VTV estudia incorporar el llenguatge de sords als informatius si és viable econòmicament

El Col•lectiu de Sords ha presentat 200 signatures a l’Ajuntament reclamant l’ús d’aquest llenguatge.

Sercom ha assegurat que estudia seriosament la idea de donar resposta a la petició ciutadana, avalada per prop de 200 signatures, de doblar els informatius de la programació de Vilafranca Televisió al llenguatge dels signes per poder ser seguits pels sords, però no ha ocultat les dificultats econòmiques i els dubtes que planteja el procediment a seguir per fer-ho possible.

Lourdes Sànchez, regidora de Comunicació i presidenta de Sercom, l’ens públic municipal que gestiona Vilafranca Televisió i Ràdio Vilafranca, ha manifestat la “voluntat de donar reposta a aquesta petició però hem constatat que els costos són molt elevats i, per tant, ho haurem de calibrar. Farem tot el que sigui possible però es difícil de dir fins on podrem arribar”.

En termes similars s’ha expressat Josep Alzina, gerent de Sercom, per a qui “cal valorar molt la qüestió econòmica perquè no disposem ara mateix de cap partida que pugui ser destinada a aquesta finalitat. Hem resolt tècnicament la qüestió. Faríem el doblatge amb posterioritat al primer informatiu. Però hi ha altres problemes com saber quin és el llenguatge de signes que hem d’adoptar. Per a mi, allò lògic és que fos en català. però no sé quin és l’univers de població que afavoriríem. Podem adoptar una solució i que no serveixi per a molts dels afectats. S’ha de valorar també, tot i que insisteixo que la voluntat és poder arribar a tothom, el cost econòmic i el servei corresponent”. Alzina ha recordat també que “les grans televisions, amb molts recursos i mitjans, no ho fan. I se’ns demana a nosaltres que tenim uns recursos limitats”

El Col•lectiu de Sords de Vilafranca va presentar el 26 d’abril “prop de 200 signatures reclamant a l’Ajuntament que tots els Informatius de Vilafranca TV siguin interpretats a la Llengua de Signes”. Aquesta és una reclamació reiterada des de la nostra comunitat, han assegurat en un comunicat públic, que s’ha demanat en diverses ocasions a l’Ajuntament directament “sense obtenir cap resposta”. Per al col.lectiu “el subtitulat puntual que es fa a VTV és del tot insuficient, ja que existeix un 85% d’analfabetisme entre les persones sordes que no poden fer ús d’aquests subtítols, i que necessiten de la Llengua de Signes per accedir a la informació. El col.lectiu ha destacat que l’octubre de 2003 es va aprovar una moció al ple de l’ajuntament on es reconeixia com a oficial a Vilafranca la Llengua de Signes Catalana (llengua natural de les persones sordes de Catalunya). Ara reclamen que es compleixi: “Aquesta oficialitat hauria d’haver dut una sèrie de conseqüències com la inclusió d’intèrprets a la televisió pública de la vila així com a un servei d’intèrprets en llengua de signes a l’Ajuntament per tal de que realment les persones sordes poguessin dirigir-se en llengua de signes a totarreu a Vilafranca. Fins al moment no s’ha fet practicament cap pas en aquest sentit; és per això que ens hem vist obligats a recollir signatures per a exigir amb recolzament popular la nostra iniciativa”. Josep Alzina, gerent de Sercom, recorda que les grans televisions no fan aquest doblatge

El Col•lectiu de Sords de Vilafranca és un grup de sords que parla en la llengua de signes i de oïdors que els recolzen (família, amics). Asseguren que ja s’hanreunit en diverses ocasions amb partits polítics a Vilafranca i amb membres de l’ajuntament. I han donat a conèixer que “ens reunim cada dos diumenges al bar Casal de la Rambla (des de fa molts anys) i el seu portaveu és José Viñas.