Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

La síndica adverteix del tracte incorrecte de la policia local i suspèn l’Ajuntament en atenció a la

La síndica de Greuges reclama més mitjans per donar resposta a les queixes veïnals.

La síndica de Greuges de Vilafranca, Glòria Valeri, va presentar al Ple municipal la Memòria Anual d’aquesta institució de defensa del ciutadà creada el 1993. L’informe destaca com “imprescindible” que l’Ajuntament “millori la comunicació amb la ciutadania”. Un segon aspecte ressenyat a l’Informe com a “molt més preocupants” són “les queixes que estem rebent des de fa temps (no només al 2004) per una suposada atenció incorrecta dels agents a la ciutadania, que els acusa d’actituds autoritàries, poc dialogants i prepotents”. Tots els grups municipals van coincidir a valorar molt positivament la tasca duta a terme per la Síndica de Greuges vilafranquina, Glòria Valeri. L’informe però inclou recriminacions contundents al funcionament de l’Ajuntament en diverses àrees. Valeri va advertir, a l’inicar la lectura de l’Informe davant els regidors, que aquella era una crítica constructiva “per intentar elevar el nivell de qualitat que l’administració municipal ofereix als seus administrats”. Sense negar que l’administració “no tingui coses bones ni faci coses bé” va apuntar que la seva voluntat era incidir sobre allò que no funcionava prou bé i que, per tant, havia de millorar. Abans d’entrar en matèria va aprofitar l’ocasió per fer un agraïment a l’equip de govern “ja que no perdo de vista que sense la clara voluntat de millora mostrada per l’Ajuntament no se solucionarien tants problemes com s’han solucionat i no s’assolirien tantes sortides mediades com s’assoleixen”. L’Informe destaca que durant el 2004 els acords han doblat de llarg els del 2003.

L’Informe apunta que durant el 2004 s’han resolt positivament el doble de casos que en el 2003

Incidint en el dèficit de la maquinària municipal de comunicació amb la ciutadania, Valeri va subratllar la necessitat d’aconseguir que “el ciutadà que ha demanat una actuació sàpiga que se l’ha tingut en compte i que se li vol resoldre el problema. Sé que hi ha processos llargs en què el ciutadà pot perdre la paciència sense que l’Ajuntament hagi deixat adormir el procés, i és precisament en aquests processos en els quals cal incidir: una senzilla trucada a l’interessat a mig procés, en què se li expliqui com va l’assumpte, impediria que arribés a sentir-se ignorat, abandonat i, per tant, agreujat. D’igual manera, si se li ha de denegar el que demana, tampoc cal deixar passar innecessàriament els mesos”. L’Informe de la Sindicatura de Greuges considera que en l’apartat de relació amb la ciutadania “s’ha avançat força” resepcte l’Informe de 2003 però que “cal contimuar millorant”. Com a exemples de millorava citar “Via Pública, al qual s’ha reforçat i reestructurat, i l’OMIC, que s’ha reorganitzat per tal d’evitar aglomeracions i esperes que, lluny de solucionar res, encara crispaven més els ciutadans que ja s’anaven a queixar”. La Coordinació de l’Àrea de Via Pública és responsabilitat de la regidora Anna Girona. L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) és l’altre servei municipal. Joan Pareta és el regidor coordinador de l’àrea d’Acció Territorial, que engloba Mercats, Comerç i Fires .

Serveis Socials és un dels departaments objecte de censura a l’Informe de Glòria Valeri

A l’altre angle l’Informe situa Serveis Socials (sota la responsabilitat del coordinador de Govern, Ramon Xena) i la policia local (Xavier Lecegui és el regidor de Seguretat Ciutadana), que s’enduu els pitjors qualificatius. Pel que fa a la policia local, la Síndica conclou en la Memòria del 2004: he de congratular-me pels canvis que hi ha hagut al seu capdavant, ja que ens han permès desencallar una sèrie de casos que teníem pendents de resposta des de feia molt de temps. Espero doncs que es continuï treballant per millorar el servei i que haver de reclamar la resposta a un suggeriment durant 10 o 12 mesos pugui quedar com una anècdota del passat”. Però acte seguit afegia que “si bé la millora és substancial, la velocitat de resposta a les al•legacions de multes encara ha sigut, ocasionalment, massa lenta”. I rematava la seva valoració mantenint: “Molt més preocupants em semblen les queixes que estem rebent des de fa temps (no només al 2004) per una suposada atenció incorrecta dels agents a la ciutadania, que els acusa d’actituds autoritàries, poc dialogants i prepotents. Si bé se m’ha informat més d’una vegada que s’està treballant en la millora del servei i en la formació dels agents, crec que encara no s’ha arribat al punt on es va”. Serveis Socials també va ser objecte d’una reprovació per la Síndica. En aquest punt manté que el “relleu de la cap de servei i d’una de les assistentes socials es va dur a terme d’una manera traumàtica per alguns ciutadans, motiu pel qual la sindicatura va rebre força queixes per desatenció que van resultar ser certes. Si tenim en compte el tipus d’usuaris que acudeixen a aquest servei i el tipus d’assistència que ofereix, considero molt greu el lapse esmentat. I si bé és cert que un cop normalitzat el servei l’atenció ha recuperat els seus nivells habituals, no em puc estar de fer referència a un comentari que sovint m’ha arribat des de dins d’aquest departament mateix: l’atenció i, especialment, el seguiment que s’ofereix als usuaris podria ser molt millor i podria donar molts més fruits si tinguessin més recursos humans i la càrrega assistencial es pogués repartir una mica més”. Ramon Xena, coordinador de Govern de l’Ajuntament, va defensar la gestió de l’àrea i va argumentar que a Serveis Socials era “on s’atenia més gent de l’Ajuntament”. Va considerar que les queixes eren “un tant per cent mínim”. Alhora va fer palès que els Serveis Socials són “universals però hi ha criteris tècnics”. Va al.ludir així mateix “a una nova fornada de gent (la creixent immigració) que fa baixar el barem i això fa que hi hagi gent que se senti exclosa”.

Via Pública i l’OMIC es situen com dos dels serveis que han millorat durant el 2004

L’habitatge, en la vessant d’habitatge social, l’Informe fa esment a que “dissortadament són moltes les persones que viuen de lloguer o acollits en cases d’altres persones, amb escassos recursos i que, per diferents motius es troben, de sobte, al carrer. Quan aquest ciutadans van a demanar ajut a Serveis Socials, no sempre n’han sortit amb la sensació d’haver sigut ben atesos”. La valoració personal de Valeri també es deixa sentir en l’apartat d’habitatge: “Em consta que l’Ajuntament de Vilafranca gaudeix d’un programa pioner per ajudar les persones que es troben en aquestes circumstàncies, que permet l’adjudicació temporal d’un habitatge mentre no es pugui resoldre o reconduir la situació. Tot i que això és molt bo, al llarg del passat any he pogut constatar que és molta més la gent que té aquest tipus de problemes que els recursos que administren els Serveis Socials”. En aquest sentit reconeix no poder “demanar a l’Ajuntament que hi faci més del que hi fa perquè, possiblement, estigui oferint un tipus d’ajut superior al que se li pot exigir. En canvi, i donant per suposat que el procediment d’adjudicació o denegació sigui just, acurat i no discriminatori, sí que caldria millorar el seguiment i les explicacions que es donen als sol•licitants a qui es denega la concessió. Cal evitar que la gent surti de Serveis Socials dient que “a aquell se li ha donat un pis i a mi, que ho necessito tant o més, no”. Finalment, Lourdes Sànchez, Coordinadora de l’Àrea de Comunicació i Participació Ciutadana, va felicitar Glòria Valeri per la seva tasca al capdevant de la Sindicatura durant els darrers quatre anys. Sànchez va assegurar que la institució de la Sindicatura s’havia consolidat a Vilafranca i això feia que hi haguessin més casos.

La institució deixa 25 expedients sense resoldre durant el 2004 com a conseqüència de la falta de recursos

La síndica de Greuges, Glòria Valeri, va reclamar davant de tot el Ple municipal més mitjans materials i humans per poder respondre adequadament a la tasca que té encomada la institució. Lourdes Sànchez, regidora de Participació Ciutadana, va assentir i va fer seves les reivindicacions de Valeri augurant en un futur “més recursos i instal•lacions” però sense concretar cap data ni el volum de les futuribles inversions.
Tots els grups municipals van felicitar Glòria Valeri pel treball fet com a síndica de Greuges vilafranquina i tots van coincidir en la necessitat de dotar de més recursos la Sindicatura per millorar-ne l’eficiència. El testament de Valeri va ser clar en aquest aspecte quan “va lamentar que durant el 2004 la Sindicatura ha caigut en la mateixa lentitud d’actuació i de resposta que sempre se li critica a l’administració” una paradoxa que s’hauria d’evitar que tornés a reproduir-se en un futur. Valeri manté a l’Informe que “Evidentment, no era pas aquesta la meva voluntat, però diverses circumstàncies així ho han provocat. La primera podria ser l’augment d’expedients oberts i el conseqüent augment de la feina d’informació, estudi i seguiment. També han augmentat les activitats dutes a terme des d’aquesta Sindicatura, en forma de participació en actes i esdeveniments formatius i de gran interès per a la institució (Fòrums, seminaris, trobades, diàlegs, convenis...) que també han demanat una considerable dedicació. L’augment del volum d’aquesta Memòria demostra aquests arguments”.

Les queixes de Valeri no van passar per alt el personal al servei de la Sindicatura, “si a aquest augment del volum de feina hi afegim, va dir, la no dedicació exclusiva de l’auxiliar que em dóna suport administratiu, i encara hi sumem una certa descoordinació en la planificació de les vacances del seu departament -que va provocar que pràcticament des del setembre les feines a la Sindicatura no fossin ateses-, crec que el col•lapse queda més o menys justificat, però el deteriorament de la imatge de la institució també és evident”. La conseqüència més preocupant de tots aquests entrebancs seria, segons va dir Valeri, que es va acabar l’any amb 25 expedients pendents de resolució.

www.el3devuit.com