Vilafranca lidera amb Girona i Sant Cugat les ciutats de Catalunya on més ha crescut el preu de l’ha

El barri de la Girada és una de les zones amb una major expansió urbana de Vilafranca.

Vilafranca lidera el grup de ciutats catalanes on més ha crescut el preu de l’habitatge durant el darrer any. Segons l’informe anual de la Societat de Taxació, el preu de l’habitatge s’ha encarit a Vilafranca un 20,9% de mitjana durant el 2004, un fet que situa el preu del metre quadrat en els 1.783 euros, per sota, això no obstant, de Calafell, que amb un creixement anual del 17,8% estableix el preu del metre quadrat d’obra nova en els 1.889 euros. El Vendrell, també per sobre de la mitjana, registra un creixement anual del 19,3% i Cunit del 19,1%. El preu de l’habitatge al Penedès no para de créixer. Creix la població a un ritme vertiginós, de fet aquestes són les comarques que més creixen en nombre d’habitants de Catalunya, junt amb el Garraf, segons la Diagnosi Qualitativa del Territori de l’Alt Penedès. I paral•lelament creix el preu de l’habitatge en una progressió superior també a la mitjana catalana. Més encara, Vilafranca apareix com la ciutat capital de comarca on l’increment del preu de l’habitatge ha estat més elevat, només superat per dues ciutats catalanes, també d’interior: Girona, capital de província, i Sant Cugat, al Vallès Occidental. Sant Cugat del Vallès és la ciutat catalana on més ha crescut el preu de l’habitatge durant el darrer any, un 24%, el que la consolida en el segon lloc després de Barcelona. El preu del metre quadrat a Sant Cugat del Vallès es cotitza en l’actualitat a 2.753 euros, mentre a Barcelona el preu és de 3.442 euros (el més alt de tot l’Estat) després d’haver augmentat un 11,8% el darrer any. Sitges és la tercera població més cara de Catalunya, amb 2.565 euros el metre quadrat i un creixement anual del 13,9%. L’increment anual a l’Alt i Baix Penedès se situa significativament per sobre de la mitjana estatal, especialment significatiu és el cas de Vilafranca, que s’ha erigit en la capital de comarca on més ha crescut el preu del metre quadrat d’obra nova el darrer any. Si la mitjana estatal de les capitals espanyoles és un creixement anual del 12,5%, el de les catalanes és d’un 12,3%, mentre el de les poblacions d’entre 25.000 i 50.000 veïns és d’un 15,6%. Vilafranca, no obstant això, ha crescut un 20,9% i el Vendrell un 19,5%. Això fa que el preu mitjà d’un pis nou de 100 metres quadrats a Vilafranca sigui de 178.300 euros segons aquests càlculs. Actualment el preu del metre quadrat al Vendrell, segons el butlletí de la Societat de Taxació, és de 1.511 euros. I Cunit es situa en els 1.600 euros, mentre Calafell és a punt d’assolir els 1.900 euros el preu del metre quadrat d’obra nova. Sant Sadurní d’Anoia, la segona població de l’Alt Penedès, no apareix en l’informe del butlletí de la Societat de Taxació. Pel que fa a Vilanova i la Geltrú, la població més nombrosa del Penedès històric, l’increment ha estat d’un 12,7% i el preu mitjà del metre quadrat és ja de 1.955 euros.

Valoració a Vilafranca

Fonts municipals de l’Ajuntament de Vilafranca han indicat que “les dades aportades per la Societat de Taxació continuen confirmant Vilafranca entre les ciutats de més de 25.000 habitants de la Regió Metropolitana de Barcelona que tenen un preu de l’habitatge més barat”. En aquest sentit el Govern municipal ha valorat “l’increment de preus de l’habitatge nou durant el 2004 a Vilafranca no se situa molt per sobre de la mitjana espanyola que ha estat del 15,6% i és molt proper a la mitjana catalana. El percentatge d’increment que ha sofert Vilafranca està en la línia d’altres ciutats mitjanes emergents com és el cas de Vic, Mollet del Vallès, Figueres, Olot, el Vendrell i fins i tot Terrassa o Sabadell”. Vic ha experimentat un creixement del preu de l’habitatge del 20,4% i el preu mitjà del metre quadrat és situa en 1.508 euros. Terrassa, en canvi, ha augmentat un 19,3% i el preu del metre quadrat es situa ja en els 2.096 euros.

Valoració al Vendrell

Quant a la valoració del preu de l’habitatge nou que ha fet l’alcaldessa del Vendrell, Helena Arribas, ha volgut destacar que la capital del Baix Penedès és encara la que té un preu més baix en comparació de totes les poblacions de la costa que hi ha al voltant des de Sitges fins a Tarragona, amb l’excepció de Roda de Berà, on el preu per metre quadrat està 24 euros per sota. Així les coses, Arribas considera que “per la relació preuqualitat, l’habitatge al Vendrell està bé” i, segons la mateixa alcaldessa vendrellenca, la qual diu que a la vila es poden trobar cases aparellades de qualitat per uns 240.000 euros, aquest factor pesa molt en la decisió de molts dels joves de l’àrea metropolitana de Barcelona que acaben canviant de residència per anar a viure al Vendrell. Quant a la previsió futura en el preu dels habitatges, Arribas no creu que l’increment sigui important a mig termini. Apunta, entre d’altres raons, el desenvolupament de “molts plans parcials”, els quals col•locaran en el mercat local més de cinc mil habitatges. Aquestes zones de creixement són als sectors Boulevards, Botafoc, Tancat del Galán i Can Conesa. L’alcaldessa del Vendrell també ha volgut citar la promoció d’habitatges socials com una mesura més que pot contenir els preus.

www.el3devuit.com