Candidatura d'Unitat Popular

Vilafranca del Penedès

L’estació de regionals a la base de l’AVE modificaria el Pla General i els usos del sòl de tota l’àr

Unió de Pagesos adverteix que una una estació de regionals al costat de la base de l’AVE “liquidaria l’activitat agrària”

Jordi Cuyàs, gerent del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, ha defensat amb vehemència la creació d’un potent nus de comunicacions als afores de Vilafranca, al costat de la base de muntatge i manteniment de l’AVE. Per a Cuyàs és clar que Vilafranca ha d’aprofitar l’oportunitat que es presenta de disposar d’una estació de trens regionals i que aquesta, per tota l’afectació que comportaria tal com es planteja, només pot fer-se en aquest emplaçament i no al centre de Vilafranca. “Una estació de regionals no pot emplaçar-se al mig del camp” mantenia dimecres Josep Maria Carreras, el tècnic de la Generalitat que dirigeix l’elaboració del Pla Director de l’Alt Penedès, en el decurs d’una reunió oberta en que van participar agents pñolítics i socials de Vilafranca i tota la comarca. Una afirmació que va xocar a diferents representants del moviment ecologista present a la reunió que, inicialment, van interpretar que es tractava d’uan desqualificació a la proposta de crear una estació de trens regionals al costat de la base de l’AVE. Tot i que Carreras també va apuntar que, en tot cas, comportaria una modificació del Pla General d’Ordenació Urbanística. Cuyàs ha aclarit posteriorment els dubtes. El Pla Director recull, en aquest sentit, la modificació del Pla General de Vilafranca i de la Granada davant la possibilitat d’emplaçar-hi un nus de comunicacions ferroviàries. El gerent del Consell Comarcal ha glossat la importància del projecte i no ha amagat l’afectació que comportaria: “És evident que una estació de trens regionals generarà una certa activitat al costat d’on vagi. No hi pot haver una estació com la que es planteja sense més. Parlem d’una estació que donaria servei a tota la gent del Penedès, el Garraf i l’Anoia. I s’ha de preveure serveis i comoditats per als passatgers que agafin el tren. No només una zona d’aparcament. Un servei com el que plantegem genera altres serveis. Hi haurà una àrea d’activitat al voltant de la zona d’influència. I caldrà modificar els planejaments urbanístics com a conseqüència”. En l’actualitat, aquests sols al voltant de la base de l’AVE, com el mateix espai on s’ha emplaçat aquesta base, té la categoria d’un sòl d’ús agrícola d’especial protecció. Cuyàs ha admès el canvi d’usos del sòl que propiciaria “la creació d’aquesta estació. La voluntat és fer les coses amb la màxima sensibilitat i amb la menor afectació possible. Però no es pot negar que tindrà una certa afectació al voltant”. Cuyàs encara ha anat més lluny alhora de destacar la importància del projecte. Segons el gerent del Consell Comarcal “per primera vegada el Govern (català) ha posat clarament sobre la taula la proposta de futur d’establir una connexió ferroviària de Vilafranca amb Igualada i Vilanova. I aquests trens s’aturarien on s’aturessin els trens regionals. El problema és que encara no hi ha una reserva de sòl feta per aquestes línies de tren. El Pla Director és clar quan diu que aquesta estació de regionals s’ha de sustentar amb serveis, sinèrgies al costat i comunicacions ferroviàries”. Cuyàs no descarta que “per la línia de l’AVE hi puguin acabar passant mercaderies, aleshores encara serà més important”. El gerent del Consell Comarcal considera, a més, que les infraestructures que es plantegen “han de tenir una previsió de com a mínim 150 anys de vigència. S’han de fer les coses ben fetes i amb visió de futur”.

Josep Marrugat, portaveu d'Unió de Pagesos, denuncia “el desgavell, l’especulació i la pressió sobre el sòl agrari'.

Unió de Pagesos ha reiterat la seva oposició a la creació d’una estació de trens regionals al costat de la base de muntatge i manteniment de l’AVE, als afores de Vilafranca, al límit amb el terme municipal de la Granada. Per a Josep Marrugat, portaveu del sindicat agrari, si la futura estació es construeix en l’emplaçament que defensa l’equip de govern de Vilafranca, s’afavoriria “l’especulació urbanística” i es produiria una “pressió sobre el sòl agrari que faria impossible la continuïtat de l’activitat agrícola, la liquidaria”. Unió de Pagesos observa amb una profunda preocupació l’emplaçament d’una estació de trens regionals als afores de Vilafranca, un equipament ferroviari del qual se’n desconeixen encara tota mena de detalls. Per a Unió de Pagesos si aquesta proposta anés endavant significaria la “liquidació de l’activitat agrària fins al límit amb l’autopista”. Una predicció amb la qual també coincideix substancialment el col•lectiu ecologista Bosc Verd, que manté una oposició frontal al projecte.

“No ens cal una nova estació”

Els ecologistes han expressat lacònicamernt la voluntat que “les expectatives urbanístiques que aixeca el fet de tenir una estació de trens regionals al costat de la base de manteniment no faci canviar d’aquí un temps la classificació urbanística dels terrenys del voltant, que també són sòl d’especial protecció agrària, com els de la base” de muntatge i manteniment de l’AVE. Una circumstància que no ha impedit l’execució de les obres de la base de l’AVE tot i la inexistència d’una exposició pública del projecte, tant en la seva fase inicial com a l’entorn de la posterior proposta del Ministeri de Foment que planteja reduir de disset a onze hectàrees l’àrea afectada. Bosc Verd manté que “no ens cal una estació nova als terrenys de la base de manteniment per tenir trens regionals. I això no és el mateix que dir, que no volem trens regionals. Volem millorar el transport públic, volem trens regionals, però invertint el millor possible els diners públics i millorant la xarxa ferroviària per a tothom” Unió de Pagesos ha emplaçat a discutir en el marc del futur Pla Director “qüestions d’equipaments en sòl agrari. S’han de prendre seriosament la preservació del territori i la continuïtat de l’activitat agrària. Si fan un equipament com el que plantegen al costat de la base de l’AVE faran que sigui gairebé impossible aquesta activitat. Si això es fa com es planteja ara des de l’Ajuntament, dispararan el creixement. Hi ha haurà un continu urbà des de Vilafranca fins a la Granada en molt poc temps. En canvi, al centre, contindria el creixement”. Marrugat s’ha preguntat “quin sentit tenia aleshores fer passar l’AVE pel centre de Vilafranca i el cobriment de les vies. No té sentit tot aquest dispendi si ara fan una nova estació alsa afores de Vilafranca i no al centre. No té sentit. Estan afavorint l’especulació del sòl i ens posen les coses molt difícil als pagesos si volem seguir treballant la terra. Si això segueix així canviaran completament els usos del sòl en tot aquest àmbit i ho substituiran per un ús residencial i industrial. S’aposta per edificar, pel diner fàcil, per un desenvolupament que no és sostenible amb el conreu de la vinya”. Marrugat també ha posat de manifest que “mentre als pagesos ens segueixen apretant, veiem com ara els vinaters obtindran unes plusvalues terribles amb la cobertura de les vies de l’AVE. Perquè tot això esdevindrà una zona urbana directament. És clar que quan expropien paguen les terres, només faltaria. Però això acaba amb el conreu de la vinya i nosaltres, malgrat els baixos preus amb que esn paguen el raïm, volem seguir treballant la terra. Aquesta és la diferència.”.

“Enverinar el debat”

Bosc Verd ha assenyalat l’administració municipal com a responsable “d’enverinar el debat a través del plantejament de si volem estació de trens regionals o no. Aquesta pregunta és molt simple i massa tendenciosa, i no és l’objecte de debat, sinó que el tema és molt més complexa” segons l’ça seva anàlisi. El col.lectiu ecologista, a través d’un comunicat de premsa, ha demanat racionalitzar el debat i més informació. Per aquest motiu reclamen “un estudi de mobilitat ferroviària que justifiqui la necessitat de fer l’estació de trens regionals com la que s’està planejant a Vilafranca. Que defineixi quina és la previsió de les freqüències d’aquests trens, quin és el volum d’usuaris previst, quina és l’àrea d’influència (Garraf, Baix Penedès, Anoia...) què passarà amb la resta de trànsit de trens regionals que ja hi ha a les nostres comarques veïnes (Vilanova, Sant Vicenç de Calders...)” És per aquest motiu que lamenten que “ningú hagi expressat amb claredat aquestes qüestions que són les que haurien d’haver justificat amb anterioritat la proposta. I no a posteriori”. Una afirmació que els porta a concloure que, en síntesi, “desconeixem, fins ara, el plantejament global que ha posat l’estació sobre la taula”.

www.el3devuit.com