Per un espai laboral català (Isabel Pallarès)

Isabel Pallarès és Secretària Confederal de la Intersindical-CSC, sindicat que afronta el seu 3r Congrés amb la intenció de ser el referent sindical dels Països Catalans.

El tercer congrés de la Intersindical-CSC, que se celebra demà, 20 de novembre, l'hem encarat amb la certesa de consolidar el projecte que ens permetrà afrontar els reptes engrescadors per als propers quatre anys. Uns plantejaments que, sense perdre de vista l'objectiu bàsic de la nostra organització de ser el referent de la classe treballadora del país, ens aporten ingredients de quina ha de ser l'estratègia de futur. El creixement de la Intersindical-CSC és el creixement del sindicat nacional i de classe. Una aposta ferma per un veritable instrument de construcció nacional i social i que es fa en un moment difícil pel context en què ens movem en el món del treball. Els darrers anys han suposat la mundialització d'una política econòmica basada en la liberalització dels mercats, en una societat en què prioritza l'individualisme i en què valors com la solidaritat estan desdibuixats. Davant d'aquest panorama, la nostra organització fa passos ferms en defensa dels objectius nacionalistes i de classe. És un gran repte que demana temps i esforç. Un dels punts clau que es reafirma en aquest congrés és la reivindicació d'un espai laboral català. Així es defineix amb força i convicció la nostra proposta d'acció sindical, encaminada a complir el nostre doble compromís com a organització: amb l'alliberament nacional dels Països Catalans i el progrés social de la seva classe treballadora. És una lluita que cal enfocar des de diferents fronts, tant a àmbit institucional i de negociació col•lectiva com de conscienciació dels treballadors i treballadores. En aquest procés de conscienciació vam manifestar-nos el primer de maig de l'any 2004 sota el lema Menys dèficit fiscal, més justícia social perquè és bàsic superar aquest espoli si volem avançar en el camí de la sobirania econòmica. També són exigències que cal demanar a la nostra classe política per ser tinguts en compte ara, quan s'està redactant un nou text de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya i s'està discutint una constitució europea.

Hem de definir quin és l'espai que com a poble necessitem. Cal fer pressió i aquesta sempre és més eficaç si ve de la classe treballadora. La Intersindical-CSC ja havia plantejat el seu rebuig a la construcció d'una Europa que es fa des dels estats sense tenir en compte els pobles i les nacions que la formen. Arran de la cimera de caps d'estat a Barcelona es va constituir l'embrió de l'aliança que, entre sindicats bascos, gallecs, corsos, sards, bretons, de la vall d'Aosta, ha reeixit aquesta primavera en la Conferència de Sindicats de Nacions sense Estat, on amb una participació àmplia hem marcat quins són els objectius per aconseguir que l'Europa que s'està formulant ens escolti. En aquest mateix sentit la Intersindical-CSC es manifesta contrària al tractat constituent de la Constitució europea, un acord entre estats que presenta importants dèficits democràtics. La decisió ja s'ha pres al marge de la ciutadania, sense un procés constituent real, amb dèficits en els drets bàsics, sense preveure el dret a l'autodeterminació, sense espai per desenvolupar el concepte de ciutadania europea i sense tenir en compte totes les llengües. Hi detectem, a més, una important mancança en drets laborals i socials, amb renúncies clares a posar en marxa polítiques macroeconòmiques que garanteixin la plena ocupació. No es posen límits a les possibilitats de flexibilització, els drets socials no tenen l'entitat de drets exigibles i la porta de la privatització dels serveis públics és oberta de bat a bat.

Ens trobem en una situació preocupant, com a catalans no existim i com a treballadors i treballadores les diferències de costos socials, les diferències de fiscalitat entre els estats i la lògica de tot mercat ens porta a una situació de dúmping social que afavorirà les deslocalitzacions. Volem continuar sent un element aglutinador de tots els treballadors i treballadores del país que lluiten per un espai laboral català, un ingredient important per fer el pas en clau sobiranista que necessiten els Països Catalans. El nostre projecte sindical s'ha enfortit en les darreres eleccions sindicals i ja voregem els quatre-cents delegats sindicals i membres de comitè d'empresa electes, fet que ens deixa en una bona posició per fer aquest salt, amb el compromís que calgui i amb les complicitats que sapiguem trobar.

Isabel Pallarès (Secretària Confederal de la Intersindical-CSC)