Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

L’Ajuntament assumeix com inevitable la base de l’AVE

Marcel Esteve creu que s’ha donat un pas decisiu per a l’estació de trens regionals.

L’alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve, es va reunir divendres amb Antonio González Marín, president del Gestor d’Infraestructures Ferroviàries (GIF), organisme que depèn del Ministeri de Foment. Una de les conclusions rotundes de la reunió és que el Govern municipal (PSC-ERC) ha assumit com a inevitable la construcció de la base de muntatge i manteniment de l’AVE. Però ha iniciat una negociació per obtenir compensacions i renegociar el projecte constructiu per minimitzar-ne l’impacte territorial. Ahir el Ministeri de Foment concretava finalment aquesta reducció que serà de 17 a 11 hectàrees mentre sigui base de muntatge i una posterior reducció de set hectàrees quan sigui de manteniment. Una de les tres úniques bases de muntatge i manteniment de l’AVE entre París i Madrid es farà a Vilafranca. El projecte original serà modificat (preveia l’ocupació de 170.000 metres quadrats de sòl preferentment agrícola) però no hi haurà marxa enrere en la definitiva construcció de la base de l’AVE, si cal atendre al resultat de la reunió entre l’alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve, que va estar acompanyat de regidors i tècnics municipals i d’un representant de la Conselleria de Política Territorial de la Generalitat de Catalunya, amb el director de construccions del Gestor de Infraestructuras Ferroviarias (GIF) del Ministeri de Foment. Més encara, les obres de construcció de la base de muntatge i manteniment de l’AVE s’iniciaran en una data indeterminada però tot apunta que seria just després de finalitzar la verema. En el decurs de la reunió, segons una nota de premsa remesa des del GIF, “la corporació municipal de Vilafranca va expressar al president del GIF les necessitats i requeriments del Pla General d’Ordenació Urbana de Vilafranca especialment cap al nord del municipi on és previst que s’ubiqui la base de muntatge”. Des del GIF també s’ha explicat que la delegació vilafranquina va mostrar “preocupació per les dimensions del projecte original de la instal•lació i el possible impacte paisatgístic a l’entorn”. Ahir dijous, el GIF va fer pública una nota de premsa on donava a conèixer els beneficis d’aquesta infraestructura per Vilafranca, sempre segons aquest ens que depèn del Ministeri de Foment. I anunciava una reducció inicial de disset a onze hectàrees mentre la base sigui de muntatge. Posteriorment la base, quan passés a ser de manteniment, seria reduïda a set hectàrees.

La base, una realitat.

Segons ha explicat el Govern municipal “la delegació vilafranquina va reiterar una vegada més la voluntat expressada per la unanimitat del consistori (una declaració formal contra la construcció de la base de l’AVE a Vilafranca). La conclusió i l’estratègia de l’Ajuntament és clara: “Davant del fet que la base de manteniment i de muntatge de l’AVE esdevindrà una realitat” l’estratègia passa per plantejar al GIF “la integració del projecte al POUM i les millores necessàries per tal de reduir l’ocupació de l’espai agrari, incorporant la integració ambiental i paisatgística del projecte en l’entorn”. Antonio González, president del GIF, es va “comprometre a estudiar amb els seus tècnics possibles alternatives al projecte original i poder compatibilitzar les necessitats de Vilafranca amb les d’una instal•lació ferroviària que resulta del tot punt imprescindible per a què la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona sigui una realitat”. En la reunió també es va informar que les obres començarien després de la verema, per tal de no interferir en la campanya, fet que corrobora l’imminent inici d’execució de les obres i la determinació del Ministeri de Foment de mantenir la base de muntatge i manteniment de l’AVE a Vilafranca.

Estació de regionals.

L’Ajuntament de Vilafranca sembla apostar decididament per obtenir com a contraprestació a la ubicació de la base de muntatge i manteniment de l’AVE a Vilafranca, l’anomenada estació de trens regionals. El comunicat públic donat a conèixer pel GIF obvia, però, qualsevol referència a l’estació de trens regionals. El GIF es limita a subratllar un compromís per estudiar amb els seus tècnics “possibles alternatives al projecte original”. Tant Marcel Esteve, alcalde de Vilafranca, com Ramon Xena, coordinador de Govern, havien manifestat ja de forma insistent, en més d’una ocasió, la voluntat de portar a Vilafranca una estació de trens regionals. Xena va ser el primer a apostar en públic per ubicar l’estació en un espai compartit amb la base de muntatge i manteniment, ubicació que Marcel Esteve no va precisar posteriorment. L’Ajuntament ha deixat ara entreveure que l’estació de trens regionals podria ser a la base de l’AVE ja que Marcel Esteve va demanar en la reunió que “en el nou projecte es tingui en compte l’espai per a la construcció d’una estació de trens regionals que aprofiti la via d’ample europeu, que articularia el territori i seria un element clau en el desenvolupament de Vilafranca i del conjunt del Penedès”.

ICV pels regionals

Patro Recober, portaveu i regidor d’Iniciativa per Catalunya-Verds (IC-V) dintre del Grup Municipal Socialista, ha donat a conèixer l’opinió favorable del seu grup a obtenir com a contrapartida a la contrucció de la base de l’AVE una estació de trens regionals. Recober ha donat a conèixer que des d’Iniciativa “mai no hem apostat per l’AVE però sí per les comunicacions ferroviàries. Si el fet que es faci una base de manteniment ha de permetre que Vilafranca tingui en un futur no llunyà una estació de tren d’ample de via europeu penso que hauríem de firmar ara mateix”. Recober no ha estalviat arguments i ha fet esment a la necessitat d’evitar que “els arbres (o les vinyes) no ens impedeixen veure el bosc” i ha recordat que “els habitants d’Arbeca del segle XIX no van deixar que el tren passés pel seu poble i aquest es va desviar al poblet del costat, les Borges Blanques”.

Marcel Esteve creu que s’ha donat un pas decisiu per a l’estació de trens regionals.

La visita de la delegació del Gestor d’Infraestructures Ferroviàries (GIF) a Vilafranca ha estat valorada satisfactòriament per Marcel Esteve. L’alcalde de Vilafranca considera que s’ha donat un pas molt important per aconseguir que la capital del Penedès tingui una estació de trens regionals i que aquesta s’ubiqui en els terrenys que deixarà lliures la base de muntatge de l’AVE quan es transformi en base de manteniment. L’arribada de la delegació del GIF, encapçalada pel seu president, Antonio González Marín, va tenir lloc poc abans de les dotze del migdia, hora en què es va iniciar una primera reunió a porta tancada amb el Govern municipal (PSC-ERC). Marcel Esteve ha donat a conèixer que en el decurs de la trobada “des del GIF s’ha plantejat la voluntat de fer la base reduint la superfície i amb un seguit de mesures per minimitzar l’impacte mediambiental”. Quan era prop de la una del migdia s’ha iniciat una segona reunió amb la participació de tots els portaveus dels grups municipals en la qual la delegació del GIF “ha transmès la voluntat de fer un nou projecte i les seves propostes”. Un dels temes que s’ha plantejat amb insistència des de l’Ajuntament, segons ha explicat Marcel Esteve, és la construcció d’una estació de trens regionals en l’espai que desocupi la base de muntatge (quatre hectàrees) quan es transformi en base de manteniment (una mica menys de set segons l’alcalde). Esteve s’ha mostrat il•lusionat per “la voluntat del GIF que no descarta la possibilitat de revertir la propietat de les quatre hectàrees desocupades al municipi”. Esteve ha afirmat que “tot apunta, en aquests moments, que l’estació de regionals hauria de ser allí al costat, en una part dels terrenys que quedin desocupats. La inversió que s’hi fa, molt gran, és bàsica per fer una estació de trens regionals, és aprofitable i clau”. Esteve ha recordat el “ple suport” de la Generalitat de Catalunya al projecte d’estació de trens regionals a Vilafranca i ha reiterat que “és el primer cop que el Ministeri de Foment parla obertament de l’estació de regionals. Aquest és un indici d’una porta que s’obre i que ens permet avançar cap a la futura estació de regionals. És una bona notícia” ha conclòs. L’alcalde ha destacat que amb la trobada oberta a tots els portaveus dels grups “també s’ha volgut potenciar la transparència. Amb el PP no havia estat possible i ara podem parlar. Fins i tot una representació del més alt nivell del GIF es desplaça a Vilafranca”. Esteve també ha anunciat una nova reunió en un termini de15 dies per fer “el seguiment del cobriment de les vies del tren. Ens han assegurat que s’estan complint els terminis i acords del conveni de febrer fet amb el Ministre Álvarez Cascos”.

“Salvar la cara a l’alcalde”.

Pere Regull ha valorat la reunió com “un intent de salvar la cara de l’alcalde. Per a ells tot era culpa del Govern anterior quan la Comissió de Seguiment de l’AVE era formada pels mateixos, una clara contradicció”. Per Regull és evident que és bona la reducció de l’àrea de la base de muntatge prò ha afirmat que “no se’ns pot vendre com un èxit una cosa dolenta per Vilafranca. Si en un mes el Govern s’ha posat a treballar, gràcies a l’oposició, i ha obtingut això, què haguéssim aconseguit si s’hagués fet quan tocava: no tindríem aquesta base. Hi havia un marge de 50 quilòmetres amunt i avall per fer-hi la base de l’AVE però ningú s’hi va oposar quan tocava. Enreden el poble quan diuen que és un èxit quan l’èxit seria que no hi fos, a Vilafranca.A més, tot i la reducció és innegble que hi ha una gran afectació mediambiental”. El portaveu de CiU s’ha mostrat escèptic sobre la futura estació de regionals: “No hi ha cap compromís. Només diuen que en un futur no s’hi oposarien. Però ningú diu qui hi faria la inversió. Enlloc es garanteix l’estació de regionals”. Finalment Regull ha valorat “positivament la rebaixa de la superfície afectada i el diàleg. Però és una pena que arribi quan tot està consumat”.