La CUP demana que no es renovi el permís de funcionament de la central nuclear d’Ascó

La CUP de Vilafranca del Penedès presentarà una moció al pròxim ple municipal per instar l’Estat espanyol a que no renovi el permís de funcionament de la central nuclear d'Ascó (Ribera d'Ebre), ja que el proper 1 d’octubre aquest haurà de decidir si retira o no el permís.

El grup municipal de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) proposa fer arribar aquest acord a les diferents institucions estatals competents en aquesta llicència; a l’empresa explotadora d’aquesta Central Nuclear; als diferents ajuntaments i consells comarcals de la vegueria del Camp i de les Terres de l’Ebre, i també a la Plataforma Tanquem les Nuclears, impulsora d’aquesta campanya.

A més, la CUP recorda que en la sessió plenària de març de 2011 es va aprovar una moció on es declarava Vilafranca municipi antinuclear i on es demanava també el tancament progressiu de les centrals nuclears al país.

En aquest sentit, la CUP assegura que en ple segle XXI, es posa en evidència la necessitat de crear un nou model de producció i consum energètic que sigui més respectuós amb el nostre entorn, generi una ocupació estable i segura, i no posi en perill la seguretat dels i les ciutadanes.

Ascó, una central amb deficiències d'estructura

La CUP adverteix que la central d’Ascó ha acumulat gairebé un centenar de problemes de funcionament en els darrers 4 anys. El més greu, el 26 de novembre de 2007, amb una fuita massiva de partícules radioactives que va contaminar els seus edificis i l'entorn, arribant fins a la costa. La direcció de la Central i el Consell de Seguretat Nuclear van amagar la contaminació durant més de 4 mesos, posant en perill el medi ambient i la salut de la població, fins que l’associació Greenpeace va denunciar el que havia passat. Encara, avui en dia, s'han de depurar les responsabilitats legals. A més, Ascó està construïda sobre un terreny inestable, el que augmenta el perill.

La catàstrofe de Fukushima, al Japó ha suposat una nova demostració de fins a quin punt un accident nuclear esdevé una catàstrofe permanent. Als Països Catalans ja vam tenir un seriós advertiment l'octubre de 1989, amb l'accident nuclear de Vandellòs 1.

Ascó porta funcionant 29 anys, i deixarà com a llegat un mínim de 1.300 tones de residus radioactius que s'hauran de mantenir en un lloc segur, ja que emetran radiació durant milers d'anys. Cada any que funciona, la central afegeix unes 50 tones més d'aquests residus als que ja existeixen. A més, les nombroses vegades que la central ha estat aturada no s'ha notat en el subministrament elèctric.