Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

Castellet, Bellvei i l’Arboç volen l’autopista gratuïta com a alternativa a l’N-340

A Vilafranca, l’equip de govern (PSC-ICV i ERC) aposta per un desdoblament.

El projecte de desdoblament de -l’N-340 no agrada gens a Castellet i la Gornal, Bellvei i l’Arboç que demanen que s’ampliï l’autopista i s’alliberi de peatge, per convertir-la en una autovia de dos carrils. A l’Alt Penedès es busca aconseguir millores i es dubta sobre com afectarà al trànsit intern, però es veu com una amenaça menor comparat amb l’afectació al Baix Penedès i a Castellet i la Gornal.

La proposta del Ministeri de Foment de desdoblament de la N-340 planteja molts dubtes als ajuntaments de l’Alt i Baix Penedès que es veuen afectats pels pas d’aquesta carretera que es vol convertir en autovia.

La proposta de Foment té però el seu punt més problemàtica a partir de Bellvei i al seu pas per l’Arboç i la Gornal, on actualment hi ha el semàfor que provoca un major nombre de cues. La proposta dels tres alcaldes d’aquests municipis és que es tingui en compte una idea que el projecte contempla si bé deixa gairebé descartada. És que s’utilitzi l’actual autopista AP-7 per absorbir el trànsit de la N-340 fent que el pas per aquesta sigui lliure de peatge i que s’ampliï si és necessari l’autopista amb un carril, una idea que també es pot trobar en la proposta presentada pel Ministeri de Foment. Com a alternativa, aquests ajuntaments demanen que si no es pot recuperar el peatge i ampliar l’autopista es faci la nova carretera a tocar de l’autopista.

Al Vendrell s’està pendent d’una reunió de portaveus per decidir la postura a seguir per buscar una postura unitària a l’hora de defensar una postura o una altra. La proposta que es defensa en l’estudi suposaria desdoblar gran part de l’actual trajecte de l’N-340 en el seu traçat actual.

A Bellvei, l’alcalde Josep Fonts explica que es manté la postura defensada des de fa aproximadament 2 anys i mig que demana aprofitar el màxim l’actual traçat en cas de no poder aprofitar l’autopista, que es considera la millor opció. Fonts explica que s’estan estudiant els projectes per defensar el que menys afecti al municipi.

A Castellet i la Gornal, Miquel Delgado, considera que l’alternativa més adequada pel municipi on és alcalde és que es passi per l’autopista i considera que la proposta B2, la que defensa l’estudi causaria estralls en el territori que a més a més passaria a tocar de Rocallisa en una nova cicatriu pel seu poble. Delgado és conscient que s’ha de buscar una solució al coll d’ampolla que és el semàfor de la Gornal però espera que el trajecte per l’autopista o paral•lel sigui la solució prevista.

Joan Plana, alcalde de l’Arboç també es mostra favorable a que s’ampliïn els carrils d’autopista o que es faci paral•lel a aquesta via. Plana explica que des del seu ajuntament s’ha demanat assessorament per evitar una nova cicatriu. Plana explica que des de l’Arboç es plantegen com quedarien els enllaços i les connexions un cop fet el desdoblament i la conversió de l’N-340 en una autovia. Plana fa una proposta interessant com seria que es fes el pas per l’autopista o una autovia amb poques sortides i que l’actual traçat quedés pel trànsit intern. Plana diu que no serien necessàries gaire entrades i sortides de l’autovia si es pogués deixar l’actual carretera només per al trànsit intern.

També el grup ecologista Salvem el Penedès s’ha posicionat defensant que sigui l’autopista sense peatge la via que supleixi l’actual carretera, una proposta que consideren que hauria de seguir també al tram de l’Alt Penedès i no fer una nova autovia que trauria trànsit a l’autopista i prou.

A l’Alt Penedès divendres es van reunir els alcaldes dels municipis per on ha de passar la carretera. A part de Castellet i la Gornal, que també hi era present, i que opta clarament pel traçat de l’autopista, als municipis de l’Alt Penedès la fractura sembla que no serà tant gran com al Baix Penedès.

Als Monjos i a Vilafranca la variant actual ja preveu el desdoblament i no és especialment traumàtic el seu pas per aquests municipis. Als Monjos, Jordi Girona, explica que una de les demandes que es faran és que es millorin els enllaços existents i es millorin aquells que no es van fer en el seu dia, com seria el de la Ràpita. Seguir per autopista i deixar per comunicació interna la N-340 és una proposta que Girona també considera que seria lògica.

A Vilafranca, l’equip de govern aposta per una desdoblament que serveixi per millorar la mobilitat abans que en una autovia que travessi el territori però no en millori la comunicació. I es planteja la gratuïtat de l’autopista AP-7 abans que fer una autovia de l’N-340.

Pel què fa a Olèrdola, igual que a Sant Cugat, veuen amb preocupació que l’estudi acabi a en aquest darrer municipi, on es planteja una rotonda que converteix una autovia de dos carrils per passar a un de sol. També demanen millores en els accessos en els polígons. Josep Tort demana que s’apliquin les solucions pels polígons que es plantegen i que se solucioni el tema del tràfic intern i explica que alguna proposta no s’adiu al Pla general. Rosa Escala creu que no s’ha tingut en compte la realitat del territori i s’ha fet un estudi a partir d’un mapa molt antic on no apareix el municipi tal com és. Tant al pas per Olèrdola com per Sant Cugat el projecte tindria parts de nou traçat.

Tots els municipis presentaran al•legacions al projecte de presentant per Foment.

www.lafura.org