Entrevista a Llorenç Casanova, candidat de la CUP a l'alcaldia de Vilafranca del Penedès

Quin és el model de vila que considera més apropiat per a Vilafranca?

El model no l'han de definir els partits polítics, sinó les persones. Per això proposem mecanismes participatius: el pla estratègic participatiu, el Consell de la Vila, els pressupostos. En els últims anys tot ho han decidit els interessos del mercat i els promotors. No s'han planificat els equipaments d'acord amb el creixement demogràfic: el segon CAP fa anys que hauria de ser realitat, i la segona biblioteca no la tenim...

S'han posat al costat dels veïns afectats pel pas del TAV i han fet seves les reivindicacions.

Quan es va pactar el cobriment de la via ja se sabia que el Vilar o les Bassetes serien residencials. S'ha de cobrir des del pont de Moja fins al pont de les Bassetes. Si es mira la cronologia dels fets, el resultat és nefast per a Vilafranca. Hem perdut 11 hectàrees de sòl, hem de pagar el cobriment i la urbanització de la llosa... Això és inassumible. I el resultat prova la negligència que hi va haver en el seguiment de les obres.

Què es pot fer des de la gestió municipal per afrontar la crisi?

Hem de passar del model paternalista a una carta de drets socials. No és el mateix demanar ajuda que fer ús dels teus drets.

Han protagonitzat una campanya frontal contra els peatges.

El govern municipal no ha fet els deures. El 2008 ja demanàvem la gratuïtat i no tenim res: només un compromís de paraula de gratuïtat entre Vilafranca i Sant Sadurní.

El 2003 van votar contra el planejament urbanístic del PSC.

En aquell moment ja ho vam considerar una bestiesa. Ara, a Vilafranca, hi ha 3.000 pisos buits i prop de 2.000 de projectats a la Pelegrina i les Bassetes. Tot el que van fer en nom del progrés ens ha portat aquí. Ahir vam tenir el pa i avui tenim la gana. S'hauria de fer una ordenança amb penalització tributària sobre els pisos buits.

En el fons, el problema és el finançament local.

Sí, però el tripartit en set anys de govern no ho ha resolt. A més, han abusat de les plusvàlues i només han fet projectes de cara a la galeria per mantenir-se en el govern.

Què en pensa de les pancartes del PSC als barris?

S'hauria de posar una multa per cada promesa electoral incomplerta. Geli va venir set vegades a Vilafranca a prometre el CAP. I a dia d'avui no hi ha assignació pressupostària per fer-lo.

Què ha aportat la moció de censura a Vilafranca?

Políticament era necessària. Marcel Esteve no estava assumint el paper que li tocava.

Però van fer fora Romero.

Després de les eleccions, vam respectar la força més votada confiant en un canvi de tarannà, però les dinàmiques van ser les mateixes. Hi havia mentides, enganys, els problemes del tren no es resolien... D'aquí va sorgir el document Els cinc motors pel canvi. I CiU es va apuntar a aquesta línia de treball.

Què en pensa dels resultats?

No estem satisfets del tot. Hi ha tres problemes: la inexperiència de CiU, la crisi, i que CiU ha prioritzat les seves propostes, però s'ha avançat en alguns aspectes com les formes. Almenys no t'enganyen.

Es presenten per governar?

Governa qui pot governar.

Quants regidors fan falta?

Sis o set. Ens presentem per guanyar i, quan tinguem els resultats, l'objectiu és implementar el programa. Sovint, darrere els pactes de govern hi ha sous i cadires i a això no hi juguem.

Entrevista a El Punt