La plataforma Salvem el Penedès inicia un recollida de signatures en suport al seu manifest

Salvem el Penedès també ha posat en venda unes samarretes de la campanya que a Vilafranca es poden comprar al Via Fora i al Bar Jaume I.

Quines carreteres volen creuar pel Penedès? El Quart Cinturó és una autovia (4 carrils) entre el Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès, en paral•lel a l’autopista AP-7 i creuarà la plana interior del Penedès. El Ministeri de Fomento vol construir aquesta carretera, amb el vist i plau de la Generalitat. Actualment s’està elaborant l’estudi informatiu del tram Penedès amb un cost de 600.000 € i s’ha començat a fer el projecte de construcció del tram Abrera–Terrassa.

Desdoblament de la C-15, també anomenada eix diagonal, uneix les poblacions Vilanova- Vilafranca- Igualada- Manresa. Volen desdoblar (4 carrils) el tram compres entre Vilanova- Vilafranca i ja existeix un projecte constructiu de la Generalitat.

Desdoblament de la N-340, volen realitzar una autovia (4 carrils) que en alguns trams s’utilitzarà el mateix recorregut de la N-340 i en d’altres un nou traçat.

Per què diem NO al Quart Cinturó i als desdoblaments?

Perquè el Penedès encara té un valuós patrimoni natural, cultural i paisatgístic relacionat amb la vinya i món rural, que volem preservar. Els espais agrícoles i forestals tenen una funció bàsica per al Penedès. Cal preservar els espais d’interès naturals (EIN) i els seus corredors biològics que connecten l’EIN del Garraf, l’EIN del Foix, el Parc d’Olerdola i l’EIN de l’Ordal.

Perquè la construcció d’aquestes carreteres tindria com a conseqüència el creixement desmesurat de zones industrials i urbanes a la plana interior del Penedès (La Bisbal, St. Jaume dels Domenys, Castellví, St. Martí, Pacs, Vilobí, El Pla, Puigdàlber, Font-rubí, Torrelavit, St. Pere de Riudebitlles i St. Llorenç d’Hortons) i provocaria un gran continu urbà a la zona de Vilafranca, constituint una àrea metropolitana al Penedès (Avinyonet, Sant Cugat, La Granada, Les Cabanyes, Vilafranca, Moja, Monjos i la Ràpita).

Perquè creiem en un model de territori equilibrat i sostenible, amb una xarxa de transport respectuosa amb el medi ambient, model que entra en contradicció amb el Quart Cinturó i els desdoblaments.

Perquè considerem prioritari aprofitar els recursos actuals fomentant la xarxa de carreteres secundàries, alliberant els peatges de les autopistes.

Perquè creiem que cal potenciar el transport públic, especialment el ferrocarril, davant de l’actual model basat en l’automòbil.

Perquè creiem que fomentar els nuclis urbans compactes, evitaria l’esquarterament, l’especulació, la desfiguració dels pobles i la pèrdua d’identitat Penedesenca.

Quines alternatives tenim al Quart Cinturó i als desdoblaments?

La gratuïtat de l’autopista AP-7 a l’alçada de Martorell i amb un accés a Gelida venint de Tarragona.

La construcció d’un enllaç entre l’AP-7 i l’A2 a l’alçada del Papiol.

La millora de la carretera de Gelida-Martorell-Terrassa (carrils lents, millora dels enllaços i del traçat).

La posada en marxa de la línia de tren Papiol–Mollet (des de 1982 té construïdes diverses estacions de passatgers sense haver-se utilitzat mai) i potenciar noves línies de ferrocarril per trencar l’aïllament de transport públic entre el Vallès i el Penedès.

Potenciar l’eix Diagonal (Vilanova–Vilafranca–Igualada–Manresa), amb transport públic (pràcticament inexistent) i incorporar mes carrils lents a la C-15 (3 carrils).

L’impuls d’un marc de relació més estreta entre el territori comprés per la Marca Penedès (Baix Penedès, Alt Penedès i Garraf).

Què demanem?

La retirada del projecte del Quart Cinturó i la posada en marxa de les diferents alternatives.

L’acompliment de la moratòria urbanística al Penedès que aturi la construcció de mes polígons i infrastructures fins que no finalitzi la redacció del Pla Director.

L’elaboració del Pla Director, que defineixi el futur de la comarca des del punt de vista ambiental, social i econòmic.

Un Debat social ampli amb caràcter vinculant, i d'abast Penedès, que tingui l'objectiu de decidir quin model de territori volem.

Mesures de cooperació entre municipis per aconseguir una distribució més justa dels recursos econòmics per als municipis amb més riquesa agrícola, ecològica i paisatgística.

Salvem el Penedès.

Pots descarregar el full de signatures en format PDF des d'aquí: MANIFEST SALVEM EL PENEDÈS