Milers de persones surten als carrers de Barcelona i València pel dia internacional de la dona treba

A Vilafranca una vuitantena persones es van concentrar a les 8 dels vespre a la Plaça de la Vila.

Les manifestacions nacionals convocades ahir a la ciutat de València i de Barcelona van reunir a milers de persones pel dia de la dona treballadora.

La manifestació celebrada a València va sortir a quart de 8 del vespre del Parterre, i va reunir 7000 persones. La manifestació anava encapçalada per el lema: “Contra el conservadorismes feministes, lesbianes... TOTES LES DONES EN LLUITA!”. L'esquerra independentista va participar a la manifestació amb una important presencia. Maulets i Endavant eren algunes de les organitzacions que havien convocat a la manifestació. Diversos participants han mostrat la seva alegria per la amplia concurrència que va tindre la manifestació.

La manifestació a Barcelona dividida davant d'institucionalització dels actes del 8 de març.

Les dones van celebrar ahir el 8 de Març en una manifestació dividida: tretze organitzacions convoca'ns es van desmarcar de la protesta oficial convocada per la Comissió 8 de Març per reivindicar una celebració de la diada «menys institucional». Així, la protesta va acabar amb dues capçaleres i dues pancartes: l'oficial, amb el lema «Dones lliures per ser i per fer», i l'alternativa, «Recuperem el 8 de Març».

La manifestació va començar com una protesta unitària i, de fet, així va continuar durant bona part de la marxa. No va ser fins que la capçalera va arribar a la plaça Sant Jaume -després de recórrer el carrer Pelai i la Rambla- que unes quantes dones es van adonar que alguna cosa passava: una part de la manifestació havia quedat molt enrere. Una representant de la Comissió 8 de Març va explicar per megafonia que hi havia un col•lectiu que no deixava avançar la marxa amb l'argument que la capçalera de la protesta pertanyia a una «manifestació institucional».

El grup dissident -format pels col•lectius Maulets, Endavant, Dones del Sac de Terrassa, Lesbianes Feministes de Rubí, Justa Revolta de Sabadell, la Bombeta d'Arbúcies, entre d'altres- es van situar al mig de la manifestació amb una pancarta que deia «Recuperem el 8 de Març» i van animar la protesta amb timbals. Van arribar a la plaça Sant Jaume amb crits de «No volem ser com les dones del poder», quan les actrius Mercè Arànega, Rosa Boladeras, Mònica Glaenzel i Anna Lizaran ja havien llegit el manifest oficial i la música Mireia Farré tocava El cant dels ocells amb el violí. «No volem ser com les dones del poder», van cridar també en un primer moment les dones de la Comissió 8 de Març per evitar donar una imatge de divisió. Els col•lectius, però, van reclamar llegir el seu propi manifest, i així ho van acabar fent, també a dalt de l'escenari.

Unes dues-centes persones van participar ahir en la manifestació unitària del 8 de març pel centre de Girona.

L'acte central commemoratiu del Dia Internacional de la Dona Treballadora a Girona va ser una manifestació que va reunir, ahir al vespre, unes dues-centes persones d'adscripcions polítiques i socials molt diverses, des de representants de partits com ara el PP fins al Grup de Lesbianes de Girona, Maulets i Dones en l'Església. «Volem participar en la presa de decisions», «Sigues tu mateixa», «No a la violència de gènere» i «Dona, allibera't, trenca el silenci!» van ser algunes de les consignes que es van poder llegir o sentir durant la manifestació, que va començar al pont de Pedra i va acabar davant de l'ajuntament. Maulets va escridassar els representants del PP just al final de la concentració.