Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

La base de muntatge de l’AVE passaria a ser de manteniment gravant 160 mil metres quadrats

El projecte del Ministeri de Foment s’assenta sobre terrenys agrícoles que, segons Unió de Pagesos, destaquen per la seva fertilitat.

Segons la memòria del projecte constructiu, tot està dissenyat per a què la base de muntatge es transformi en una base de manteniment, el que significa ras i clar que es quedaria per sempre més al terme municipal de Vilafranca del Penedès gravant 160.000 metres quadrats d’un sòl especialment fèrtil segons la Unió de Pagesos.

L’impacte sobre el territori s’evidencia amb nitidesa al plànol de situació que inclou el projecte contructiu que Convergència i Unió va portar des de Madrid i va posar a disposició dels mitjans de comunicació i de l’Ajuntament de Vilafranca. La memòria del projecte donada a conèixer per la CUP la setmana passada, i que era al Departament d’Urbanisme de l’Ajuntament, especifica que els terrenys afectats són sobretot de cultiu de vinyes, més una zona menys extensa de cultiu de cereals de secà.

La primera és considerada en el projecte com a “zona restringida”, i la segona com una “zona admissible”. El projecte destaca la importància del cultiu de la vinya al Penedès “pel seu rendiment econòmic”. La memòria del projecte detalla que des del “punt de vista mediambiental, els impactes generats en gairebé tots els aspectes avaluats són baixos”, i admet que “l’únic impacte que no podrà corregir, en ser inherent a l’ocupació de la pròpia base de muntatge, és l’afecció de la zona de vinyes”.

Josep Marrugat, responsable de política territorial de la Unió de Pagesos (UP), ha destacat la fertilitat de les terres objecte d’expropiació forçosa i ha manifestat la total oposició de la Unió de Pagesos a les expropiacions, mentre paral•lelament ha destacat la inevitable creació d’un entorn urbà al voltant d’aquestes instal•lacions si no hi ha mesures d’especial protecció. L’execució de la base de muntatge podria comportar alhora un continu urbà entre Vilafranca i la Granada a través de la connexió de la base de muntatge, fet que també han denunciat els ecologistes.

Segons el dirigent comarcal de la UP, Josep Marrugat, la construcció d’una estació de trens regionals comportaria els mateixos problemes. Aquest és un projecte defensat pel Govern municipal però que compta amb una oposició frontal del sindicat agrícola que el considera tan problemàtic com la base de muntatge i manteniment de l’AVE.

La Unió de Pagesos també ha apuntat la possibilitat que el projecte de base de muntatge no es transformés en base de manteniment, de manera que això podria permetre una reversió de la propietat i el retorn al cap d’un període aproximat de tres anys a l’activitat agrícola. Però en aquests moments no hi ha cap constància de la possibilitat que els propietaris poguessin recuperar en un futur les seves terres i que aquestes tornessin a ser conreades.

Participació municipal.

Segons documents que figuren en el projecte constructiu de la base de muntatge, l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès hauria estat consultat en diverses ocasions per a l’elaboració del projecte. Concretament consta una carta datada el 8 de maig de 2003 a Madrid, adreçada als serveis tècnics i urbanístics, en què se sol•licita a l’Ajuntament informació sobre els serveis d’abastiment i sanejament, abocador, camins i altres. També es requereix un aclariment sobre la classificació del sòl i se’ls adjunta uns plànols que delimiten la zona del projecte. En el projecte hi consta una segona carta, datada el 22 de maig del mateix any, en què se sol•licita informació a l’empresa municipal d’aigües.