L'abstenció marca les eleccions europees arreu dels Països Catalans

L'abstenció de prop del 60% de l'electorat al conjunt dels Països Catalans, i d'un 55% arreu d'Europa, ha marcat aquesta convocatòria electoral.

Pel que fa als resultats al Principat, a més d'una abstenció del 59'8%, convé destacar el clar domini electoral del PSOE, que tot i baixar en nombre de vots respecte a les anteriors europees, obté un 42% dels vots, obtenint més del doble que la següent llista, lloc que per primera vegada en la història passa a ocupar l'extrema dreta espanyola, el PP, amb el 17,8%. Aquesta formació, que també baixa en nombre de vots, supera CiU, que n'obté un 17,4%, perd gairebé 500.000 sufragis respecte les anterior europees i es queda amb un sol eurodiputat obtingut en la llista Galeusca, enfonsant-se encara més elecció rere elecció. ERC, tot i augmentar respecte a les darreres europees, perd gairebé mig milió de vots respecte a les eleccions estatals del març, i es queda en quarta força del Principat, per davant d'ICV, que n'obté el 7'2%, les dues formacions obtenen un eurodiputat gràcies a les seves aliances amb altres partits de l'estat.

En conjunt, uns resultats doncs, que a banda de demostrar l'escassa representativitat d'unes institucions europees que reben un suport tant baix, semblen indicar una progressiva espanyolització de la política electoral catalana, que també s'imposa al Principat donat que mentre la dreta regionalista es troba camí del desastre, el vot ultra espanyolista del PP es manté, si bé no aconsegueix créixer. I per altra banda, el PSOE és qui rentabilitza el govern autonòmic tripartit en detriment dels seus socis minoritaris.

Al País Valencià, amb una abstenció de gairebé el 50%, el PP (49'8%) segueix vencent, mentre el PSOE (42'1%)retalla distàncies i la resta de forces, tant EU (3'3%) com el Bloc (1'1%) perden la meitat de sufragis, destaca la pràctica desaparició de l'ultradretana formació blavera, UV, que passa de 90.000 a poc més de 8.000 vots.

Un escenari semblant al de les Illes, on, a més d'una abstenció rècord del 62'1%, són el PP (36'7%) i PSOE (38'7%) els que es reparteixen els vots, mentre PSM, UM, ERC i EU obtenen percentatges entre el 2% i el 3%.