Ibarretxe respon al «no» del Congrés a negociar convocant les eleccions basques per al 17 d'abril

Batasuna insisteix que no seran unes eleccions democràtiques si l'esquerra abertzale no es pot presentar.

El lehendakari Juan José Ibarretxe va anunciar ahir la convocatòria anticipada de les eleccions al Parlament de Vitòria i hi va posar data: el diumenge 17 d'abril. Ibarretxe, que va fer aquest anunci a través d'una declaració institucional aprovada prèviament en una reunió extraordinària del consell del govern basc, va argumentar aquest avançament electoral arran de la negativa del Congrés espanyol a «negociar» la proposta de nou estatut aprovada per majoria absoluta a la cambra basca. En la seva declaració, el lehendakari va instar el govern espanyol a «no prohibir ni impedir» que cap opció política pugui presentar-se en aquests comicis, en al•lusió a l'esquerra independentista basca, perquè, va recordar, representen i formen part de la societat basca.

Serè, tranquil, seriós i amb gran solemnitat, el lehendakari va dirigir-se ahir a la tarda a la societat basca per aclarir els dubtes que haguessin pogut sorgir arran del «no» del Congrés espanyol a negociar la proposta de nou estatut basc. Va considerar que la seva responsabilitat com a dirigent és precisament aclarir qualsevol mena de dubte i assenyalar el camí a seguir a partir d'ara. En aquest sentit, va afirmar que el govern basc en reunió extraordinària havia acordat convocar les pròximes eleccions basques per al pròxim 17 d'abril, a les quals va encoratjar tothom a participar i va instar el govern espanyol a «no prohibir ni impedir» que hi puguin concórrer totes les opcions polítiques en al•lusió a l'esquerra indepentista basca a la qual en les últimes eleccions municipals es va impedir participar en compliment de la polèmica llei de partits que va declarar il•legalitzada Batasuna. Tot i la convocatòria anticipada d'eleccions, Ibarretxe també va voler deixar clar que el govern basc continuarà treballant i aprovarà les lleis previstes: la del sòl i la de la igualtat, perquè les considera de gran importància per al país. També va voler deixar clar, en el torn de preguntes, en què és va mostrar molt rialler, que les eleccions al Parlament de Vitòria no substitueixen res; és a dir, no són la consulta popular que recull la proposta de nou estatut. Sobre aquest tema, Ibarretxe va ratificar, com va recordar que també havia fet dimarts davant el Congrés espanyol, que donarà la paraula al poble perquè tothom senti el clamor de la societat basca, el clamor a decidir el seu futur, el clamor a negociar. Perquè, va precisar, la societat basca té el dret a decidir el seu futur, un dret que no substituiran ni PP ni PSOE, ni ells, va precisar decidiran el futur del poble basc. El poble basc té el dret a decidir el seu futur, va insistir Ibarretxe, i l'obligació de pactar.

www.elpunt.com