El debat de Salvem el Penedès sobre la Base de l’AVE va generar una notable expectació

Tota l’oposició afirma que el ple extraordinari del proper dimarts 16 de novembre servirà per seguir pressionant l’equip de govern.

Per bé que l’absència dels representants dels partits que governen a l’Ajuntament va marcar el debat de divendres passat sobre la Base de Muntatge i Manteniment de l’AVE, l’acte organitzat per Salvem el Penedès va omplir l’auditori del Museu de Vilafranca. Els participants -els tres grups de l’oposició, Unió de Pagesos i Salvem el Penedès- van donar molta informació sobre el tema i les seves crítiques a l’equip de govern, que van ser dures, van mantenir en tot moment un to respectuós.

La negativa dels tres grups polítics que governen l’Ajuntament de Vilafranca -PSC, ERC i ICV- a participar en el debat sobre la Base de Muntatge i Manteniment de l’AVE, no va deslluir l’acte organitzat per la plataforma Salvem el Penedès. La prova d’això és que un nombrós grup de persones es va aplegar divendres a l’auditori del Museu, va seguir amb interès el desenvolupament del debat i, finalment, va acabar participant-hi amb els seus comentaris i propostes. Totes les intervencions que hi va haver durant les dues hores que va durar l’acte van ser d’oposició a la construcció de la Base de Muntatge i Manteniment de l’AVE. La majoria també van considerar que valia la pena seguir lluitant per evitar la implantació d’aquesta infraestructura. Pel que fa al posicionament dels tres partits de l’oposició, va quedar clar que hi ha alguns matisos en la seva manera d’abordar el tema. D’entrada, va quedar clar que tothom se’n va assabentar, del projecte de la Base, per la premsa, i també van coincidir a dir que s’havia consensuat amb l’equip de govern l’aprovació d’una moció en la qual l’Ajuntament de Vilafranca s’oposava al projecte, i que també s’havia pactat de presentar conjuntament les al•legacions.

Tant Pere Regull (CiU), com Josep Ramon Sogas (PP) i Otger Amatller (CUP), van explicar que de mica en mica es van anar descobrint enganys i mentides. Van afirmar que l’equip de govern tenia més informació de la que havia assegurat tenir i que s’havia demostrar que feia temps que estava a les seves mans. Pel que fa a la dimensió de la Base, Pere Regull va comentar que les 7 hectàrees que podrien constituir la futura Base de Manteniment -en la fase de muntatge són un total 11 hectàrees- equivalen a 11 camps de futbol. D’altra banda, tothom va fer una valoració molt crítica sobre l’actuació de l’equip de govern en aquest afer, tant els tres portaveus de l’oposició com el representant de Salvem el Penedès, Cristobal Treviño, i el d’Unió de Pagesos, Josep Marrugat, que és també un dels viticultors afectats.

Otger Amatller va repetir la proposta de la CUP de proposar en el ple extraordinari que s’ha de celebrar aquest novembre la desclassificació de 34 hectàrees de sòl industrial al polígon Domenys 3 per recuperar el sòl agrari que es pot perdre amb la Base de l’AVE. Amatller també va dir que sí en aquest afer, en lloc d’aplicar la llei ferroviària, es pot aplicar la urbanística, el marge de maniobra per aturar el projecte és molt més ampli.

En relació a la qüestió de Domenys 3 plantejada per la CUP, el regidor del PP, Josep Ramon, va dir que no era viable perquè s’hauria d’indemnitzar als propietaris dels terrenys pel canvi de classificació. La rèplica d’Otger Amatller va ser proposar que s’utilitzi una part dels 8 milions d’euros que el conseller Nadal acaba d’anunciar que la Generalitat donarà per a la cobertura de les vies.

Per la seva banda, Pere Regull va anunciar que, en el ple extraordinari sol•licitat pel seu grup, té previst pressionar al màxim a l’equip de govern, i es va mostrar disposat a presentar un recurs contenciós administratiu, en cas de no obtenir una resposta satisfactòria. Tot i això, va comentar que sense el suport de l’Ajuntament serà molt difícil aconseguir la suspensió de les obres. Sobre l’estació de trens regionals, els tres grups -CiU, PP i CUP- van coincidir a dir que era una fugida endavant de l’equip de govern. Regull va alertar sobre el fet que construir l’estació de regionals al costat de la Base de l’AVE era un greu perill perquè “s’hi acabarà fent un gran aparcament, una estació d’autobusos i un complex d’oci, entre altres coses”. Per la seva banda, Ramon va recordar que aquest és un tema de Renfe i que l’empresa ferroviària no s’ha manifestat al respecte.

Tots tres grups, així com Salvem el Penedès i Unió de Pagesos, també es van mostrar contraris a convocar un referèndum popular sobre l’estació de trens regionals.

Parla el públic

Les intervencions del públic al final del debat van posar de manifest el malestar que està generant aquest projecte entre la població. Una de les persones que va parlar va qualificar Marcel Esteve d’alcalde funcionari i va afirmar que el conseller Nadal és qui realment pren les decisions. També es va mostrar favorable a situar la Base de l’AVE a la comarca del Baix Llobregat, una proposta amb la qual va coincidir Pere Regull.

A preguntes del públic, Marrugat va dir que la Unió de Pagesos lluitarà sindicalment per evitar la construcció de la Base, però va advertir que si el projecte va endavant, també es defensarà que els viticultors afectats aconsegueixin unes bones indemnitzacions.

Altres intervencions van demanar a l’oposició que exigeixi a l’equip de govern que faci totes les accions legals que estiguin al seu abast per tombar el projecte. També es va afirmar que les obres no estan realment aturades i que les màquines continuen treballant. “Què s’ha de fer amb algú que menteix reiteradament?”, es va preguntar. Altres persones van fer una crida a una major mobilització per evitar que el Penedès acabi sent un altre Vallès, i es va posar l’exemple de la lluita contra la planta de tractament de residus de la Conca de Barberà.

També hi va haver crítiques a CiU i PP per no haver-se oposat en el seu moment a l’AVE. “Hi havia alternatives, però vostès van votar a favor, i ja se sap què passa quan tens les excavadores a casa”, va afegir la mateixa persona.