Propostes de la CUP en l'àmbit de medi ambient i territori

Per a la Candidatura d'Unitat Popular, Medi Ambient i, molt especialment, la defensa del Territori passen a ser uns dels eixos principals de la campanya per les eleccions municipals del proper maig.

Una de les propostes mediambientals més potents que proposem és el caminar cap el residu zero, fent pedagogia en el consum responsable i de proximitat, donant a conèixer les dificultats de reciclar certs materials i el dramatisme que suposa la creixent acumulació d'envasos a la qual ens empeny el consumisme, principal motor del sistema capitalista. La CUP defensa la implantació d'un sistema de recollida Porta a Porta a tots els barris de la Vila, que permet un millor aprofitament dels residus generats i pagar un cànon de recollida més baix a la Mancomunitat. Així com una taxa d'escombraries progressiva, bonificant a les persones que més i millor reciclin, mostrant així la sensibilitat mediambiental .

Pel que fa a l'apartat de la gestió de l'aigua, la CUP vetllarà perquè segueixi sent de titularitat 100 % municipal, i que hi hagi una fiscalitat progressiva, donat que l'aigua és un bé escàs, qui més en gasta, més haurà de pagar. Proposant un cànon simbòlic per aquelles persones que realment tenen una despesa minsa d'aigua a les seves llars. Cal que entre tots i totes ens creiem que el futur passa per construir una nova cultura de l'aigua, on els transvasaments ni es plantegin perquè, simplement, siguin innecessaris.

La Candidatura d'Unitat Popular proposa una transició energètica per Vilafranca. Un cop expressada la nostra voluntat de dependre el mínim de l'electricitat provinent de les centrals nuclears, i ser partidaris del seu tancament en el termini més curt  possible, proposem una vila autosuficient energèticament, que a la llarga sigui capaç de generar aquella energia que necessitem i que aquesta provingui de fonts d'energia renovables. És per això que també cal fer un esforç pedagògic, dirigit cap a la promoció de l'estalvi energètic i que en les reformes de les cases i en les noves construccions hi primin criteris d'eficiència energètica.

També cal seguir treballant per millorar la qualitat ambiental, i minimitzar la contaminació en les seves diverses vessants: atmosfèrica, acústica i lumínica. Ja que són cabdals si és cert que volem una Vila que vetlli per la salut del seu veïnat.

Un aspecte nou que incorpora la CUP, en la defensa del territori i del medi ambient, és que treballarem per una nova cultura dels hàbits alimentaris, apostant per la sobirania alimentària: el consum de productes locals i de proximitat, ecològics, produïts amb criteris de responsabilitat ambiental i de respecte als i les treballadores, defensant el model cooperativista de producció, i evitant els canals de distribució de llargues distàncies, podent estalviar en transport i en consum de combustibles fòssils. Tot això lligat a la creació d'un banc de terres de gestió municipal per poder vetllar per la continuïtat de l'entorn agrícola que tenim, així com la recuperació de varietats agrícoles autòctones, moltes de les quals es troben en perill de desaparició, potenciant una biodiversitat que permeti la reincorporació de la gent que vol treballar el camp i que es dignifiqui de nou aquest treball agrícola.

Una de les propostes més visibles de la CUP en la darrera legislatura ha estat la proposta de creació d'una xarxa d'horts urbans. Properament entrarà en funcionament el primer espai d'horta urbana, però nosaltres no ens volem quedar en l'anècdota sinó que la xarxa segueixi creixent i pugui donar resposta a la necessitat de molts i moltes vilafranquines, si volem avançar en la ja esmentada sobirania alimentària. Un projecte amb una forta base social, la qual no s'ha de desvirtuar, sinó que l'horta urbana ha de donar resposta a aquelles persones amb més necessitat en aquest moment de crisi sistèmica del capitalisme que estem travessant: aturats de llarga durada, persones dependents, persones amb risc d'exclusió social.

Per altra banda, no ens cansarem de denunciar les múltiples destrosses que estem patint en el nostre entorn i ens erigim com la principal força, i en molts casos l’única, que es posa al capdavant en la defensa del Territori. Així doncs, rebutgem la construcció de la C-15, el desdoblament de la N-340, el pas de l'AVE per la vila, base de muntatge, la proposta de projecte d'una nova línia ferroviària de mercaderies d'ample internacional, etc, ja que, entre d’altres impactes, fan perillar els dos darrers pulmons verds que ens queden a la vila: La Serreta i la muntanya de Sant Pau i Sant Jaume, espais d'especial protecció que deixen de ser-ho quan els interessos del Capital passen per damunt dels de la població.

També es fa l'aposta per un manteniment i condicionament dels camins rurals que ens envolten i que aquests esdevinguin una veritable xarxa de camins per a circular-hi en bicicleta i a peu de manera segura i saludable.

Si mantenim el nostre entorn vitivinícola, si defensem el territori, la biodiversitat, i treballem contra la contaminació atmosfèrica és perquè creiem que cal deixar aquesta Vegueria tal i com l'hem conegut i ens agradaria que continués així o millor per a la gent que vingui al darrere nostre, per a que les noves generacions puguin gaudir de l'entorn patrimonial únic del qual disposem.