La CUP presenta una moció al proper Ple Municipal per incrementar la transparència en la gestió municipal

En els darrers temps s'ha generat un clima de desconfiança general de la població sobre l’ètica i l'honorabilitat dels càrrecs polítics, dels partits i de les institucions en general, motivat pels diversos casos de corrupció que s’han produït i s’han comprovat arreu del país, que afecten a persones i partits polítics (cas Palau de la Música, Pallerols, ajuntaments de Santa Coloma o Terrassa...).

Per això, des de la CUP pensem que cal fer esforços per a incrementar la transparència en la gestió municipal, dels càrrecs electes i de l’autoanomenada classe política en general, començant per les administracions més properes als ciutadans, com són els ajuntaments.

Entenem que el millor exercici perquè la ciutadania recuperi la confiança en la gestió pública és la democràcia participativa i la transparència, demostrant així a la població la realitat econòmica dels càrrecs electes i de la gestió municipal, entenent aquest com un exercici de democràcia bàsic.

Anteriorment des de la Candidatura d'Unitat Popular de Vilafranca ja havíem presentat propostes al Ple Municipal per a millorar la transparència en la gestió pública. Concretament el 10 de gener de 2010 es va aprovar per unanimitat una moció de la CUP sobre transparència municipal en la que es demanava fer públiques totes les subvencions i convenis de l'Ajuntament amb entitats de la Vila. Per altra banda, i amb caràcter voluntari, també es demanava que els grups municipals fessin públics als seus comptes, així com els regidors fessin una declaració publica d'interessos en acceptar el càrrec i en deixar-lo. També instava als regidors/es a fer pública de forma voluntària la seva declaració de renda.

En aquest sentit en el proper Ple Municipal, des de la CUP presentem una altra proposta en forma de moció per a demanar mesures per tal de millorar la transparència en la gestió municipal a l’Ajuntament. La moció proposa els següents punts:

- Que es publiqui al web de l’Ajuntament una relació de les retribucions econòmiques que perceben tots els regidors, regidores i càrrecs de confiança, així com les dels directius de totes aquelles entitats i organismes amb participació municipal, ja siguin organismes autònoms, empreses públiques, fundacions o consorcis.

- Que es publiqui al web municipal un informe mensual de les despeses de govern, des del començament de l’actual mandat, que inclogui dietes, telèfons mòbils, locomoció i totes les despeses de representació de l’alcalde i els regidors de l’equip de govern, així com les despeses destinades a tots els regidors i grups municipals per la seva tasca de representació. Aquest informe inclourà cada despesa, el seu concepte i l’electe o grup municipal corresponent.

- Que en la relació d’ingressos percebuts pels regidors de l’Ajuntament de Vilafranca i publicats en el web, s’incloguin totes les retribucions que es perceben des de qualsevol altra administració pública: sigui el Consell Comarcal, la Diputació, el Parlament autonòmic o l’espanyol.

- Igualment, que es faci públic el o els càrrecs de tots els regidors i regidores a societats privades, així com el percentatge de participació a aquestes societats.

- Que es doni compliment a la moció sobre transparència municipal presentada per la CUP el 10 de gener de 2010 aprovada per unanimitat.

Amb aquesta proposta, des de la CUP volem seguir treballant per acostar la realitat de la institució municipal a la població de Vilafranca, per tal que tota la informació sigui accessible, com a exemple d’institució oberta i transparent.