Unió de Pagesos segueix amb les mobilitzacions per tal de reclamar un preu just pel raïm

Unió de Pagesos retoca la frase que UVIPE va posar a una cèntrica façana vilafranquina després que el Penedès vagi guanyar la Rioja al tast de París.

Unió de Pagesos va fer una subtil intervenció dissabte passat en el rètol de grans dimensions que hi ha a la façana lateral de l’ambulatori, al costat de la plaça Penedès. A partir d’ara, tothom que passi per aquest indret de Vilafranca, a més de saber que al Penedès s’hi fan uns grans vins negres, també rebrà la informació addicional que això té el mèrit de fer-se pagant el raïm molt barat.

Un grup de viticultors de la Unió de Pagesos va protagonitzar dissabte passat una acció
que vol ser un exemple de l’estil de campanya que està emprenent aquest sindicat per informar l’opinió pública sobre la situació que viu el sector productor de raïm. L’acte reivindicatiu es va iniciar cap a les 10 del matí quan una quinzena de pagesos, equipats amb un parell de tractors i mitja dotzena d’escales, es van plantar al davant de la façana lateral de l’ambulatori de la plaça Penedès amb l’objectiu de fer una intervenció al rètol que proclama la bondat dels vins negres del Penedès.

El coordinador penedesenc d’Unió de Pagesos, Josep Esteve, va explicar que havien volgut fugir de pintades o altres sistemes més expeditius, i que havien optat per limitar-se a afegir la frase “amb raïm barat” amb lletres del mateix tipus, mida i color que les que va utilitzar UVIPE per anunciar que els vins negres del Penedès havien triomfat a París sobre els Rioja en un tast supervisat per experts internacionals.

Per afegir aquesta frase, els pagesos van haver de situar quatre escales a sobre del remolc d’un tractor i completar un text que ara proclama: “El Penedès, amb raïm barat, capdavanter en vins negres”. L’operació va durar mitja hora escassa i es va desenvolupar enmig de la curiositat dels penedesencs que en aquell moment feien les seves compres al mercat setmanal dels dissabtes.

Josep Esteve considera que l’acció és una manera de respondre, per part dels viticultors, a la poca receptivitat dels elaboradors en les negociacions sobre el preu del raïm. “Volem que l’opinió pública sàpiga que les comparacions del Penedès amb la Rioja no tenen un paral•lelisme a l’hora de parlar de preus de la matèria primera”. Esteve va recordar que els preus de la Rioja són molt diferents, encara que aquests darrers anys hagin baixat una mica. “Tot i això, ells estan fent contractes al voltant d’un euro, sense oblidar que a les èpoques d’eufòria es va pagar el raïm a 300 i 400 pessetes, mentre que aquí es va ser molt prudent i es va mantenir una política d’estabilitat”.

El coordinador penedesenc d’Unió de Pagesos va afegir que el sindicat lamenta que ara que ha arribat una certa crisi no es vulgui respectar l’acord de preus mínims firmat l’any 1996. Josep Esteve va voler deixar clar que propostes més radicals, com ara la de tallar carreteres, s’han frenat perquè l’objectiu és aconseguir la complicitat de la gent. “El consumidor ha de tenir clar que quan pagui un preu elevat per una ampolla de vi, el pagès no en rep ni el 7 per cent que reclamen les campanyes de Comerç Just de solidaritat amb el Tercer Món”. Esteve va afegir que a totes les zones vitivinícoles de prestigi d’arreu del món es paga la matèria primera als pagesos a un preu digne.

La Taula dels Negres, pendent de la possibilitat de tancar dilluns un acord.

A la reunió de la Taula dels Negres de dimecres al vespre no es va tancar un acord sobre els preus mínims del raïm i del vi, però va permetre que tots els agents implicats -també hi eren els elaboradors de vi base i les cooperatives- negociessin la proposta que va formular UVIPE. Malgrat que s’han fet lectures molt diferents sobre el resultat d’aquesta reunió, el cert és que dilluns es tornaran a trobar per prendre una decisió.
Els elaboradors de vi base, i sobretot les cooperatives, estan estudiant aquests dies la proposta que es va començar a debatre en la reunió de la Taula dels Negres d’aquest dimecres per veure si surten els números. L’objectiu és donar una resposta en el decurs de la propera trobada, que s’ha programat per dilluns que ve, a les 8 del vespre. La proposta fixa un preu mínim del vi negre qualificat per la DO Penedès o la DO Catalunya de 700 pesseteshectograu per l’ull de llebre i de 800 pessetes per les varietats forànies (cabernet, merlot i pinot noir).

Preus del raïm.

Pel que fa als preus de raïm, UVIPE insisteix en la proposta a mantenir preus en els trams més alts (raïm de més de 12’5 graus) i aplicar uns descomptes que oscil•len entre el 6 i el 7 per cent pels dos trams més baixos (raïm de menys de 12’5 graus). En total, la mitjana ponderada pateix un descens del 5’6 per cent, segons assegura Joan Gil, director d’UVIPE. Recordem que els viticultors demanen mantenir la filosofia de l’acord firmat el 1996 i augmentar els preus de l’any passat en un 50 per cent de l’IPC. El gerent de producció de Codorniu, Anton Raventós, considera que la reunió de dimecres va anar bé i es va avançar de manera significativa. “És positiu perquè no s’havia parlat mai d’un preu mínim del vi, i ara s’haurà de veure què diuen els elaboradors de vi base i les cooperatives, que són els que transformen el raïm en vi”. Raventós és conscient que l’equilibri de preus entre raïm i vi encara no es podrà assolir aquest any, però considera que si es firma serà un avenç important. Per la seva banda, Joan Gil, d’UVIPE, considera que és factible tancar un acord però és conscient que hi haurà dificultats. Gil insisteix a dir que el vi del Penedès que es qualifica com a tal és aproximadament un 50 per cent del total, i pensa que això pot portar un cert confusionisme. “El pagès no pot calcular ingressos pensant que tot el raïm que porti a la cooperativa o a l’elaborador de vi base anirà per a DO Penedès o DO Catalunya, perquè la realitat no serà aquesta”. Gil afegeix que ja estaria bé poder-ho qualificar tot, però diu que s’ha de posar un límit perquè ara mateix el sector no té capacitat per vendre un major nombre d’ampolles. En canvi, és optimista pel que fa als controls, i assegura que els consells reguladors tenen capacitat per vetllar, a través dels registres vitivinícoles, que les operacions de compra de raïm destinat a DO es facin respectant els preus mínims que es podrien aprovar dilluns. D’altra banda, el director d’UVIPE insisteix a dir que enguany hi pot haver dificultats per absorbir en els cellers tots els quilos de raïm negre que es produiran al Penedès. En aquest sentit, Anton Raventós fa notar que l’any 2000 hi havien unes 2.000 hectàrees de vinyes de varietats negres i que aquests darrers anys se n’han plantat 3.500 més. “El problema és que se’n necessitaven 1.000 o un màxim de 1.500, i no aquests 3.500”.

Dues visions diferents.

Pel que fa al sector productor, l’anàlisi que fan de la reunió l’Institut Agrícola i Unió de Pagesos és força diferent. Mentre Joan Pons, dirigent de l’Institut Agrícola, posa l’accent en el fet que pot ser un acord històric que acabi amb la distinció entre viticultors pobres i rics, Joan Santó, dirigent d’Unió de Pagesos, es mostra pessimista i diu que els preus de la proposta són insuficients. Pons assenyala que l’objectiu és que cada vegada sigui menor la diferència entre els pagesos que venen el raïm als embotelladors i els que porten la verema als elaboradors de vi base i les cooperatives, i valora molt positivament que aquest dos agents estiguessin dimecres a la reunió. Aquest dirigent de l’Institut Agrícola explica que la trobada va ser moguda i que els representants d’UVIPE van sortir diverses vegades de la reunió. “Sembla que les dues parts tenen ganes de tancar un acord, però la patronal va deixar clar que estava enfadada per les accions reivindicatives de la diada castellera de Sant Fèlix”.

Un esforç de tothom.

Joan Pons creu que dilluns tothom ha de fer un esforç, encara que qualifica de preus de subsistència, la proposta de pagar el vi a 700 o 800 pessetes. “És evident que no ens farem rics”. Pons considera que els elaboradors de vi base s’hauran de mentalitzar i actuar com les cooperatives. “Ara poden avançar uns preus als seus proveïdors, però advertint que s’hauran d’ajustar quan es coneguin les vendes i se sàpiga quin percentatge del vi s’ha qualificat i quin percentatge ha anat per a vi de taula”. Joan Pons considera important que es distingeixi clarament entre el vi que anirà per a DO i el que no hi anirà, i també que es pagui en conseqüència. “El vi que vagi dins d’una ampolla té un valor afegit, i al pagès també li ha de tocar alguna cosa”. El control, segons aquest dirigent de l’Institut, passa per adjuntar una factura de compra que respecti el preu mínim quan es qualifica el raïm per a DO. Sobre la proposta de preus de raïm negre formulada per UVIPE, Pons entén que no és del tot satisfactòria, però es mostra disposat a fer un esforç si s’inclou en el marc d’un acord global que inclogui un preu mínim del vi. “Si s’aconsegueix, després ja lluitarem l’any que ve per augmentar el preu”. Segons Pons, a la reunió es va veure que Miquel-Agustí Torres volia tancar un acord, i també valora positivament que el representant de Freixenet, Adolfo Heredia, no vagi obrir boca en aquesta darrera reunió.