El Via Fora de Vilafranca organitza un cicle de debats sobre Democràcia Participativa

El primer debat es celebrara el proper dimarts 30 abril i te com a convidat el president d'Òmnium Cultural, Jordi Porta.

La Democràcia Participativa apareix cada cop amb més freqüència als programes i al vocabulari de gairebé tots els partits polítics. Però: que hi ha de retòrica i que hi ha de convicció i voluntat política? És realment viable? Que succeeix quan les institucions de govern decideixen posar en pràctica el seu discurs participatiu?

Per a aprofundir en aquests temes, el Cafè-restaurant Via fora! Ha organitzat un cicle de tres xerrades-debat sobre la participació democràtica. Aquí les teniu:

Primera sessió:

Dimecres 30 de març, a les 8 del vespre. Presentació del cicle de debat i xerrada-conferència a càrrec de JORDI PORTA I RIBALTA, president d’Òmnium Cultural.

Jordi Porta Ribalta és llicenciat en filosofia per la UB. Ha estat director de la Fundació Jaume Bofill (1971-2001), president de l'Opinió Catalana i membre de Patronat del Consell de la Informació de Catalunya, a més d'integrant del Consell Assessor del Patronat Català Pro-Europa. L'actual president de l'Òmnium Cultural també és membre de la Junta del Centre UNESCO de Catalunya, és Síndic de Greuges de la UAB i pertany a l'Associació per a les Noves Bases de Manresa.

De minyó escolta fins a president d’Òmnium Cultural, la biografia de Jordi Porta és plena de compromisos amb la societat civil catalana. Una llista de càrrecs que són només una breu i no exhaustiva mostra de la seva capacitat de diàleg. Jordi Porta fa una aposta ferma per la convivència: parlar, escoltar, suggerir, organitzar, cohesionar la societat a partir de l’afermament del valor de la democràcia. La llengua, la cultura i la democràcia participativa són algunes de les qüestions que més preocupen a en Jordi Porta.

Dimecres 30 de març, Jordi Porta ens oferirà una visió personal sobre la necessitat de ser ciutadans i ciutadanes en clau de nosaltres i sobre la importància d’adquirir responsabilitats i d’implicar-nos en diferents camps de la societat, valorant alhora l’actual context polític i social i l’estat de salut de la nostra democràcia.

Segona sessió:

Dimecres 6 d’abril, a les 8 del vespre. Xerrada-conferència “REPTES, DIFICULTATS I RESULTATS DE LES EXPERIÈNCIES DE PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA” a càrrec d’Òscar Rebollo.

Òscar Rebollo és professor de sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i responsable del Postgrau de Participació i Desenvolupament Sostenible, a més de membre de la Fundació Jaume Bofill.

La Fundació Jaume Bofill promou aquelles iniciatives que facilitin el coneixement de la nostra societat i que impulsin realitzacions que contribueixin al seu millorament a través de la supressió de les desigualtats de tota mena existents entre les persones, entre els grups i entre els pobles i de l'extensió de l'educació i de la cultura en el sentit ampli a tots aquells que per les circumstàncies socials se'n troben més mancats. Promouen i divulguen propostes alternatives tant de pensament com d'organització i d'acció socials i contribueixen a l'afirmació nacional de Catalunya en el marc del respecte i de la promoció dels drets dels pobles.

L’aprofundiment democràtic és una de les moltes preocupacions d’aquesta Fundació. En coherència amb això, han treballat tot un seguit de programes que específicament i prioritàriament responen a aquest punt de partida, com ara, la realització d’experiències que posen a prova nous mecanismes de participació ciutadana, incloent tant processos i mètodes presencials com projectes fonamentats en l’ús de les noves tecnologies i d’Internet.

Òscar Rebollo també és membre d'EcoConcern-Innovació Social, una associació sense ànim de lucre nascuda a Barcelona l’any 1991, amb l’objectiu de promoure innovacions dins d’un marc multidisciplinar. El seu mètode de treball és el debat i la crítica, i el respecte a la divergència. EcoConcern-Innovació Social ha estat identificada com una associació que genera idees i propostes innovadores, sempre orientades a suscitar millores socials.

A través d’aquesta xerrada, Òscar Rebollo ens explicarà diferents experiències a Catalunya de processos de participació democràtica, aprofundint en els reptes, les dificultats, el paper dels ciutadans, de les entitats, dels tècnics i de l'administració local.

Tercera sessió:

Dimecres 20 d’abril, a les 8 del vespre. Debat-tertúlia LA PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA EN EL NOSTRE ÀMBIT LOCAL, a càrrec de diferents ciutadans i ciutadanes de la vila i de la comarca.

Intentarem analitzar les perspectives -tant en positiu com en negatiu-de les experiències de participació democràtica a Vilafranca i a altres ens comarcals (espais oberts a Vilafranca, Pla Director de l'Alt Penedès i altres): els motius de les experiències frustrades, els bons resultats, les millors condicions per a portar-les a terme, les dificultats ... per a ser una mica més conscients de quin és el grau de salut de la participació dempocràtica més propera a nosaltres.