La CUP respon al diputat del PSC Joan Roma i es reafirma amb l'anitmilitarisme

La polèmica es va encetar arran de la visita del bus propagandístic de l'exercit espanyol a Manresa.

Davant la contesta que va fer el diputat del PSC Joan Roma publicat al diari Regió 7, la CUP es veu obligada a fer públiques les discrepàncies. Roger Torras, en nom de la CUP li adreça la següent escrit:

En primer lloc el seu escrit diu que l’exèrcit espanyol no està en guerra sinó que només participa en missions de pau en “llocs on realment ho necessiten”. La CUP creu que si bé és cert que en algunes ocasions els exèrcits són una bona eina per evitar més morts en llocs on d’altres exèrcits fan la guerra, sembla com si el senyor Roma confongués un exèrcit amb una ONG.

A qui vol enganyar? Els exèrcits són maquinàries de guerra es miri com es miri. Els seus integrants reben formació per ser millors guerrers, els seus pressupostos es destinen a comprar armament nou i munició, es gasten molts diners a mantenir en bon estat tots els ginys per matar, els seus soldats poden matar i poden morir,... Que actualment l’exèrcit espanyol no estigui ficat en cap guerra no vol dir que no hi pugui estar i, per tant, a cap soldat se li dirà que no entrarà en guerra. Al contrari: la seva feina és està preparat per entrar-hi en qualsevol moment i sense protestar. A més a més, la intervenció que va fer a l’Irak al costat de l’exèrcit americà va ser una intervenció de guerra, o no? D’altra banda, el senyor Roma oblida que és només un 5% del pressupost militar el que es destina a missions dites “humanitàries”. La resta, actualment és per mantenir engreixada la seva capacitat mortífera.

En un altre punt del seu comunicat, Roma argumenta que l’Ajuntament no pot i no ha de controlar l’activitat dels altres organismes de l’estat i que seria anar en contra la llibertat d’expressió fer-ho. L’Ajuntament de Manresa s’ha posicionat diverses vegades per fomentar la cultura de la pau i pensem que és una manera molt singular de promoure-la no oposant-se a la propaganda armamentística al centre de la ciutat. Sembla com si reclutar joves a l’exèrcit mitjançant l’obertura d’oficines mòbils al costat de l’institut fos una activitat qualsevol, sense mala fe. Com si fos una oficina de propaganda d’universitats o de l’INEM. Doncs bé: nosaltres pensem que la cultura de la pau comença per deixar clar si estàs a favor o en contra dels exèrcits. De tots es sabuda la posició de la CUP i, des d’avui, la del senyor Joan Roma. Que el PSC està a favor de potenciar l’exèrcit espanyol no és cap novetat: a Manresa coneixem bé trajectòries com les del senyor Marsal, però no entenem com és que als que no ens agrada ni poc ni gens haguem d’estar callats. Aquesta és la seva llibertat d’expressió?

D’altra banda, l’Ajuntament és responsable de tot allò que passa a la via pública de la seva ciutat. Pot, fins i tot, impedir segons quines activitats. Per això per fer una manifestació es demana permís (i alguna vegada es denega), per fer-hi representacions culturals també i igualment per a qualsevol altra activitat privada. Nosaltres sempre hem pensat que les competències dels ajuntaments són limitades, però en aquest cas té les úniques competències. I si resulta que una altra administració “imposa” (antidemocràticament, és clar) una activitat com la que ens ocupa, l’alcalde té l’obligació de mostrar públicament el descontentament i de treballar per tal que no torni a succeir. A no ser, és clar, que hi estigui d’acord.

Per últim, el senyor Roma ens acusa de no dir la veritat. Nosaltres hem observat uns fets a la ciutat, hem opinat sobre els mateixos i ens hem adreçat a l’Ajuntament per demanar explicacions, el qual encara segueix alarmantment en silenci. No veiem on hi ha la mentida i la demagògia en això. Dir que els exèrcits són empreses en missió de pau pel món, potser sí que ho seria. Només gosar insinuar-ho ja és un insult a la intel•ligència de la majoria de les persones. Si ell vol viure enganyat, no hi podem fer res, però que no enganyi a la resta de la gent, si us plau.

I repetim: el silenci dels membres de l’equip de govern d’ERC, d’IC-V i, sobretot, els del PSC amb l’alcalde Jordi Valls al capdavant, és altament preocupant. Estan d’acord o no amb la tasca de la famosa furgoneta militar? Estan d’acord o no a promocionar l’exèrcit? Estan d’acord o no amb la Guerra?

Roger Torras
www.llibertat.com/cup