 d’octubre. A les 7 de la tarda, al Centre Cultural. Conferència, debat, lectura de poemes i berenar popular. Conferència “Joan Coromines, llengua i país”, a càrrec de Sergi Sol, periodista. Debat obert sobre el futur de la llengua. Lectura espontània de poemes de Vicent Andrés Estellés amb acompanyament musical. Berenar popular. Sant Martí Sarroca. Diu-menge 3 d’octubre. A les 9 del matí, al Trull de la masia pairal de les Valls. Caminada pel Correllengua. Aquesta caminada transcorre per un paratge natural i feréstec per on passa el riu Foix, dins el terme de Torrelles de Foix. El recorregut passa per les restes d’un forn ibèric i de molins fariners, les masies de can Rossell i del Bosc de Baix, les gorges del riu i, per acabar, als pèlags del Foix. Aquesta activitat és organitzada conjuntament pels col•lectius d’El Martinet, El Xic Torrellenc i Torrelles per la Natura. En la caminada es comentarà la flora i la fauna de la zona. El temps previst serà gairebé de quatre hores. La dificultat és mitjana, es recomana anar ben calçat i portar aigua i l’esmorzar. Sant Sadurní d’Anoia. Dimecres 6 d’octubre. A les 8 del vespre, a la Biblioteca Ramon Bosch. Presentació del llibre “El cas Carod”, a càrrec del seu autor, Víctor Alexandre. Divendres 8 d’octubre. A les 10 de la nit, al Centre Vila. Correfoc amb la colla de diables de Sant Sadurní (colla Se m’en refum) i una colla convidada, on la Fil•loxera infantil durà la flama del Correllengua. Seguidament, a la plaça de la Bòbila, concert amb Xitxarel•los, Skàndol públic i la Torradora (batucada), durant el qual es despenjarà una senyera gegant i es llegirà el manifest del Correllengua.

Mes info: htttp://www.correllengua.org