El pacte de govern de Vilafranca entre el PSC i ERC a les portes del trencament

Ramon Xena (ERC), diu que «no hi ha bona comunicació» i que així «és difícil mantenir un pacte».

El coordinador del govern de Vilafranca, el republicà Ramon Xena, va obrir dilluns la capsa dels trons en afirmar que en el govern «no hi ha bona comunicació», que «hi ha malestar» entre els socis i que si el PSC no canvia d'actitud se li farà «difícil mantenir el pacte de govern» que hi ha entre el PSC, ICV i ERC. Les declaracions fetes a la ràdio local han provocat en les darreres 48 hores diverses reunions entre l'alcalde, Marcel Esteve, i Ramon Xena per acostar posicions. Ahir, per no crear dubtes, el portaveu del PSC, Francisco Romero, afirmava que el pacte de govern continua vigent.

Xena explicava, en declaracions a Ràdio Vilafranca, que un dels exemples d'aquesta manca de diàleg en el govern és la diferència de criteri que va mostrar el govern en el darrer ple, quan ERC i ICV van votar de forma diferent al que votava el PSC -en dues ocasions en el cas d'ERC i en una en el cas d'ICV-. El portaveu d'ERC pensa que aquesta situació és un reflex de la manca de comunicació que hi ha actualment entre els socis de govern i que difícilment es pot continuar mantenint un pacte en aquestes condicions. Les paraules de Xena van provocar dilluns un enrenou en el govern i es va convocar amb urgència la comissió de seguiment del pacte de govern per avaluar les afirmacions del coordinador de govern. Una reunió que més tard es repetia entre l'alcalde Marcel Esteve i Xena, i que ahir es tornava a fer. Davant la situació, l'únic que ahir va sortir al pas va ser el portaveu del PSC a l'Ajuntament, Francisco Romero, que va afirmar que el seu grup «valora molt el pacte de govern» i que l'acord es fonamenta en uns eixos programàtics que continuen sent vigents. Romero va dir que «el lloc per parlar del govern és en les comissions de seguiment del pacte i per això s'havia convocat».

El president local d'ERC a Vilafranca, David Navarrete, va donar ahir «el seu suport als acords que adopti el grup municipal» i va informar que Xena havia donat a conèixer a la secció local les declaracions fetes. Ahir al vespre, Xena donava també les seves explicacions en la reunió del grup comarcal que hi havia convocada.

El «virrei» municipal.

L'aproximació d'ERC al PSC per formar govern a Vilafranca va ser un procés molt lent. Després de les últimes eleccions municipals, en què Joan Aguado va tornar a ser nomenat alcalde en minoria, ERC no es va voler mullar i va preferir quedar al marge del govern d'Aguado, ja que els resultats no havien estat els esperats per als republicans. Però la victòria de les esquerres en les eleccions al Parlament i el posterior nomenament de Joan Aguado com a director general de l'Incavi va reobrir les expectatives dels republicans. El portaveu d'ERC va fer un pacte que el podia arribar a convertir en el virrei municipal, però la falta de comunicació amb els seus socis l'ha convertit en el blanc de totes les crítiques.