Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

Els consells comarcals de l’Alt i del Baix Penedès, a favor de la gratuïtat de l’AP-7

Lluís Valls: “si hem de ser metropolitans, s’han de treure els peatges”

Els consells comarcals de l’Alt i del Baix Penedès s’han posicionat a favor de la gratuïtat de l’autopista AP-7, com a alternativa al desdoblament de la carretera N-340. Les dues institucions han presentat al•legacions, en aquest sentit, a l’estudi del Ministeri de Foment, que encara ha de decidir per quina opció de desdoblament es decanta.

Les al•legacions presentades pels dos consells comarcals van en la mateixa direcció: suprimir peatges d’autopista.

La proposta que efectua el Consell Comarcal de l’Alt Penedès (CCAP) és ampliar la capacitat de l’autopista (és a dir, un altre carril), la seva gratuïtat per al trànsit de l’interior de la comarca i la creació de més accessos als pobles que no en tinguin (actualment n’hi ha un cada 13 quilòmetres, i es proposa cada 6,5 quilòmetres). A més, el CCAP també reclama que es desdobli la carretera N-340 però només entre els Monjos i Sant Pere Molanta, i que es creïn variants allà on no n’hi hagi (l’Arboç, la Gornal i Bellvei). L’alternativa d’aprofitar l’autopista per al trànsit intern, i de franc, l’estudi informatiu del Ministeri de Foment la contempla com la millor des del punt de vista ambiental “per ser la que produeix menys alteracions sobre el territori”.

La proposta del Consell Comarcal es basa en el fet l’autopista AP-7 ja és actualment l’eix viari principal del Penedès, i que amb la construcció d’un nou carril milloraria substancialment la seva capacitat. Però no es queda aquí sinó que també aprofita per demanar millores per a la carretera nacional. Així, el CCAP reclama que l’N-340 es converteixi en una autovia entre els Monjos i Sant Pere Molanta, és a dir, el tram que aglutina el major nombre de zones industrials i, per tant, el que suporta major nombre de desplaçaments interiors de l’Alt Penedès. Aquesta opció, que a la pràctica suposaria passar els dos carrils actuals a quatre, sense mitjana, tindria encreuaments a diferent nivell (com són ara entre els Monjos i Vilafranca) i una velocitat màxima autoritzada de 80 km/h. L’al•legació també considera que desdoblar aquest tram faria disminuir el nombre d’accidents de trànsit que actualment hi ha a la variant. Finalment, el Consell Comarcal desaprovaria únicament desdoblar l’N-340 (i no fer gratuïta l’AP-7 per al trànsit local) ja que, segons explica el sotspresident comarcal, Ramon Xena, “els camions no passarien per l’autopista, passarien per l’N-340 i col•lapsarien el trànsit comarcal”. El president comarcal, Lluís Valls, creu que “si hem de ser metropolitans, s’han de treure els peatges” per al trànsit penedesenc.

Per la seva part, el diputat penedesenc Roberto Labandera (PSC) s’ha mostrat partidari desdoblar la carretera i obrir un nou carril a l’autopista però no per al trànsit local.

Al Consell Comarcal del Baix Penedès (CCBP), dimarts es va celebrar un Ple monogràfic en què es van aprovar unes al•legacions que van en la mateixa línia. Amb els mateixos arguments, el Consell informa al Ministeri de Foment que l’AP-7 ja és el corredor viari principal i que no cal crear-ne un de nou. A més, considera que convertir l’N-340 en autovia perjudicaria el trànsit intern de la comarca, que es col•lapsaria i no aportaria solucions als problemes actuals. El Consell també fa esment al comentari de l’estudi informatiu tret a exposició pública per Foment, en què se cita l’opció d’ampliar l’autopista i fer-la gratuïta com “la menys agressiva i la més econòmica”.

Tot i aquest posicionament clarament favorable a l’opció de l’autopista, el Consell Comarcal també reclama solucions puntuals al pas de l’N-340 per Bellvei, la Gornal i l’Arboç, en forma de variant. Finalment, i com a novetat, que el president comarcal Benet Jané considera fonamental, l’al•legació fa referència a la necessitat que l’autopista C-32 (de la costa) també sigui gratuïta per al trànsit comarcal, suprimint els peatges del Vendrell i Cunit.

Les al•legacions del CCBP van ser aprovades amb els vots de CiU-ADMC-ERC-PP i l’abstenció d’una consellera de CiU. El PSC va abandonar el Ple (i, per tant, va evitar participar en la votació) adduint que l’al•legació es presentava fora de terminis, malgrat que el secretari de la Corporació va negar-ho. Val a dir que el PSC té criteris dispars entre els seus membres. Així, mentre que l’Ajuntament del Vendrell ha aprovat per unanimitat al•legacions en la mateixa línia que el Consell Comarcal, els altres quatre municipis dominats pel partit a la comarca (Cunit, Banyeres, Santa Oliva i el Montmell) es posicionen a favor de desdoblar l’actual traçat de l’N-340. En el Consell d’Alcaldes celebrat dilluns, així ho van fer saber els seus alcaldes; per la seva part, l’alcalde d’Albinyana, Quim Nin (CiU), estava a favor de qualsevol opció que no afectés el seu terme municipal.

El sotspresident comarcal Eladi Llop (ERC) critica “el joc pervers en què el PSC s’escuda en qüestions de forma per no entrar a fons” en el tema de fons i posicionar-se per una o altra opció. Llop demana als socialistes que “expliquin quins interessos defensen” ja que “sistemàticament defensen coses contra el territori”.

L’Ajuntament de Bellvei també s’ha mostrat unànimement a favor de fer l’autopista gratuïta.

www.lafura.org