Des de la CUP volem mostrar la nostra satisfacció pel desenvolupament dels horts urbans a Vilafranca.

Recentment s'ha obert una nova convocatòria pública per accedir a 3 parcel·les d'horts urbans a la vila a disposició d'entitats i col·lectius amb finalitats socials, pedagògiques, terapèutiques o científicotècniques, la qual finalitza el 18 d'octubre.

Des del 2011 s'han engegat diverses parcel·les d'horts urbans particulars, socials i escolars a Vilafranca. Fins a dia d'avui, Vilafranca compta amb: 15 parcel·les d'horts urbans al municipi per a ús privatiu a la zona de Melió, uns 6.200m2 d'horts socials a Les Bassetes (destinats en bona part a a persones derivades des de Serveis Socials) i uns 1.300m2 a l'Espirall (actualment utilitzats per un Pla d'Ocupació, i que a finals d'anys seran sortejats distribuïts en 15 parcel·les d'ús privatiu).

Juntament amb els horts destinats a entitats i un nou projecte d'inclusió que arrencarà properament a la muntanya de Sant Jaume, a finals d'any Vilafranca comptarà amb uns 14.200m2 d'horts urbans destinats a diferents usos i col·lectius.

La proposta d'horts urbans va ser presentada per la CUP el novembre de 2008 a través d'una moció que va ser aprovada en ple municipal, l'objectiu principal del projecte presentat era fomentar-ne les funcions de lleure productiu, educativa/formativa i terapèutica, orientades a la ciutadania en general, però també a col·lectius amb necessitats específiques.

D'altra banda, també ens sembla encertat que la ubicació d'alguns d'aquests horts es faci en solars que actualment no s'estaven utilitzant. Cal però tenir en compte, que també hi ha solars buits propers al centre de la Vila, i als qual també se'ls podria destinar al mateix ús. Precisament aquesta era una de les demandes de la CUP en els pressupostos municipals de l'any passat, en que proposàvem obrir els solars buits per donar-los nous usos.

Celebrem, doncs, que aquest projecte estigui avançant, i animem a l'equip de govern i al Servei de Medi Ambient a continuar apostant-hi, a desenvolupar-hi tot el ventall de potencialitats que té el projecte i a seguir treballant per facilitar l'accessibilitat als horts urbans al conjunt de la ciutadania. Tot plegat no només ens demostra la viabilitat d'una xarxa d'horts urbans i d'una altra filosofia de vila, sinó també els múltiples beneficis que poden aportar als i les vilafranquines.