Un grup d’estudiants es agredit en l’acte de Convivència Cívica Catalana a la Universitat de Barcelo

L'Alternativa Estel i la CEPC qualifiquen l'acte d'«ingerència» i acusen els participants de voler «importar un conflicte inexistent».

Un grup d'ultres que ahir dominava l'accés a l'Aula Magna de l'edifici central de la Universitat de Barcelona van repel•lir amb agressions una vintena d'independentistes quan aquests van intentar interrompre una taula rodona amb crits. Era en l'acte d'homenatge de Convivència Cívica Catalana al seu president, Francisco Caja, amenaçat fa uns dies amb pintades al seu despatx universitari.

L'acte havia estat precedit de fet d'una polèmica per uns cartells independentistes contra els convidats, entre els quals hi havia Aleix Vidal-Quadras, Nicolás Redondo Terreros i altres destacats membres de plataformes espanyolistes del País Basc com Carlos Martínez Gorriaran (Basta Ya), Gotzone Mora (Profesores por la Libertad) i l'exetarra Eduardo Uriarte (Fundación para la Libertad). També hi havia, com a representació catalana, Josefina Albert, Xavier Pericay i Francesc de Carreras.

Els fets van succeir només deu minuts després de començar l'acte, quan algú des del fons de la sala, entre un grup d'alumnes independentistes, va cridar 'en valenciano, que no se entiende' i gairebé automàticament van començar a ploure cops de casc i puntades de peu d'un altre grup, en aquest cas d'ultres, que van repel•lir la interrupció amb agressions fins al punt de fer fora els primers escales avall del rectorat.

Agents de paisà i de seguretat privada.

Visiblement indignats, el grup d'estudiants agredits, algun dels quals es va identificar com a membre del sindicat Alternativa Estel, va acusar els responsables de la universitat de 'tancar les portes' de l'edifici amb fortes mesures de seguretat quan 'està prohibit que al centre hi entri la policia'. Bona part dels ultres van continuar escoltant la conferència.

El rector de la Universitat de Barcelona, Joan Tugores, va llegir un comunicat a última hora del vespre en què va expressar la seva condemna a 'qualsevol ús de mitjans violents com els que avui han sofert en el decurs de l'acte estudiants de la UB' i alhora va rebutjar els 'intents de trencar les llibertats d'expressió de totes les sensibilitats'.

Tensió habitual a la recerca de la frase antinacionalista

És inevitable: qualsevol acte de CCC, per les raons que siguin, sempre es viu amb una inusual tensió que a la mínima fa saltar l'espurna dels incidents. Ahir l'excusa de la convocatòria eren les pintades independentistes recents contra el seu president, Francisco Caja. A diferència de l'última vegada, quan Gotzone Mora va aplegar una desena de persones, ahir l'assistència estava assegurada: només a la taula ja hi havia onze persones (Caja va agafar una cadira del públic i Carreras va estar una estona assegut a terra); a la sala hi havia tot el reguitzell de senyores ben maquillades, senyors amb perruca i joves amb clenxes impossibles; i a tot arreu -a la porta central del carrer, a les escales del rectorat, a l'entrada i a dins de l'aula magna- hi havia una pila d'agents de l'ordre públics i privats. Era tanta la tensió que els accessos des dels patis de Lletres i de Ciències estaven tancats i als periodistes se'ls recomanava posar-se al costat d'una porta adjacent per si hi havia sidral.

Amb els crits espontanis ('Aquí només falta Franco!'. Resposta: 'Cállate la boca, imbécil!') i amb les castanyes en directe, les intervencions van tenir perles rellevants: Javier Ruiz Portella, tenint en compte el caràcter d'amenaçats per ETA dels convidats, va trobar un mal exemple per engegar el debat: 'Obrirà el foc, Josefina Albert'. Francisco Caja, l'homenatjat: 'El nacionalisme tard o d'hora es fa obligatori'. 'Els nacionalistes tenen diaris a diferència de nosaltres; bé, ara ja no, perquè ja els hem tancat' (Carlos Martínez Gorriaran). 'En moments difícils s'ha de defensar la llibertat i la democràcia' (Francesc de Carreras). 'Estem tornant la dignitat a la universitat catalana' (Aleix Vidal-Quadras). 'El Pacte Antiterrorista no es pot ampliar perquè divideix els que volen derrotar ETA i els que hi volen pactar' (Nicolás Redondo Terreros).

Noticia relacionada:
-Els sindicats d’estudiants de l’esquerra independentista en contra de l’acte de CCC a la Universitat de Barcelona.