L’ocàs de l’activitat agrícola al nord de Vilafranca

Unió de Pagesos denuncia la “inseguretat de futur” per a la pagesia i la pressió urbanística que s’abat sobre les vinyes.

Els pagesos que treballen la terra al nord de Vilafranca comencen a témer que l’activitat agrícola estigui condemnada. Les seves terres viuen “sotmeses a una pressió urbanística i especulativa cada dia més gran”, ha denunciat Josep Marrugat, portaveu de la Unió de Pagesos i una de les persones que van ser expropiades per emplaçar la base de muntatge i manteniment que s’està construint al nord de Vilafranca. Per a Marrugat, “està cada dia més clar que el govern de Vilafranca vol urbanitzar tot aquest sector, i si encara no és segur, és perquè el Ministeri de Foment no acaba de concretar si vol posar aquí una estació de trens regionals”, ha assegurat. Marrugat ha volgut transmetre “el profund malestar” que hi ha entre la pagesia i “la inseguretat sobre el nostre futur. Quan s’intueix clarament que les terres que treballem no tenen futur, es genera un desànim que no ajuda a mantenir viva aquesta activitat. És difícil no acabar cedint i que hi hagi gent que es plantegi vendre les terres perquè cada dia observem que amb aquestes terres de conreu s’hi vol fer aviat qualsevol cosa menys deixar que continuïn sent agrícoles”. Marrugat ja va donar a conèixer l’estiu del 2004 la preocupació de la Unió de Pagesos pels plans urbanístics de futur que s’abatien sobre els terrenys agrícoles del nord de Vilafranca. Ara aquella preocupació s’ha traduït “en una amenaça real” malgrat que, com recorda Marrugat, en el Pla General aprovat, que tot just té tres anys de vigència, es preservaven aquests sòls agrícoles del procés urbanitzador. “Cada dia tenim més clar que l’Ajuntament de Vilafranca no té cap interès en la continuïtat de l’activitat agrícola en aquella zona. I estem tips del joc de manipulacions informatives que hem hagut de viure. Mai no s’ha parlat clar. Estem molt decebuts”.

Josep Marrugat subratlla que tot l’entorn agrícola de la base de l’AVE està amenaçat

Ara, quan diverses fonts han apuntat que l’edifici civil de l’estació de trens regionals s’ubicaria al nord de la base de muntatge, i no a les quatre hectàrees de terreny que quedin alliberades quan es produeixi el pas de la base de muntatge a base de manteniment, Marrugat ha reiterat que tot l’entorn agrícola “està clarament amenaçat i no veig que hi hagi normativa de protecció que valgui”. De fet, en el marc de les jornades de debat sobre el Pla Director, diverses intervencions d’arquitectes qualificats van ressaltar que una estació de regionals enmig d’un camp era inviable, unes paraules que van ser ratificades per Jordi Cuyàs, gerent del Consell Comarcal, que va admetre com una obvietat que una estació de trens regionals com la que es planteja, per donar servei a tot el Penedès històric, requeriria instal•lacions complementàries com aparcaments, estació d’autobusos i establiments comercials. Des d’Unió de Pagesos s’aprecia aquesta consideració “com una constatació que es liquida l’activitat agrícola al nord de Vilafranca. L’agricultura no entra dins els plans de futur de l’Ajuntament”, ha manifestat Marrugat. L’Alt Penedès, amb un 50% de sòl agrícola, és la comarca amb més superfície conreada a la regió metropolitana. Però a Vilafranca està retrocedint el nombre d’hectàrees de conreu mentre guanya terreny el sòl urbà. Marrugat tampoc no s’ha mossegat la llengua a l’hora de qüestionar el Pla Director: “S’ha parlat molt d’aquest instrument però ens temem que no serveixi per protegir l’entorn. A Sant Pere Molanta s’estan venent les terres a 90 milions l’hectàrea per fer-hi polígons industrials. Ja podem parlar, ja, però la veritat és que s’està liquidant l’activitat agrícola i la pressió sobre la terra és cada dia més insostenible”.

Bosc Verd denuncia l’urbanisme “de concentració” i una “urbs de Vilafranca als Monjos, Moja i la Granada”

Bosc verd s’ha sumat a les crítiques d’Unió de Pagesos. Jordi Asensi ha denunciat “l’actitud de l’equip de govern municipal de Vilafranca que està treballant per aplicar un model urbanístic de concentració. En el seu moment ja ens va semblar exagerat el Pla General aprovat, però ara contemplem astorats com no el respecten”. Asensi ha assegurat que és un fet “la idea d’anar estenent la taca urbana fins a connectar Vilafranca, els Monjos, la Granada i també Moja. Han recuperat el Pla Serratosa de l’any 1995 que preveia una gran illa urbana. Ho fan a poc a poc i amb constància però sense explicar-ho”. Bosc Verd contempla el Pla Director amb esperança però també amb escepticisme: “Veiem dificultats per delimitar els espais que han de quedar preservats del procés urbanitzador. Però el que més ens preocupa és el seu compliment. Pot passar com la Carta del Paisatge, que pot quedar molt bonic, ¿però la compliran els ajuntaments que són els que hauran d’aplicar-la? Hi ha voluntat de fer-la complir? Nosaltres tenim els nostres dubtes”.

www.el3devuit.com