Les Jornades per la memòria històrica s’inicien aquest diumenge al Forat del Pany

La necessitat de recuperar la memòria històrica i el record de les persones que van donar la seva vida per defensar uns ideals col•lectius durant la guerra civil espanyola ha mogut el grup Ciutadans i ciutadanes per la Memòria a organitzar un seguit d’activitats amb el lema 1936-2004 Trenquem el silenci amb l’objectiu de promoure la divulgació històrica i portar el debat en un àmbit popular.

L’element detonant d’aquesta acció que començarà aquest diumenge va sorgir, expliquen Josep Tarrés i Santos Herreros, arran de la notícia de la identificació dels 268 soldats republicans enterrats a la fossa comuna del cementiri municipal de Vilafranca. Amb tot, el plantejament d’aquest col•lectiu, del qual també formen part Rosa Esteban i Sílvia Amigó, no se circumscriu a l’àmbit local sinó que agafa una perspectiva global en voler reivindicar, alhora, les 30.000 persones enterrades de forma anònima durant la guerra civil. Per als promotors d’aquesta proposta, hi ha una memòria personal que pertany als familiars de cadascun dels civils i militars represaliats perquè es van oposar a l’aixecament feixista, però hi ha també una memòria històrica que pertany al conjunt de la societat. En aquest sentit, Tarrés i Herreros tenen molt clar que als 40 anys d’oblit que aquestes persones va sofrir durant la dictadura franquista cal sumar els prop de 30 anys d’una democràcia edificada, precisament, sobre l’oblit. Això a banda, la possibilitat d’indentificar unes persones mortes obre les portes perquè els seus familiars puguin conèixer el lloc exacte on reposen els seus ascendents i acaba amb una tortura que fa molts anys, massa, que dura. Els promotors de les diferents accions que se celebraran durant tot aquest mes de juny han assenyalat que totes les propostes van ser recollides per les diferents persones que intervindran fins a fer-se-les seves, de manera que, es pot parlar d’una iniciativa popular.

Música i poesia

El programa d’activitats s’iniciarà amb la inaguració aquest diumenge, a les 8 del vespre, al bar El forat del pany, d’una exposició de reproduccions de cartells editats per les diferents organitzacions polítiques i sindicals durant la guerra civil. Tot seguit, tindrà lloc una vetllada de poesia revolucionària i música amb la participació del poeta Carles Rebassa, el músic Jony Rodón, l’actor Antonio Becerro i Sílvia Amigó. El divendres, dia 11, a les 8 del vespre, al bar El Forat del pany, tindrà lloc una taula rodona plantejada amb el títol Recuperem la memòria històrica de Vilafranca que comptarà amb la participació del president de l’Associació per a la recuperació de la memòria històrica de Catalunya, Manuel Perona, i l’historiador penedesenc Ramon Arnabat que ha participat en els treballs d’identificació de les persones enterrades a la fossa comuna vilafranquina. El mateix dia, a les 11 de la nit, al bar musical Zé, se celebrarà un concert de rock alternatiu amb el grup Essers. Durant el concert es projectarà el vídeo Guerres? realitzat per Miquel Llach.

La poesia de Ricard Creus

El dissabte, dia 12, el poeta Ricard Creus presentarà, a les 7 del vespre, al bar-restaurant Via Fora!, el seu llibre 36 poemes a partir del 36. Es tracta d’un poemari editat l’any 1978 per l’editorial Laia, però que es va exhaurir ben aviat i que no ha estat reeditat fins fa molt poc, de manera que durant molt de temps aquest volum ha circulat mitjançant fotocòpies. Ara, el poemari de Ricard Creus ha estat recuperat per l’editorial gironina Cubert CCG per iniciar la nova col•lecció Poesia al Cànter. També el dia 12, a la mitjanit, al Forat del pany, tindrà lloc l’actuació de Pepet i Marieta, un cantautor -malgrat que el nom pugui despistar- procedent del Matarranya que combina la música festiva amb uns plantejaments reivindicatius i, tot això, en clau d’humor. Les activitats es clouran el divendres, dia 2 de juliol, amb la projecció, a l’auditori del Museu de Vilafranca-Museu del Vi, del documental de Javier Corcuera La guerrilla de la memoria, un film que forma part de la programació de Cine Club Vilafranca per bé que es projectarà en format video. La guerrilla de la memoria és un llargmetratge documental que té com a tema central el moviment guerriller -el maquis- d’ideologia anarquista o comunista organitzat tant en plena guerra civil a les zones ocupades ja per les tropes franquistes com després de la guerra a l’interior de la península o des del sud de França.

J.Romeu