El Fòrum Social per l’Educació a l’Alt Penedès, una plataforma de reflexió oberta a tothom

El nucli creat a la comarca ha sorgit a partir del Fòrum Social per a l’Educació a Catalunya.

Aprofitant que fa més d’un any es va posar en marxa el Fòrum Social per l’Educació a Catalunya, un grup de penedesencs vinculats a l’àmbit educatiu ha promogut una extensió del Fòrum a la comarca de l’Alt Penedès. A banda de reunir-se per debatre sobre el present i el futur de l’educació, des del Fòrum també s’organitzaran actes, el primer dels quals tindrà lloc el proper 9 de febrer. Persones com Ramon Arnabat, Roderic Villaba, Cio Jover, Dolors Peñafiel o Glòria Tosar, entre altres, formen part del grup promotor del Fòrum Social per l’Educació a l’Alt Penedès, una iniciativa directament vinculada al Fòrum Social per l’Educació a Catalunya. La idea d’un i altre és que associacions, col•lectius i persones individuals reflexionin sobre l’educació en la societat del segle XXI. Els quatre eixos d’aquest nou Fòrum són: l’educació en temps de globalització; quina educació per a quina societat; l’educació pública dins el món educatiu, i educar més que ensenyar. Una de les característiques del Fòrum Social per l’Educació és que no està obert només als professionals de l’educació, sinó que també hi estan convidats a participar-hi els pares, el món associatiu i qualsevol altre persona que estigui interessada en aquestes qüestions. Del 25 al 27 de febrer, a la Universitat de Barcelona, el Fòrum Social per l’Educació a Catalunya viurà unes jornades importants amb el títol Un altre món és possible, una altra educació és necessària. En el cas del Fòrum de l’Alt Penedès, que va començar a caminar a final del 2004, també s’ha organitzat un acte pel febrer. Serà, concretament, el dimecres 9, a 2/4 de 8 del vespre, a l’Escorxador, i consistirà en una xerrada de Miquel Àngel Essomba, pedagog de la Universitat de Barcelona, que recentment ha editat a Fundació Bofill el seu treball Política educativa i igualtat d’oportunitats, en el qual fa una radiografia de la realitat del sistema educatiu a Catalunya i apunta alguna proposta de futur. L’Alt Penedès no és l’única comarca que vol tenir un Fòrum Social per l’Educació propi. Aquesta mateixa iniciativa també ha sorgit abans a Osona, Vallès Oriental, Tarragonès, Gironès i Segrià, entre altres comarques. En el cas de l’Alt Penedès, si bé el grup promotor està ple de mestres i professors, alguns vinculats als sindicats, a més de gent vinculada a l’Administració (Ajuntaments i Consell Comarcal) i les AMPES, es vol deixar molt clar que estan oberts a tothom i, en especial, a la gent dels esplais. D’altra banda, els promotors del Fòrum penedesenc consideren que és un bon moment per debatre sobre educació perquè s’està començant a parlar de la futura llei d’educació, tant en l’àmbit català com espanyol. També hi ha previst tractar els problemes educatius de la comarca, a tots els nivells i tant la formació reglada com la no reglada. Això vol dir que es pot debatre sobre el reciclatge formatiu al llarg de tota la vida, la formació d’adults i la formació en el lleure (esplais i esports, entre altres).

Només a les campanyes.

Aquest dilluns a la tarda, a l’Escorxador, hi va haver una trobada del Fòrum Social per l’Educació a l’Alt Penedès, que va comptar amb la participació de mestres i professors, tant de l’escola privada com de la pública i de diferents municipis de la comarca, també hi van assistir gent de sindicats, de les AMPES i de l’educació no reglada, a més de persones vinculades a l’associacionisme. Segons ha comentat Ramon Arnabat, una de les qüestions sobre la que hi ha una notable coincidència és que només es parla d’educació durant les campanyes electorals. “Després, al llarg del mandat, ja no s’hi reflexiona, només es va fent”. Arnabat ha dit que hi ha ganes que l’educació sigui important cada dia. “Aquest és el nostre objectiu, crear un lobby que pressioni per aconseguir que l’educació sigui un tema que estigui permanentment sobre la taula dels polítics i dels agents socials”. Un altre dels promotors del Fòrum penedesenc fa notar la importància de la cohesió social en un moment en el qual l’arribada de nens de molt diversa procedència complica força les coses. “Tothom té iniciatives: els centres públics, els concertats, l’Administració, el Grup de Mestres; però falta una plataforma que aglutina totes aquestes sensibilitats diferents”, ha dit Roderic Villalba. El Fòrum Social per l’Educació té un funcionament assembleari i les persones que hi participen ho fan a títol individual, amb independència del lloc on treballin i l’entitat a la qual pertanyen. Les persones interessades a tenir més informació sobre el Fòrm poden trobar-la a la pàgina web www.forumeducacio.org.