L’any que ve es remodelarà la rambla de Nostra Senyora, que eliminarà els laterals

Les dues rambles i la plaça Penedès quedaran integrades com un sol eix.

La rambla de Nostra Senyora canviarà de fesomia d’aquí a un any. L’Ajuntament té sobre la taula un avantprojecte de remodelació d’aquest espai cèntric de la vila, que no deixa de ser una continuació de la nova imatge que s’ha donat a les avingudes de Barcelona i de Tarragona, i que en el futur encara s’haurà d’allargar fins a la rotonda de l’Esclat i fins als instituts Eugeni d’Ors i Alt Penedès.

El principal canvi que preveu l’avantprojecte és l’eliminació dels dos laterals de la rambla, pel que fa a la circulació de vehicles, cosa que millorarà la seva integració amb el carrer de la Parellada. Als laterals només hi haurà un horari limitat de càrrega i descàrrega en què s’hi permetrà passar vehicles, de manera que en la major part del dia, la rambla de Nostra Senyora es convertirà en una avinguda ampla amb prioritat de pas per a vianants. La calçada central tindrà unes dimensions més reduïdes (dos carrils de 3,40 metres d’amplada cadascun), i a banda i banda hi quedaran una quinzena de metres de vorera fins arribar a les respectives façanes, de manera que dels 12.500 m2 de remodelació, poc més de 10.000 seran per a pas de vianants.

Per creuar l’avinguda central, es pintaran a terra dos passos de vianants a l’alçada de la rambla de Sant Francesc, un a l’alçada de Duc de la Victòria, un altre al carrer Sant Joan, a la plaça Llorenç i Barba, i altres passos a l’alçada de la connexió amb el carrer Santa Clara i l’avinguda de Barcelona. En aquest darrer punt, no hi haurà rotonda, sinó que seguirà havent-hi un gir a l’esquerra (per accedir a Santa Clara) regulat per semàfors. Possiblement, els passos soterrats que hi ha a extrem i extrem de la rambla, desapareixeran i se substituiran per guals de vianants.

El regidor d’Urbanisme, Pep Colomé, explica que la idea de l’Ajuntament és definir a la rambla de Nostra Senyora “el nucli central” del tractament de “bulevard” que es vol donar a tota l’antiga travessera urbana de l’antiga N-340, de manera que quedin integrades com un sol espai amb preferència per pas per a vianants la rambla de Nostra Senyora, la rambla de Sant Francesc i la plaça Penedès. Amb posterioritat a aquest projecte, l’Ajuntament preveu convertir també en illa de vianants la plaça Barba i Roca, i encara més enllà, s’estudia fer-ho al carrer de la Palma, segons ha comentat el màxim responsable municipal d’Urbanisme.

L’avantprojecte redactat per la Diputació de Barcelona preveu mantenir la doble filera d’arbres que hi ha actualment a banda i banda de la rambla, reposant els que es troben en mal estat. També es col•locaran una seixantena de bancs i cadires, es mantindrà la marquesina de bus que hi ha a l’alçada de la plaça Penedès i es preveu una pèrgola al lateral de la banda del Casal (on hi ha major concentració d’establiments amb terrassa). El cablejat dels serveis se soterrarà, amb possibles excepcions de les cases catalogades de la rambla, on els cables podrien mantenir-se a la vista, seguint criteris estètics.

Durant la segona quinzena de desembre, l’Ajuntament, d’acord amb la Diputació i la Universitat Autònoma de Barcelona, obrirà un procés de participació ciutadana per acabar de definir com vol la població que quedi el projecte definitiu. Entre els elements que es preveu que s’hi discuteixin hi haurà la presència o no d’espai per a aparcament de vehicles, una creació d’un carril bici, la desaparició de la gespa que actualment limita la calçada central, si els passos de vianants han de ser a ras de terra o bé alçats, etc.

Les obres està previst que comencin al setembre de l’any que ve, amb una durada d’entre sis i vuit mesos, i un cost total d’1,8 milions d’euros, dels quals la Diputació en pagarà 1.090.000 euros i l’Ajuntament de Vilafranca els 760.000 euros restants.