La Guàrdia Urbana desmunta la campanya solidària del 0,7% a Barcelona

Els agents decomissen les tendes perquè des del 1999 està prohibit acampar als espais públics.

La Guàrdia Urbana va evitar ahir el retorn de l'acampada del 0,7% després de deu anys. Els agents van decomissar les tendes de campanya i els sacs dels participants a l'acte a la Diagonal que pretenia denunciar que en una dècada no s'ha complert la promesa de destinar el 0,7% del PIB als països empobrits però que continua augmentat el pressupost en armament. La Guàrdia Urbana, però, va complir una ordenança municipal de l'any 1999 que prohibeix l'ocupació dels espais públics amb la plantada de tendes de campanya. Els activistes van decidir passar la nit a la Diagonal i convocar avui una concentració de protesta.

A les cinc de la tarda, una vintena de membres d'entitats com Aturem la Guerra, Entrepobles i l'Oficina del Deute Extern es disposaven a començar l'acampada del 0,7%, que havia de durar fins al 24 de desembre. Minuts després la Guàrdia Urbana es va dirigir als concentrats per informar-los de l'ordenança i de l'obligació de marxar per falta de permís per passar-hi la nit. En vista de la negativa dels joves a anar-se'n, es van viure moments de tensió que van acabar amb els agents decomissant les tendes de campanya tot i l'oposició dels concentrats.

El portaveu del grup, David Llistar, va explicar que no havien tingut temps «ni de muntar les tendes». Llistar va defensar la legalitat de la concentració dient que dijous passat es va informar l'Ajuntament, a través de la seu del districte de l'Eixample, de la convocatòria de l'acampada. El portaveu hi va afegir que no esperaven que els fessin fora i va afirmar que l'Ajuntament «està tancant els espais de protesta i manifestació» i que «curiosament ho fa contra els concentrats per l'eradicació de la pobresa».

Sense sacs de dormir.

Una trentena de manifestants -al llarg de la tarda s'hi van afegir més persones com el president de Justícia i Pau, Arcadi Oliveres- van decidir mantenir la campanya i passar la nit dormint en sacs. A tres quarts de vuit del vespre, la Guàrdia Urbana també els els va comissar i un altre cop hi va haver un enfrontament verbal amb els manifestants, que van criticar que els agents s'haguessin emportat amb els sacs efectes personals. En assemblea, els concentrats van decidir continuar durant tota la nit davant de la Facultat de Física i Química i convocar una concentració avui, a les set del vespre, al mateix lloc de l'acampada, per protestar contra el desallotjament. L'acte també serviria, segons fonts del col•lectiu, per provar d'acampar un altre cop després d'intentar parlar durant el matí amb l'Ajuntament i obtenir tots els permisos necessaris.

Els organitzadors de l'acampada pretenien recuperar l'esperit de fa deu anys i mobilitzar la gent per anar més enllà del 0,7%, un objectiu, però, que encara no s'ha complert. Denunciaven, a més, que la política de cooperació del nou govern no compleixi les expectatives.