POSICIONAMENT DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR DE VILAFRANCA DE PENEDÈS SOBRE EL PACTE DE GOVERN ENTRE CIU I PSC

Des de la CUP de Vilafranca del Penedès hem rebut amb sorpresa la signatura de l’acord de govern entre CIU i PSC pel que resta de legislatura. I estem sorpresos perquè ens hem assabentat d’aquest acord a través de la premsa comarcal.

Ens sorprèn també, que en l’actual context de crisi del sistema democràtic i el descrèdit de les institucions per part de la ciutadania, alguns partits continuïn instaurats en les “velles fórmules” de fer política basades en l’opacitat, d’esquenes a la població, fet de portes endins i allunyat de la llum pública, el que demostra allò que molts cops des de la CUP hem lamentat i denunciat. Es constata, doncs, que CIU i PSC només saben fer política de despatxos, sense llum ni taquígrafs, lluny de la transparència reclamada per la població.

Vist el que està passant en el nostre país, on sobres, dobles comptabilitats, evasió fiscal, amiguismes empresarials, sous “generosos” de polítics, acumulació de càrrecs, presumptes corrupcions i imputacions a polítics majoritàriament de CIU i el PSC està a l’ordre del dia, la forma com s’ha fet aquest acord de govern, no fa més que generar i augmentar la desconfiança de la ciutadania vers el sistema i les institucions. Des de la CUP ens reafirmem en noves formes i models que, de manera desinteressada fem política amb finalitats ideològiques i no amb finalitats econòmiques ni de repartiment de cadires i quotes de poder.

Dilluns, en la roda de premsa de presentació de l’acord entre PSC i CIU, l’actual Alcalde i diputat al Parlament de Catalunya, acusava a la resta de forces polítiques de no donar-li suport. El mateix dia, en què els mateixos firmants no presentaven el contingut de l’acord, perquè, segons paraules seves, encara s’estaven tancant alguns temes. Com podem, doncs, donar suport a un pacte del qual no en coneixem el contingut?Com podem donar suport a un pacte que encara no s’ha fet públic?Com podem sumar-nos a un projecte al qual ningú ens ha cridat a participar?

Les declaracions de l’Alcalde de Vilafranca on diu que ens hem instaurat a la política del no, demostren la manca de cultura política d’aquest i la seva incapacitat de construir consensos. El Sr. Alcalde hauria de saber que els partits polítics representen ideologies diferents, diferents solucions als mateixos problemes i diferents formes de fer política. El Sr. Alcalde no pot exigir a la CUP que faci de CIU, perquè evidentment veiem les coses molt diferents en quant a polítiques socials, d’habitatge, de retallades i de democràcia participativa. Som diferents en sigles, persones, prioritats i sensibilitat social i, amb la transparència de l’acció política.

La duplicitat de càrrecs de l’alcalde (alcalde i parlamentari) li resta temps de dedicació al que hauria de ser la seva prioritat principal: Vilafranca del Penedès. Potser això, explica la necessitat de cercar un acord “d’estabilitat” ràpid, i basat sobretot amb allò més fàcil de comprar: l’intercanvi de cadires.

Tot aquest procés de pacte entre CIU i PSC, no és nou, doncs, el festeig es va iniciar el maig de 2011, data en la que el PSC es va sumar a les propostes importants del govern, sota l’argument d’una imaginaria “responsabilitat política”, després de situar-se durant dos anys en la plena confrontació.

L’alcalde i el nou tinent d’Alcalde, el senyor Francisco Romero, afirmem que estem en un moment d’excepcionalitat. Una excepcionalitat que no és nova i que existeix des de fa 5 anys i que es diu crisi econòmica Cal recordar als signants d’aquest acord de govern, que durant els primers anys de crisi, es van negar mútuament (tant el PSC com CIU) a aprovar uns pressupostos de mínims. En definitiva, la seva incapacitat de treballar propostes amb la resta de grups ens ha conduït a aquesta situació. La incapacitat del govern d’arribar a acords i treballar-los amb la resta de grups s’ha resolt a canvi de la compra dels vots del PSC: estabilitat a canvi de cadires. Aquest és el pacte de fons.

Ens trobem en un moment on moltes famílies vilafranquines és troben excloses de les ajudes socials de l’Ajuntament perquè el pressupost destinat pel suport a les famílies és poc i no arriba. Les famílies de Vilafranca que són víctimes de la crisi econòmica, necessiten tot el suport de l’Ajuntament i el pressupostos municipals no han estat capaços d’assumir aquesta responsabilitat política.

Si mirem al nostre voltant veurem com moltes famílies no poden pagar subministraments bàsics, com aigua, llum o gas. Famílies sense habitatge i en llista d’espera, perquè han estat desnonades. Infants que han de recollir aigua de les fonts públiques – amb el perill de ser sancionats per l’ordenança de civisme- perquè els seus pares no poden pagar el rebut de l’aigua i el nostre Ajuntament no els pot ajudar per manca de pressupost, sinó perquè tenen altres prioritats.

Donat que aquest pacte, no presenta de moment cap tipus de contingut, doncs ningú sap fins a on arriba, entenem que no és un pacte polític, sinó un pacte de poder. Un pacte de cadires, opac i teixit des de despatxos i que no sabem què implicarà per Vilafranca, ni quin és el full de ruta.

A partir de la signatura d’aquest acord, entenem que el PSC de Vilafranca assumeix plenament el projecte polític, social i econòmic de CIU a Vilafranca i que, per tant, es farà responsable polítics de tot allò que esdevingui a partir d’aquest moment.

En conseqüència, amb la desaparició de facto del fins ara primer partit de l’oposició, la CUP assumeix aquesta responsabilitat i treballarà - tant als plens municipals, com al carrer- amb entitats socials, formacions polítiques i sindicals d’esquerra per tal de teixir una alternativa social d’esquerres a Vilafranca que faci front a les polítiques socials i econòmiques del binomi CIU-PSC.

Per finalitzar, també volem saber quin serà els cost econòmic – en forma de sous, dietes o qualsevol tipus de remuneració – que aquest pacte de govern significarà per Vilafranca.