La festa major transformarà el tradicional castell de focs en un novedós piromusical

El foc i la música s’agermanaran novament a la festa major d’enguany en dos dels seus primers actes. L’habitual castell de focs es convertirà en un piromusical, mentre que després, a la mateixa rambla de la Girada, Xarxa Teatre presentarà un espectacle visual on no faltaran aquests dos ingredients. La mateixa nit comptarà amb els sons mediterranis d’Abdeljalil Kodssi.

Cada festa major té les seves efemèrides, i aquesta no serà menys. D’entrada, enguany es compliran 50 anys des que Pirotècnica Igual es va fer càrrec del castell de focs, un encàrrec que ha anat complint cada any des d’aleshores. Coincidint amb aquesta efemèride, els administradors de la festa han optat per convertir el clàssic castell de focs de la nit del 29 d’agost en un piromusical. Com sempre, l’espectacle tindrà uns trenta minuts de durada, amb l’afegit que els petards aniran acompassats amb la música que vagi sonant en aquell moment. El piromusical tindrà cinc parts diferenciades, amb música de Rossini, Shania Twain, Magique, Oreja de Van Gogh i Jean-François Bernardini. Tal i com es ve fent en els darrers anys, el castell de focs (aquesta vegada amb l’acompanyament musical) es llançarà des del capdavall de la rambla de la Girada. A més, els que no estiguin a prop de la rambla del barri vilafranquí també podran escoltar la música a través de la ràdio, ja que el retransmetran en directe Ràdio Vilafranca, Cadena SER Penedès-Garraf i Canal 20-Ràdio Olèrdola. La conversió del castell de focs en un piromusical suposa una novetat en la festa vilafranquina.

Un homenatge al bou.

Però la mateixa rambla de la Girada també serà l’escenari de l’espectacle que es podrà veure minuts després que acabi el piromusical. Es tracta de Déus o bèsties, de Xarxa Teatre. Sota una posada en escena que presenta moltes similituds amb la Fura dels Baus, aquesta companyia de Vila-Real que des de fa 21 anys exhibeix els seus espectacles arreu del món presentarà a Vilafranca el que serà el gran plat fort teatral de la propera festa major. Déus o bèsties és un homenatge a l’imaginari simbòlic que representa el bou als països mediterranis. És un espectacle fonamentalment visual, ple de llum i foc, en el qual els actors, sense text oral, participen al ritme de la música tradicional que va sonant. Xarxa Teatre va néixer el 1983 amb la voluntat d’innovar el llenguatge artístic al carrer. Els seus darrers espectacles, com Veles e Vents, Tombatossals i el mateix Déus o bèsties, són un clar exemple del treball multimèdia que ofereixen al públic. Amb aquesta aposta, els administradors han volgut recuperar els espectacles al carrer de gran format que companyies com Els Comediants o Els Joglars van portar en el seu dia a la festa major de Vilafranca, a la plaça Jaume I. Precisament, aquesta serà la quinzena festa major que compta amb els espectacles de carrer en el seu programa. Per això els administradors han buscat un espectacle que “evoqui el món circenc i els elements parateatrals”, com diu l’administrador Lluís Laguna.

Música ètnica.

L’altra gran proposta que aquesta setmana han desvetllat els administradors, també per a la nit del 29 d’agost (a dos quarts d’una de la matinada), és l’actuació d’Abdeljalil Kodssi. És un dels grans referents de la música ètnica nascuda al Marroc, tot i que ell resideix a Barcelona des del principi dels anys noranta, després de tastar l’èxit que la seva música ha suscitat al nostre país. Darrerament ha treballat en solitari, tot i que és la cara visible del grup Nass Marraqueix. Els administradors han confirmat també que les quatre colles de la diada de Sant Fèlix seran les dues de Valls, els Minyons i els Castellers de Vilafranca.