La CUP presenta una moció per per la revisió de l'Ordenança de Civisme de Vilafranca del Penedès

El Ple del Parlament, en la sessió tinguda el 13 de març de 2014, va debatre les propostes de resolució presentades pels grups parlamentaris, subsegüents al debat sobre l'increment de la pobresa i les desigualtats tingut els dies 12 i 13 de març de 2014.

En aquest debat es va aprovar la resolució 577/X del Parlament de Catalunya, en la que en el seu punt g) diu: “Instar els municipis a promoure la revisió de les ordenances de civisme i dels plans de seguretat perquè no accentuïn l’estigmatització i la penalització de persones en situació d’alta vulnerabilitat i pobresa.”

Des de la seva gestació, la CUP ha vingut denunciant l'Ordenança de Civisme, ja que entre d'altres suposa la criminalització de la pobresa i dels col·lectius en risc d'exclusió social.

En l'actual Ordenança de Civisme de Vilafranca hi ha diferents articles que entenem que estigmatitzen i criminalitzen a la pobresa. Aquests són:

- Article 7 f), en què es prohibeix i penalitza rentar-se a les fonts de la Vila i també el fet d'agafar una quantitat “desproporcionada” d'aigua (no especifica quanta) per a ús privat.

- Article 7 p), segons el qual es prohibeix la mendicitat en les vies i espais públics. Per aquesta motivació s'han tramitat 77 denúncies durant el 2013.

- Article 7 q) en què es prohibeix acampar a la via pública, però també de dormir en vehicles.
Article 9.6, on es criminalitza a les persones que treuen residus dels contenidors, i que ha tingut un total de 5 denúncies el 2013.

- Article 44.3, segons el qual es prohibeix tenir a la vista del públic, a les obertures de les cases i balcons, roba estesa, i qualsevol altra mena d’objecte que sigui contrari a “l’estètica” de la via pública.

Aquests són alguns dels articles de l'Ordenança de Civisme on es regulen diferents activitats o accions relacionades amb problemàtiques socials per la via de les sancions, sense analitzar ni proposar solucions a les causes que les provoquen, ni tampoc fer campanyes informatives de sensibilització de la població.

Per tot això proposem al Ple municipal que es doni resposta a aquesta resolució del Parlament de Catalunya i que es crei una comissió de treball en què es revisi l'Ordenança de Civisme i proposi un nou redactat des del principi de la convivència social, la prevenció i mediació i, la no coerció. En aquesta comissió de treball hi estaria representat, a part dels tècnics i els grups municipals, representants d'entitats, especialment aquelles implicades en la lluita contra la pobresa i l'exclusió social.