Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

La Plataforma Salvem el Penedès es fixa com a primer objectiu aturar el Quart Cinturó

Un grup de 75 persones vinculades al Penedès i provinents de col•lectius i entitats diferents, sindicats, partits polítics i mitjans de comunicació local, han iniciat una campanya contra el projecte de traçat del quart cinturó. Després que el 12 de març el govern de l'Estat licités la redacció de l'estudi informatiu del tram que va de Vilafranca a Abrera, el temor de la construcció d'aquesta nova infraestructura va arribar a la comarca. L'únic traçat que s'ha dibuixat fins ara es va fer de forma molt provisional, sense cap revisió, i suposaria l'esquarterament de les vinyes al seu pas per Sant Llorenç d'Hortons, Sant Pere de Riudebitlles, Torrelavit, Font-rubí, Puigdàlber, el Pla, Vilobí, Pacs, Sant Martí Sarroca, Castellví de la Marca, Sant Jaume dels Domenys i la Bisbal.

Els promotors de la campanya Salvem el Penedès volen començar a recollir signatures i unir-se a les mobilitzacions que es fan des de fa 13 anys al Vallès. L'objectiu és aturar el projecte del quart cinturó, l'acompliment de la moratòria urbanística als polígons i a les infraestructures de la comarca, i la redacció del pla director de l'Alt Penedès. Segons ells, el pla director hauria de ser un instrument de participació ciutadana fruit d'un procés transparent, tot i que també recorden que fa quatre mesos que van demanar una entrevista amb el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i encara esperen una resposta.

Els fundadors de la plataforma Salvem el Penedès creuen que la posició del PSC a la comarca ha estat desencertada. Precisament, el diputat socialista Roberto Labandera va assegurar que el quart cinturó no és una obra prioritària, però els integrants de la plataforma recorden que això no és cap garantia perquè aquesta infraestructura no es faci. Per frenar aquest projecte, els membres de Salvem el Penedès han començat a recollir signatures i han obert el debat perquè se senti la veu del Penedès.

«No» a un altre Bracons.

El diumenge 20 de juny, els membres de la plataforma Salvem el Penedès estan convocats a la que serà la seva primera manifestació contra el quart cinturó, a Terrassa. La plataforma parteix del fet que membres d'ICV i ERC han donat suport a la base del manifest contra la construcció d'un nou eix viari que trinxarà una vegada més el territori. Però no volen que aquesta història es converteixi en un nou capítol de la polèmica del túnel de Bracons, en què el govern de la Generalitat va decidir tirar endavant el projecte mentre membres d'ICV i ERC s'hi manifestaven en contra. Per això, la plataforma té previst iniciar un cicle de conferències per explicar als municipis en què consisteix el quart cinturó. L'esperança dels promotors és que sigui la població de la zona qui decideixi la comarca que vol


Per una nova cultura del territori
Campanya Contra el Quart Cinturó al Penedès


Què és el Quart Cinturó?

És un projecte d’una altra autovia de quatre carrils entre el Baix i l’Alt Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental i Oriental, que aniria en molts trams en paral•lel a l’autopista AP-7 a uns 5 Km. El projecte del Quart Cinturó depèn del Ministeri de Fomento i té el beneplàcit de la Generalitat de Catalunya, que l’inclou en el Pla de Carreteres de Catalunya. Actualment s’està elaborant l’estudi informatiu del tram Penedès amb un cost de 600.000 € i s’ha començat a fer el projecte de construcció del tram Abrera – Terrassa. L’any 1991 es va iniciar el moviment d’oposició al projecte del Quart Cinturó. Actualment la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) aplega més de 250 entitats i fa 13 anys que lluita contra aquesta infrastructura.

Per què diem NO al Quart Cinturó?

Perquè el Penedès encara conté un valuós patrimoni natural, cultural i paisatgístic relacionat amb la vinya i món rural, que volem preservar. Els espais agrícoles i forestals tenen una funció bàsica per al Penedès.

Perquè a mig termini, la seva construcció tindria com a conseqüència el creixement desmesurat de zones industrials i urbanes a la plana interior del Penedès (La Bisbal, St. Jaume dels Domenys, Castellví, St. Martí, Pacs, Vilobí, El Pla, Puigdàlber, Font-rubí, Torrelavit, St. Pere de Riudebitlles i St. Llorenç d’Hortons) .

Perquè creiem en un model de territori equilibrat i sostenible, amb una xarxa de transport respectuosa amb el medi ambient, model que entra en contradicció amb el Quart Cinturó.

Perquè creiem que cal potenciar el transport públic, especialment el ferrocarril, davant de l’actual model basat en l’automòbil.

Perquè creiem que fomentar els nuclis urbans compactes, evitaria l’esquarterament i l’especulació sobre el Penedès i milloraria l’estalvi energètic.

Perquè considerem prioritari aprofitar els recursos actuals fomentant la xarxa de carreteres secundàries, alliberant els peatges de les autopistes i potenciant les línies de ferrocarril.

Perquè el creixement desmesurat provoca la desfiguració dels pobles, esdevenint nuclis urbans sense identitat dins una gran àrea metropolitana.

Quines alternatives tenim al Quart Cinturó?

Gratuïtat de l’autopista AP-7 a l’alçada de Martorell i amb un accés a Gelida venint de Tarragona.

Construcció d’un enllaç entre l’AP-7 i l’A2 a l’alçada del Papiol.

Millorar la carretera de Gelida-Martorell-Terrassa (carrils lents, millora dels enllaços i del traçat).

Posar en funcionament la línia de tren Papiol – Mollet (des de 1982 té construïdes diverses estacions de passatgers sense haver-se utilitzat mai).

Trencar l’aïllament de transport públic entre el Vallès, el Baix Llobregat i el Penedès.

Potenciar l’eix Diagonal (Vilanova–Vilafranca–Igualada–Manresa), amb transport públic (pràcticament inexistent) i fomentar la relació entre les comarques de l’eix.

Impulsar un marc de relació més estreta entre el territori comprés per la Marca Penedès (Baix Penedès, Alt Penedès i Garraf).

Què demanem?

L’elaboració del Pla Director, que defineixi el futur de la comarca des del punt de vista ambiental, social i econòmic.

L’acompliment de la Moratòria urbanística al Penedès, que aturi la construcció de mes polígons i infrastructures fins que no finalitzi la redacció del Pla Director.

Mesures de cooperació entre municipis per aconseguir una distribució més justa dels recursos econòmics per als municipis amb més riquesa agrícola, ecològica i paisatgística.

Un Debat social ampli amb caràcter vinculant, i d'abast Penedès, que tingui l'objectiu de decidir quin model de territori volem.


Salvem el Penedès
7 de juny de 2004