Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

Vilafranca dissenya un nou model de mobilitat que preveu treure els cotxes del centre

El pla de mobilitat que s'està redactant preveu crear carrils bici com demanava una moció presentada per la CUP mesos enrere.

L'Ajuntament de Vilafrancal acaba d'encarregar a una empresa especialitzada el pla de mobilitat i s'espera que al mes de desembre es presentin les conclusions. Ahir, però, els responsables del projecte van avançar les principals línies en què es treballa: treure els cotxes del centre, crear una xarxa de carrils bici, ampliar les zones de vianants i millorar el transport públic.

El pla de mobilitat, que subvenciona la Diputació de Barcelona, va ser ahir un dels temes centrals del Cicle de Debats Mediambientals a l'Alt Penedès que debatia la mobilitat sostenible. Els responsables del pla destaquen que l'augment de la sensibilitat sobre l'impacte dels vehicles a motor obren un camí per redissenyar els desplaçaments a la ciutat. El procés d'elaboració del pla comença ara amb la redacció del projecte i continuarà en els pròxims mesos amb una àmplia campanya de participació que inclourà veïns i comerciants a través d'enquestes per tal de veure la viabilitat d'aquests canvis. El regidor de Medi Ambient de Vilafranca, Patro Recober, deia ahir que «l'aplicació del pla es farà per fases a causa de les grans inversions que requereix executar-lo». El director del programa de Suport Ambiental del Servei de Medi Ambient de la Diputació, Salvador Fuentes, va explicar que el pla recomana ampliar els espais exclusius per a vianants, convertir la bicicleta en l'alternativa més atractiva per als desplaçaments interns, crear un carril bici fins als polígons i potenciar el transport públic entre Vilafranca i la resta de la comarca

Transport col•lectiu fins als polígons.

Transports Metropolitans de Barcelona, TMB, ha proposat a l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès la creació d'un servei de transport públic que connecti l'estació de ferrocarril amb els polígons de Sant Pere Molanta, les Fonts-Mercaderies i Domenys II. La coordinadora de TMB, Maite Tacias, explicava ahir que la proposta té com a objectiu «reduir el trànsit i contribuir així a rebaixar els índexs de sinistralitat creixent que s'està registrant». El servei de llançadora, que connectaria cada 20 minuts el centre de la ciutat amb els polígons, estaria finançat a parts iguals per l'Ajuntament i les empreses. Segons un estudi fet per TMB, actualment un 80% dels treballadors es desplacen als polígons amb cotxe i un 8%, amb motocicleta. Per contra, els transports col•lectius oferts per les empreses o el desplaçament a peu o en bicicleta no arriba a un 6% en els dos casos. Segons aquest estudi, l'actual model crea exclusió laboral sobre les persones que no disposen de vehicle propi i no afavoreix la conciliació del treball amb l'àmbit familiar. L'estudi assenyala que les dones tendeixen actualment a adaptar el treball i l'horari a l'àmbit familiar i que la falta d'un servei de transport crea barreres de gènere. Els polígons industrials de Vilafranca del Penedès estan situats a l'eix de l'N-340 i apleguen un total de 176 empreses, on treballen 4.000 persones. L'estudi també coincideix amb les propostes del pla alhora de proposar carrils bici que connectin amb el centre.