La Taula dels Negres pacta un preu mínim pel raïm i, per primera vegada, acorda un preu pel vi de la

Joan Santó, responsable de la vinya i el vi d’Unió de Pagesos, s’han decantat per firmar perquè es recull la posició inicial d’aquest sindicat respecte al preu mínim del raïm.

La complexa negociació a la Taula dels Negres es va tancar aquest dijous amb un acord de preus mínims pel raïm negre i, per primera vegada, un preu per al vi negre, si bé únicament pel que sigui qualificat com a DO Penedès. Les organitzacions de productors van acceptar que, en el cas del raïm, s’apliqui un augment del 50 per cent de l’IPC respecte dels preus del 2003, mentre que el vi qualificat com a DO Penedès es pagui a 700 pessetes hectograu l’ull de llebre i 900 pessetes les varietats franceses. La negociació entre elaboradors i viticultors per fixar uns preus mínims del raïm i el vi negre ha posat a prova els nervis d’uns i altres. Durant la darrera setmana s’han anat succeint un seguit de situacions extremes que han oscil•lat entre el trencament total, que era la situació de divendres passat, quan les organitzacions de productor no van acceptar limitar l’acord al vi de la DO Penedès -volien que també englobés la DO Catalunya-, a un acord únicament sobre el raïm assolit aquest dilluns. Però UVIPE s’hi va repensar i va condicionar novament l’acord a la introducció d’un preu mínim del vi qualificat com a DO Penedès. Aquest dijous, sense grans alegries, les diverses organitzacions de productors -inclosa Unió de Pagesos- van anar comunicant al president de la DO Penedès, Jaume Cañellas, que acceptaven firmar l’acord. Segons Joan Santó, responsable de la vinya i el vi d’Unió de Pagesos, s’han decantat per firmar perquè es recull la posició inicial d’aquest sindicat respecte al preu mínim del raïm, és a dir, l’augment del 50 per cent de l’IPC. Respecte a la qüestió del vi, assegura que no és la proposta que hauria agradat a Unió de Pagesos, però afegeix que la firmaran perquè ha obert l’opció de començar a parlar del vi, un fet que no s’havia donat fins ara. “Volem deixar molt clar que aquest acord només afecta al 3 o 4 per cent de la producció de raïm de tot Catalunya i que el gran objectiu es poder parlar de raïm i vi blanc, que és on realment ens guanyem la vida els pagesos”. Santó qualifica aquest pacte com un petit acord en una zona concreta i per una cosa molt específica. “Segurament val més un mal acord que cap acord, i després d’aquest any en ve un altre”. Dit això, aquest dirigent sindical afirma que Unió de Pagesos no s’aturarà i continuarà explicant a la gent quina és la situació del viticultors catalans. En aquesta línia, dimecres al vespre, van desplegar una pancarta durant la inauguració de la Mostra de Vins i Caves que aquests dies hi ha al Maremàgnum de Barcelona. Respecte als preus del vi pactats -700 i 900 pesseteshectograu-, Santó no s’està de dir que aquests preus no són equiparables als que es paguen pel raïm i, en conseqüència, diu que en un termini de tres anys s’han d’anar igualant. Pel que fa a les altres organitzacions professionals, l’Institut Agrícola també s’ha avingut a firmar per no trencar el diàleg. “Hauria estat molt negatiu establir un precedent i no arribar a cap acord”, assegura Joan Pons. Una posició semblant ha adoptat l’Associació de Viticultors del Penedès, mentre JARC accepta firmar sempre que es reprenguin les converses per seguir avançant abans de final d’any.

Posició d’UVIPE.

La patronal UVIPE ha fet saber en un comunicat que, després de llargues deliberacions internes, han decidit acceptar la proposta de preus mínims garantits per al raïm negre de la DO Penedès presentada pel sector viticultor i que representa un increment de l’1,30 per cent sobre el preu mínim pagat a la verema del 2003. UVIPE destaca que s’hagi proposat per primera vegada des de l’inici del conveni, un preu mínim per al vi negre. “El compromís de fixar un preu mínim pel vi l’adquireix la part compradora amb la complicitat de la part venedora, és a dir, els elaboradors de vi base de la DO Penedès”. UVIPE fa notar que aquest és possiblement la primera vegada a la història que s’estableix un compromís sectorial per al vi arreu de l’Estat espanyol. La patronat del vi penedesenc lamenta, però, que aquest preu mínim no pugui aplicar-se de moment a la totalitat del vi que s’obtingui a l’àrea de la DO Penedès. “Això és així perquè no tot el raïm recollit a la zona de producció del Penedès es pot destinar íntegrament, ni es preveu que es pugui a curt termini, a la seva comercialització com a vi de la DO Penedès”. Com és sabut una part va per a DO Catalunya i una altra per a vi de taula. UVIPE considera que la introducció d’un preu mínim pel vi ha de permetre anar cercant progressivament un equilibri entre les rendes del conjunt de viticultors penedesencs. “Aquests preus es situen entre els millors de les 10 primeres denominacions d’origen de l’Estat espanyol”. Respecte al canvi de posició després de l’acord d’aquest dilluns, Joan Gil ho justifica argumentant que en tota organització hi ha criteris diferents i que s’havia deixat de consultar a alguns membres de la comissió que tenen veu i vot en les decisions. El director també comenta que saben que no és lògic que per raïms de la mateixa qualitat i situats en vinyes veïnes es pagan preus tan diferents com passa en l’actualitat però, segons Gil, això ve donat per un factor determinant que és el dels excedents.

Cronologia d’un acord.

Seguint un ordre cronològic, podem explicar que divendres passat les organitzacions de productors -en la línia del que ja avançàvem al darrer 3d8- van dir que no acceptaven firmar un acord de preus mínims pel raïm i el vi que no inclogués la DO Catalunya. Amb aquesta decisió les negociacions quedaven trencades i la Taula dels Negres, en principi, ja no s’havia de tornar a reunir. Recordem que UVIPE havia posat sobre la taula aquella mateixa setmana que només volia tancar un acord pel vi que anés destinat a DO Penedès. Així les coses, segons explica Jaume Cañellas, president de la DO Penedès i mediador entre les dues parts, durant el cap de setmana una de les organitzacions de productors va rescatar la proposta de tornar al començament de tot i aprovar uns preus mínims pel raïm aplicant un augment del 50 per cent de l’IPC. A la reunió del Consell Regulador de la DO Penedès de dilluns al migdia, UVIPE, Unió de Pagesos i l’Institut Agrícola, van tancar un acord limitat al raïm que recollia aquests paràmetres. Posteriorment, però, UVIPE es va fer enrera i va insistir en incloure el vi qualificat com a DO Penedès en el pacte.