Totes les organitzacions agràries exigeixen «mesures urgents» per afrontar la sequera

A Lleida, els Mossos d'Esquadra van acabar carregant contra uns 200 pagesos.

Unió de Pagesos, Jarc i Asaja van exigir ahir al Departament d'Agricultura «mesures urgents» per fer front a una «situació excepcional» de sequera. Segons càlculs d'UP, les pèrdues són ja d'uns 150 milions per als cerealistes, la ramaderia extensiva i els herbacis. Si no plou aquest agost, la fruita seca, vinya i olivera quedaran també greument afectades per la falta de pluges. Tot i que la conselleria té previstos sis milions en ajuts, «són insuficients i cap pagès pot demanar-los, perquè no s'ha publicat el decret», van explicar. Els Mossos van acabar carregant contra uns 200 pagesos a la porta de la Paeria.

En un gest d'unitat inèdit en els últims anys, Jarc i Asaja es van afegir ahir a la manifestació convocada inicialment per Unió de Pagesos davant la seu de la conselleria d'Agricultura a Barcelona, que va aplegar mig miler de pagesos i també va tenir l'adhesió de la Federació de Cooperatives Agràries. «Són moments crítics i hem d'anar tots junts, perquè el sector agrari ho està passant molt malament», va explicar el president de Jarc, Josep Maria Jové.

Les pèrdues són ja milionàries i el sector agrari considera que les mesures que prepara la conselleria i el ministeri d'Agricultura són clarament insuficients. «No ens treu de res avançar els ajuts europeus de la PAC, que es cobrarien igual amb sequera o sense», segons Jové. I hi va afegir: «Cobrar-los un mes abans només és un acte de propaganda destinat als ciutadans.» El coordinador nacional d'Unió de Pagesos, Joan Caball, va explicar: «Els ajuts estan previstos, però ningú els pot cobrar perquè no han publicat el decret. Ni una sola mesura s'ha posat en marxa: que xerrin menys i treballin més...». «Si volem ser una nació, com diuen amb el nou estatut, el govern català també ha de donar la cara quan hi ha problemes», va insistir.

Enmig de forts i incessants repics en cartells i amb la presència de dos rucs i una ovella, Caball va instar al conseller a convocar una taula de concertació sobre els ajuts en el termini d'una setmana. Dos directors generals van rebre ahir els màxims representants de les organitzacions agràries, perquè Siurana era a la reunió de l'executiu català. «Espero que l'absència de Siurana hagi servit perquè ho expliqui als seus companys» de l'executiu català, va dir Caball. Molts dels pagesos concentrats van demanar reiteradament la dimissió de Siurana, però no va ser secundada per la direcció d'Unió de Pagesos.

Per la seva banda, la ministra Elena Espinosa va declarar ahir a Lleida que signarà els decrets d'ajuts quan tingui tota la informació que ha reclamat a les comunitats autònomes. Les organitzacions agràries van traslladar la protesta del matí davant l'Ajuntament de Lleida, però Espinosa no els va voler rebre. A la tarda, una cinquantena d'antiavalots dels Mossos d'Esquadra es van enfrontar a uns 200 pagesos concentrats davant la Paeria. Hi va haver molta tensió, i quan Espinosa va sortir, els mosssos van apartar els pagesos a cops de porra i alguns van patir contusions i petites ferides, entre ells, Josep Maria Jové i el responsable de Unió de Pagesos Joan Josep Vergé.

Siurana titlla de massa radicals les mobilitzacions dels pagesos

El conseller d’Agricultura, Antoni Siurana, ha titllat de massa radicals les mobilitzacions protagonitzades pels pagesos aquest dimarts a Lleida. En declaracions al programa El Despertador de SEGRE Ràdio, el responsable del DARP assegura entendre la raó de fons de totes les vagues. Siurana també ha negat que no hi hagi diàleg amb els sectors. A més, no descarta que darrera de totes les mobilitzacions pugui haver un interés polític per desestabilitzar el govern del tripartit.

Antoni Siurana diu que hi ha massa coincidències perquè les mobilitzacions siguin espontànies i no estiguin dirigides. Així, el responsable del DARP assegura que no és normal que JARC i UP convoquin actes junts o que el mateix dia es manifestin a Lleida i també a Barcelona. El conseller d'Agricultura assegura que mai havia hagut tantes mobilitzacions com ara tot i que la situació dolenta al camp ve de fa anys. Antoni Siurana diu que el seu departament i el ministeri estan en continu contacte amb el sector i per tant, nega que no hi hagi diàleg com denuncien els pagesos. El conseller ha insistit en que la mobilització a Lleida d'aquest dimarts ha estat un abús. El responsable del DARP assegura que el seu departament i el ministeri estan intentant posar solucions.