La CUP denuncia en forma d'exposició la transformació urbanística i territorial que ha patit la vila

L'exposició sota el títol Postals Vilatanes, present i futur de Vilafranca, té per finalitat denunciar i posar de manifest la transformació urbanística i territorial que ha patit el terme municipal en els darrers anys.

L’exposició, que restarà al vestíbul de Cal Figarot fins el 23 de gener coincidint amb les Festes de Sant Raimon, pretén denunciar tres aspectes: la pèrdua de sòl o de patrimoni a nivell mediambiental, paisatgístic i patrimonial; la pèrdua de mecanismes democràtics i de processos de participació ciutadana; i la irresponsabilitat de continuar desplegant un model de desenvolupament urbanístic que ha deixat d’herència una gran crisi econòmica a nivell mundial.

Un dels temes tractats a l’exposició i que ha portat molta polèmica a Vilafranca és el pas de l’AVE en l’entorn natural del municipi. En l’exposició, però, no només es denuncia la barrera ecològica que aquesta infraestructura suposa pel territori sinó també altres greuges com ara la instal·lació d’una base de manteniment de l’AVE, resultat de la negociació de l’antic govern del PSC amb Foment per cobrir dos trams urbans de via, que ha suposat la pèrdua d’11 ha. de sòl agrícola catalogat d’especial.

Altres temes exposats són les noves agressions que suposen pel territori la instal·lació de peatges, la nova línia de trens de mercaderies (una conseqüència directe del CIM), la futura construcció d’una estació de trens regionals, el desdoblament en quatre carrils de la variant 340, l’ampliació de la C-15 que unirà Vilanova, Vilafranca, Igualada i Manresa o les urbanitzacions previstes per les afores de la vila  com la Girada II, el Molí d’en Rovira Sud, Mas Rabassa, Melió Residencial, Ciutat Jardí de Sant Julià, l’ARE de les Bassetes, la Pelegrina, PAU-1( espai agrícola entre el pal del Diable i el polígon industrial Domenys III), Porroig i Domenys III.

Tal i com va reivindicar Llorenç Casanova, regidor de la CUP, en els parlaments d'inauguració s'ha de reivindicar un model de desenvolupament urbanístic i econòmic que 'estigui enfocat de cara a les persones i no de cara al capital especulatiu com ha passat en els darrers anys' i alhora 'sigui adequat al municipi i no obeeixi a altres raons que s'escapen de les necessitats reals de Vilafranca'.