Els viticultors catalans, demà a Vilafranca en peu de guerra

Unió de Pagesos ha convocat una manifestació per aquest dissabte al matí que s’acabarà a la seu de l’INCAVI.

Vilafranca és l’escenari escollit per la Unió de Pagesos per mostrar obertament el malestar dels viticultors davant la crisi de preus, tant de raïm com de vi, que pateix el sector. La manifestació d’aquest dissabte, que començarà pels volts de les 11 del matí a la zona esportiva i compta amb el suport de l’Agrupació de Viticultors del Penedès, està previst que s’acabi davant l’INCAVI, on es lliurarà un manifest al seu director general, Joan Aguado. L’assemblea d’aquest dimarts a la nit convocada per Unió de Pagesos al Centre Àgora de Vilafranca va reunir prop de 200 viticultors i va fer palès el malestar que hi ha entre els viticultors davant la manca d’acord amb els elaboradors pels preus de la verema. Això explica que els lemes que encapçalaran la manifestació de dissabte siguin Per un preu just del raïm del vi i Per preservar el territori cal un futur per a la pagesia. Tant Unió de Pagesos com l’Associació de Viticultors, l’única organització que ha donat suport explícit a la convocatòria, han convocat a la zona esportiva de Vilafranca, a partir de dos quarts d’11 del matí, no solament els seus afiliats, sinó també el conjunt de la pagesia i tots els ciutadans que s’hi vulguin solidaritzar. Segons es va explicar a l’assemblea, la manifestació pujarà per la carretera de Sant Martí fins a la rambla Sant Francesc. Després enfilarà per l’avinguda de Tarragona, passarà pel davant de la seu del Consell Regulador del Cava i acabarà girant en direcció al carrer Amàlia Soler, per acabar al davant de la seu de l’INCAVI. Allà, una representació dels manifestants lliurarà un manifest al director general d’aquest organisme, el vilafranquí Joan Aguado. A banda d’una nodrida representació dels viticultors de l’Alt i Baix Penedès, Unió de Pagesos ja ha anunciat que la manifestació de Vilafranca aplegarà persones provinents de les diferents comarques vitivinícoles catalanes i, fins i tot, podria venir gent de les Terres de l’Ebre. El principal sindicat del camp català també ha convidat tots els membres de la seva permanent i hi ha garantida la participació del seu coordinador nacional, Joan Caball. Si bé els pagesos que vénen de més lluny es desplaçaran fins a la capital de l’Alt Penedès en automòbil, s’ha demanat que els viticultors de la comarca vagin a la manifestació amb tractor.

Assemblea calenta.

El responsable del sector de la vinya i el vi d’Unió de Pagesos, Joan Santó, feia dimarts una valoració molt positiva del resultat de l’assemblea tant pel nombre de participants com per l’actitud demostrada per tots ells. El cert és que l’acte es va haver de fer a l’exterior del Centre Àgora perquè l’elevat nombre d’assistents desbordaven la capacitat de la seva sala d’actes. “Això demostra que la situació és crítica i que la gent, quan està molt fotuda, és capaç de fer coses que no s’havia imaginat mai”, en opinió de Santó. Per la seva banda, Josep-Maria Coll, membre de la permanent del sindicat i coordinador nacional del sectors del vi i la fruita seca, entre altres, remarca que és molt important poder comptar amb el suport de la ciutadania. “No entenc un paisatge sense pagesos, i els ciutadans s’han d’implicar i comprometre amb el món rural perquè nosaltres tampoc som tants”. Coll puntualitza que els pagesos no deslocalitzen les seves empreses. “Si ho fessim, el món rural estaria perdut”. Aquest dirigent d’Unió de Pagesos considera que el sector de la vinya i el vi només tirarà endavant si hi ha gent al darrera disposada a arribar fins on faci falta, i apunta que el sector de la fruita seca és un exemple a tenir en compte. Joan Santó pensa que l’actual crisi només es pot redreçar si tothom hi posa el que s’hi ha de posar, començant pels mateixos viticultors. “Hem de caminar cap a una altra concepció, pensar només a créixer i voler passar de 10 a 20 ens ha portat on som ara, potser hem de passar de 10 a 5 i donar-li el valor que ha de tenir, fent un producte que s’adeqüi a la demanda del mercat”. Santó està convençut que s’ha d’acabar amb la dinàmica d’anar multiplicant per anar cada vegada més avall. “Els preus potser van avall, però els jornals sempre van amunt, i per això quantes més hectàrees tens, més hi pots perdre”. Santó i Coll creuen que la qualitat és fonamental, i deixen clar que això vol dir mimar el cep, com fan a la Xampanya. “Un company del Priorat m’explicava que tenia la meitat de la collita venuda a 200 pessetes/quilo, però que això implicava que el terra de la vinya era ple del raïm que ha de fer caure”, explica Coll. Ell mateix afegeix que la política de fer quantitat no interessa perquè sempre portem les de perdre. “Austràlia, el sud de França o la Mancha, sempre faran més que nosaltres”.

Volen un bon àrbitre.

Joan Santó justifica que la manifestació s’acabi davant l’INCAVI i no davant de les seus de les grans empreses del sector perquè cadascú defensa els seus interessos, “L’INCAVI és l’Administració i té un paper fonamental d’àrbitre, i és qui ha de fer complir la normativa, perquè ara mateix no ens serveix de res que hi hagi unes regles del joc”. Santó reconeix que la Generalitat ha mogut fitxa anunciant que controlarà l’entrada de vi de fora de Catalunya, però afegeix que els viticultors ho volen veure i ho volen tocar. “Ens ho creiem tot, però volem tenir-ho a les mans, volem realitats, no declaracions d’intencions”.