Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

La negativa a ubicar l'estació de regionals al centre de la vila es una questio simplement economica

La Generalitat vol aprofitar el traçat del TGV per crear una línia de trens regionals.

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat (PTOP) està negociant amb el Ministeri de Foment la creació d'una línia de trens regionals que aprofiti el traçat del TGV que creuarà Catalunya. El projecte preveu la creació de vuit estacions i que hi circulin trens d'última generació a una velocitat de 250 quilòmetres per hora. La nova línia permetria, d'una banda, unir les quatre capitals en una mateixa línia i, per altra banda, rendibilitzar el tram del TGV, tal com ja es fa en el tram Madrid-Sevilla, on des de fa temps funciona un tren llançadora que comunica Puertollano amb Ciudad Real. La posada en marxa de la línia es farà per fases. La primera serà el tram Lleida-Barcelona, l'any 2007.

L'avantprojecte tècnic situa les estacions a Lleida, Tarragona -que connectaria fins a Perafort-, Vilafranca del Penedès, Barcelona -on hi hauria tres parades-, Girona, Figueres i la posterior connexió fins a Perpinyà. Per tant, es preveu la connexió de les quatre capitals de comarca, cosa que ara no preveu l'actual xarxa de trens regionals formada per set línies i la inclusió, a més, de dues ciutats que «tot i no tenir el número d'habitants mínim per assegurar la seva explotació tenen un pes estratègic important», segons explica el cap del Servei de Consertació Territorial del PTOP, Xavier Flores. Es considera que en el cas de Vilafranca la construcció de l'estació donaria servei a tota la zona del Penedès històric i l'Anoia i en el cas de Figueres seria un enclavament estratègic, principalment, per la seva proximitat a la frontera. De fet, la capital de l'Alt Empordà és un dels ajuntaments que més ha apostat per tenir aquesta estació. El govern figuerenc treballa des de fa temps per convèncer el govern de l'Estat i el govern català de la idoneïtat de construir una estació intermodal que sigui utilitzada pel TGV i la línia de tren convencional de Barcelona a Portbou -que en el futur ha de convertir-se en ampla internacional.

Tot i que els convenis per situar sobre el mapa les estacions i la definició del servei encara no estan tancats, la veritat és que Renfe ja ha adjudicat la construcció de nous combois d'última generació per poder donar sortida a la demanda de trens llançadores que només podran circular per les vies del TGV. La posada en marxa del servei es farà tan bon punt s'obri el primer tram de la línia del TGV a Catalunya, entre Lleida i Barcelona, a partir del 2007. La resta de les estacions fins a la frontera francesa també es posaran en marxa coincidint amb l'acabament de les obres del tram.

La creació de la línia transversal ferroviària és una de les grans prioritats que s'ha marcat el PTOP per als pròxims anys. A més de crear aquesta nova línia, el departament té posats els ulls en la nova línia orbital que connectaria Vilanova i la Geltrú amb Mataró i la consolidació d'una xarxa ferroviària potent que garanteixi el trànsit de mercaderies fins al sud d'Europa a una velocitat competitiva.

Vilafranca vol l'estació al centre.

Vilafranca del Penedès és l'únic lloc que té les condicions tècniques necessàries -tram sense pendents i un espai recte- per ubicar-hi l'estació de trens regionals entre Tarragona i Barcelona. L'Ajuntament, conscient que existeix aquesta idoneïtat, ha intentat demanar la construcció de l'estació al centre de la ciutat, al costat de l'estació de rodalies, una petició que no ha estat ben rebuda «per les dificultats tècniques i econòmiques que tindria aquesta opció», segons apunta Xavier Flores. La proposta de fer una estació al centre de la ciutat i la construcció de vies mixtes faria que l'aturada del tren s'allargués entre set i nou minuts, mentre que la construcció als afores permetria una parada d'entre tres i quatre minuts, segons apunta. Per això, els tècnics recomanen la construcció de l'estació a la zona nord de la ciutat, en un espai que Foment ha començat a ocupar per construir-hi una de les bases de muntatge del TGV, que tindrà 11 hectàrees. L'estació tindria uns 400 metres de llargada i inclouria un edifici de l'estació i una zona d'aparcament.

L'Ajuntament i la Generalitat estan negociant amb l'ens Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (GIF) per signar un conveni que reguli l'ocupació de l'espai, les obres de la base de muntatge, la reducció de quatre hectàrees del seu espai una vegada passi a ser base de manteniment i la cessió d'aquest espai per a usos municipals. El consistori, a més, vol que en el conveni s'incloguin les obres de l'estació, en primera instància dins del nucli i, si no és possible, al costat de la base ferroviària