L'Assemblea d'Okupes de Can Marbre posen en marxa un projecte alternatiu i obert a Vilanova

Des de Can Marbre denuncien un presumpte acte de «sabotatge» del recinte per part de l'Ajuntament.

El col•lectiu d'okupes de Can Marbre ha anunciat que durant els pròxims mesos presentarà un programa amb les activitats que es realitzaran al centre. Els joves volen convertir Can Marbre en un centre cultural de referència de Vilanova, on les associacions de la ciutat puguin utilitzar l'espai de l'antiga fàbrica per fer-hi activitats. Els esquàters, que divendres passat van celebrar el primer acte des de l'ocupació, han denunciat també que durant tota aquesta setmana han estat víctimes de sabotatges «per part de l'Ajuntament». Els joves denuncien que s'han forçat portes i que s'ha col•locat silicona als panys.

Els membres de l'assemblea d'okupes de Can Marbre esperen poder oferir d'aquí a uns mesos un gran ventall d'activitats. Per això s'han marcat com a prioritat netejar l'interior de l'immoble, que actualment està ple de runes, i tirar alguna paret per ampliar l'espai. Els joves esquàters, que encara no saben quin tipus d'actes faran, esperen acabar les obres al més aviat possible per començar a oferir-los. La voluntat és que tothom pugui organitzar-hi les seves activitats, ja que l'assemblea vol crear un centre social obert i que Can Marbre «es converteixi en un punt de referència cultural per a tota la comarca», com ho va ser en el seu dia Can Cellerot per a l'Alt Penedès.

El col•lectiu també espera mantenir bones relacions amb la gent del barri. Són conscients que han d'establir la complicitat amb els veïns per «tirar endavant el nostre projecte social», afirmen. Tot i això, la festa d'inauguració ja ha portat els primers problemes de sorolls durant la matinada, brutícia al carrer i la improvisació d'urinaris a la via pública. Asseguren que vetllaran perquè aquestes circumstàncies no es repeteixin: volen habilitar els serveis de l'antiga fàbrica i conscienciar els usuaris perquè llencin les ampolles a la brossa. Diuen que si tenen els veïns en contra, els faran fora abans del previst. De moment ja compten amb la solidaritat d'un dels veïns, que diu que amb la construcció de la nova residència es quedarà sense casa.

Els okupes han denunciat aquesta setmana que han patit diversos sabotatges: els han forçat les portes en diferents dies i els havien inutilitzat els panys amb silicona. En un comunicat, el col•lectiu no descarta emprendre «mesures dràstiques» si continuen els sabotatges, com ara mobilitzacions per defensar el seu projecte.

Can Marbre i l'Apol•lo

Diversos membres de Can Marbre han revelat que ja s'havia ocupat la casa diverses vegades des de feia quatre mesos, tot i que no va ser fins a finals de gener que van decidir establir-se dins de la fàbrica de forma definitiva. Però l'incendi de l'Apol•lo els va fer enrere. «No volíem que se'ns relacionés amb aquests fets» i per aquest motiu «vam decidir esperar-nos un temps prudencial», expliquen els esquàters. Des de l'anunci de l'ocupació, la setmana passada, el col•lectiu ha volgut desmarcar-se d'aquest incident. De fet, en aquell moment van denunciar que s'havia criminalitzat el moviment esquàter de la ciutat, després que la policia hagués detingut com a suposats autors de l'incendi de l'Apol•lo dos joves que havien ocupat el teatre aquella nit.

Visita de dos regidors

Els okupes de Can Marbre van rebre divendres passat la visita dels regidors de Cultura i Joventut de la ciutat. Joan Ignasi Elena i Iolanda Sànchez van explicar als joves que en aquest espai està projectada la construcció d'una residència per a gent gran, cosa que provocarà que hagin d'abandonar l'immoble. També els van recordar que ocupar edificis és il•legal. Els esquàters, que ja van rebre una visita informativa de la policia pocs dies després de l'ocupació, van destacar que els dos polítics volien negociar el desallotjament. També han lamentat que «després de retardar el projecte durant mesos, sigui ara quan tenen presses per tirar endavant el projecte de la residència». Amb tot, els joves han assegurat que acceptaran la decisió que prengui el govern local sobre el desallotjament de Can Marbre.

www.elpunt.com