Manolo Tomàs: “Com a Països Catalans, cal establir un debat sobre la planificació territorial”

'S'està produint una política d'urbanització desordenada que sols afavoreix la desestructuració territorial, la pèrdua d'identitat i l'especulació urbanística desorbitada'.

Manolo Tomàs, portaveu de la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE), argumenta en una entrevista a la revista Lluita (núm. 237) que la derogació de la Llei del Pla Hidrològic Nacional és un fet positiu, però això 'no vol dir que hi estiguem d'acord' del tot, ja que considera que les noves propostes del PSOE per la gestió de l'aigua a l'Estat espanyol 'encara estan lluny del que coneixem com a nova cultura de l'aigua', i posa com a exemple el transvasament pendent del Xúquer-Vinalopó al País Valencià, la interconnexió de xarxes o els embassaments del Pirineu.

Segons el portaveu de la plataforma, el principal problema que té PHN és una submissió del PSOE a 'la filosofia del PP', ja que 'continua parlant de 1063 Hm3 d'aigua'. Tot i haver guanyat la batalla de l'Ebre, el portaveu de la PDE rebutja la dissolució de l'entitat: 'jo crec que hem de rematar la lluita i demanar la revisió del Pla de Conca, que és on comença tot l'enrenou', tot i que denuncia que hi ha cert interès en que la plataforma desaparegui.

Preguntat concretament pel projecte de transvasament Xúquer-Vinalopó, Tomàs considera que 'no té sentit', però defensa que 'correspon als valencians i valencianes decidir si creuen que han de defensar el seu patrimoni mediambiental o l'han de deixar a mans dels especuladors als quals no els importa el futur del territori i de la gent'.

En aquest sentit, alerta sobre el futur del territori del País Valencià, que el veu com 'una gran autopista, un canal, una gran filera de cases i un desert'. Finalment, Manolo Tomàs sosté que, al voltant de l'aigua, i 'com a Països Catalans, cal establir un debat sobre la planificació territorial', argumentant que 'actualment no hi ha planificació i s'està produint una política d'urbanització desordenada que sols afavoreix la desestructuració territorial, la pèrdua d'identitat i l'especulació urbanística desorbitada'.