Exposició sobre l’ús de les llengües en l’etiquetatge comercial dels productes

Cedida per la Plataforma per la Llengua, pretén sensibilitzar la població envers l’etiquetatge en català.

Divendres es va inaugurarà a la capella de Sant Joan l’exposició La llengua en l’etiquetatge de les grans marques, una exposició cedida per la Plataforma per la Llengua i organitzada per la Regidoria de Política Lingüística de l’Ajuntament de Vilafranca.

Un dels objectius principals d’aquesta regidoria és fomentar l’ús de la llengua catalana, per això s’estan duent a terme diverses accions com ara aquesta exposició, que pretén ensenyar com es comporten les multinacionals quan trien la llengua per etiquetar els seus productes fora d’aquí i comparar-ho amb el que fan en els territoris on el català és la llengua oficial. L’exposició mostra etiquetes de productes de gran consum i de marca internacional, en llengües comparables en nombre de parlants al català. Les etiquetes que s’exposen corresponen als productes següents: Xocolata Nestlé, Coca-Cola, iogurt natural Danone, Galetes Lu, Aspirina Bayer, Kellog’s Corn Flakes, Tònica Scweeppes, preservatius Durex, Cervesa Heineken, puré de patates Maggi i Patates Lay’s

L’exposició

Sabem que a països com ara Bèlgica les empreses etiqueten almenys en les dues llengües oficials del país; i que a Dinamarca moltes d’elles ho fan en danès, una llengua amb un nombre de parlants inferior al català. L’exposició, doncs, mostra que les multinacionals no tenen motius per no etiquetar en català, si bé ho fan sense problemes en llengües amb unes condicions comparables a la de la llengua catalana. D’altra banda, l’exposició es fa ressò de noves sensibilitats de la ciutadania que demanen el compromís de les empreses envers la sostenibilitat social i el respecte als drets i la cultura locals. La llengua en l’etiquetatge de les grans marques es va inaugurar davant dels mitjans de comunicació el 13 de maig de l’any passat al Centre Comercial El Triangle (Plaça Catalunya) de Barcelona. Després de la seva exhibició a Barcelona, l’exposició ha recorregut diverses poblacions de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears. Aquest projecte compta amb la col•laboració de l’ADEC (Associació en Defensa de l’Etiquetatge en Català), el departament de Comerç, Consum i Turisme de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Recorregut de l’exposició

L’exposició compta amb una introducció on s’explica el perquè de l’etiquetatge i inclou d’altres elements que ajuden a contextualitzar l’exposició, com ara alguns plafons amb fotos i breus escrits sobre la tasca de l’etiquetatge que s’ha anat duent a terme a Catalunya, amb reproduccions de les portades dels catàlegs de l’ADEC (Associació en Defensa de l’Etiquetatge en Català), fotos de fires de l’ADEC i fotos de campanyes fetes per la Plataforma per la Llengua. Una segona part posa a l’abast dels visitants les etiquetes dels productes en diferents llengües amb una situació comparable a la del català. Es mostren les etiquetes d’un producte concret emprades per a països diferents. Així mateix, s’inclouen gràfics amb el nombre de parlants de les llengües impreses a les etiquetes comparat amb la població dels Països catalans i l’etiqueta d’aquí. Es pretén que aquesta part tingui un alt contingut didàctic. En el tercer i últim apartat de l’exposició es presenten unes conclusions d’aquest recull d’etiquetes i es fomenta un estat d’opinió favorable als avenços de la llengua en matèria d’etiquetatge. Aquesta exposició estarà oberta al públic del 4 al 27 de febrer, de dimecres a dissabte de les 6 de la tarda a les 8 del vespre, i els diumenge de les 12 del migdia a les 2 de la tarda i de les 6 de la tarda a les 8 del vespre.

www.el3devuit.com